Remschijven niet mooi glad :(

Noord26

Forumguru
Dat vet wel alleen op de juiste plaats inderdaad toepassen. Als je niet helemaal zeker bent waar het wel zijn werk doet en waar het absoluut niet op mag komen: blijf er dan maar vanaf.

Ben je ondertussen al terug naar de garage geweest?
 

turboturbo

Forumguru
+1 milan. Ik heb afgelopen maanden ook de remmerij compleet vervangen en daarbij de glijbussen opnieuw ingevet. Wat me daarbij opviel was dat ze weliswaar nog goed in het vet zaten, maar de uiteindes van de bouten / bussen (hoe noem je het) zat verkoolde troep op wat ik er voorzichtig afgeschraapt heb. Daarna de bussen opnieuw ingevet. Met nieuwe blokken schijven rondom remt de auto zo veel lekkerder (als in: stiller, mooiere opbouw van de remwerking, etc) En de handrem zit ook niet meer vast 's ochtends (verkleefde blokken)

Wat het vet betreft; ik gebruikte Plastilube van ATE. Een mooi schoon en doorzichtig hittebestendig vet. Van kopervet krijg je zulke vieze troep / vlekken.
 

De Stip

Forumguru
Nog niet naar de garage geweest Noord26, dat zal helaas pas na de vakantie gaan lukken. Nu dus maar niet teveel mezelf ergeren aan het roest en piepende remmen....
De Octi ziet er na ruim 5 jaar en 105.000k nog uit om door een ringetje te halen. Al zijn er wel steeds meer van die kleine slijtage dingetjes. Het leer begint op sommige plekken z'n kleur te verliezen, vooral in de naden. En zojuist brak er bij het schoonmaken, een beugeltje af van de middenarmsteun. Geen ramp, want dat ding gebruik ik toch haast niet. Het is dat beugeltje waarmee je de middenarmsteun open en dicht kunt doen, om er iets in te stoppen.
En de krakende interieurdelen zoals de handgrepen, heb ik vandaag met WD-40 aan het zwijgen gekregen. Zo voelt de auto kwalitatief wat beter aan, want ik ben allergisch voor rammeltjes en kraakjes :)
 

milanseegers

Forumguru
Kijk dat is goede zorg. Alhoewel wd40 niet word aangeraden op kunststof en rubber ivm oplosmiddelen die in de wd40 zitten. Silicone spray/olie kan ook.

Wat betreft die kleine dingetjes; als je er goed voor blijft zorgen kan een auto van tegenwoordig redelijk makkelijk (zonder grote ingrepen) de 20 jaar / 500000 km halen! Op die manier bekeken is ie nog jong. :D

Het leer zou je kunnen proberen te voeden met leer producten. Zelf geen ervaring mee maar wel mooie resultaten gezien!
 

Noord26

Forumguru
@supersjors

Wij zijn ook allergisch voor rammeltjes en kraakjes. Gelukkig is met een km-stand (viel vandaag wel erg op) 155.555 nog geen enkel rammeltje of kraakje te horen.
 

bobby45

Actief lid
Ik laat de schijven afdraaien door en motoren revisie bedrijf in Veendam.
Dan wel nw blokken.

Ja ze weten van de min maat en binnen en buiten gaan in 1 keer.
 

De Stip

Forumguru
Het gaat naar alle waarschijnlijkheid toch een nieuwe set worden en kost me weer zo'n €300,- incl. arbeid en btw :(
Eigenlijk zou je bijna overwegen om een set van bijvoorbeeld Brembo te kopen i.p.v. weer origineel Skoda. Want het zal er over 1 a 2 jaar (als ik de auto dan nog rij...) wel weer niet uitzien helaas.
Overigens piepen de remmen nu ook alsof ik een tram ben, dus al met al niet echt een kwaliteitsbeleving die ik hoopte.
 

Niels83

Forumguru
Kijk dat is goede zorg. Alhoewel wd40 niet word aangeraden op kunststof en rubber ivm oplosmiddelen die in de wd40 zitten. Silicone spray/olie kan ook.

Wat betreft die kleine dingetjes; als je er goed voor blijft zorgen kan een auto van tegenwoordig redelijk makkelijk (zonder grote ingrepen) de 20 jaar / 500000 km halen! Op die manier bekeken is ie nog jong. :D

Het leer zou je kunnen proberen te voeden met leer producten. Zelf geen ervaring mee maar wel mooie resultaten gezien!

Huh in een ander topic kreeg ik het advies om wd40 te gebruiken op het dash. Dit zou volkomen veilig zijn met kunststof.
 

milanseegers

Forumguru
@Niels83 Alhoewel het recept geheim is gaat rond dat er oplosmiddelen in zitten. Aangezien kunstof daar niet van houd gebruik ik er niet op deze onderdelen. Ik gebruik hiervoor liever silicone olie. Desalniettemin denk ik dat je het wel kunt gebruiken als je daarna naar het onderdeel met water en een doekje vrij van de wd40 maakt...
 

milanseegers

Forumguru
@supersjors dat moet goedkoper kunnen denk ik. Schijfjes a 30 eu perstuk, de garage rekent 60. Set blokken idem. Tis een simpel klusje dus Half uur a een uur werk a 45 eu kom ik op maximaal 225. Dit is mijn sommetje ahv handelsprijzen die ik vertweevoudig, Wellicht dat er meer mensen ervaring hebben met de prijzen?

Overigens wat betreft het piepen; blokken met afgeschuinde kanten kunnen helpen. Op de goede plekken(contactvlakken) het juiste vet dus ook.

Het af en toe gebruik maken van de handrem al rijdend houdt ze beslist schoon..

Denk dat originelen van prima kwaliteit kunnen zijn net als brembo. Manier van monteren is van belang voor jouw beleving. Goede monteur zoeken dus :D
 

Niels83

Forumguru
Ik was voor de faab 250 kwijt voor schojven en blokken bij de dealer. Octavia zullen iets groter dus mogelijk iets duurder.
 

B.Stuurder

Forumguru
Het werkende bestanddeel n WD40 is...... Visolie! Siliconen is grotere troep. Bid maar dat je nooit schade krijgt want alles is er mee besmet en mooi strak lakwerk spuiten kan je dan wel vergeten....
 
Bovenaan Onderaan