Reservewiel Skoda Yeti

ikdus

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb sinds 2011 een Skoda Yeti 1.2 tsi DSG in mijn bezit. Prima auto maar ik zit toch met een probleempje. De yeti is uitgerust met het reparatiesetje voor lekke banden. Nu gaan we binnenkort naar noord spanje en durf ik niet echt te vertrouwen op de reparatieset.

Ik zou dan ook liever een volwaardig reservewiel willen hebben. dus geen thuiskomertje met als nadeel dat je slechts 80 km kan rijden. Mijn Yeti staat nu op 17 inch banden (225/50 R17 94y). Ik wil dus een reservewiel met nagenoeg dezelfde hoogte/afrolomtrek.

Ik kan me voorstellen dat er Yeti rijders zijn die hier inmiddels een passende oplossing voor gevonden hebben. M'n dealer heeft ook een oplossing maar dat kost zo'n slordige 400 euries..

Dus wie heeft er tips!!
 

EdK

Forumguru
Tsja heb je winterbanden ??
Neem je op lange ritten een winterband mee.
Want bij lekke band ga je daarna toch naar een lokale bandenman om hem te laten plakken en kan de winterband weer de achterbak in

Ben wel benieuwd wat de dealer oplossing is in deze, 400 euri zegt me nu niets
 

ikdus

Nieuw lid
Dat zou inderdaad een oplossing geweest zijn. Maar helaas heb ik geen winterbanden en op dit moment overweeg ik ze ook niet te kopen. Wel bedankt voor de input, het had een oplossing kunnen zijn.

Op marktplaats ook al veel gezocht maar de bandmaten wijken veel af t.o.v. de banden die ik nu heb..
 

Vanenkelen

Forumguru
Mijn pa heeft een yeti met een volwaardig reservewiel, maar daarvoor heeft hij dus een verhoogde kofferbak vloer. 4-5 cm ofzo.

Denk dat dat de officiële oplossing van de dealer is voor 400 euro.
 

ikdus

Nieuw lid
Van de skodadealer kreeg ik deze info door

Het reservewiel zelf ( band 195/60R16 + stalen velg ) kost inclusief btw 219,- euro.

De bijbehorende gereedschapskist ( inclusief toebehoren ) kost 161,95,- euro.

Ik heb zelf het idee dat als je een universele krik en sleutel koopt plus een stalen velg met een geschikte band die ongeveer dezelfde hoogte/afrolomtrek heeft als mijn huidige banden dat het ook moet lukken. Het lijkt me dat er al meerdere Yeti-eigenaren zijn die zelf een passende oplossing hebben gevonden.
 

EdK

Forumguru
Oké geen winterbanden dus dan gaat die optie in deze niet op.
Maar waarom niet gewoon wel een thuiskomer ?
Ik ga er van uit dat indien je een lekke band hebt je deze niet de verdere reis als lekke band gaat meenemen ?
Neem eigenlijk aan dat je deze zo snel mogelijk wil laten plakken, want ja theoretisch is het mogelijk om op die reis een tweede maal een lekke band te rijden.
Dus het thuiskomertje is eigenlijk nodig om dezelfde of de dag er op een bandenboer te bezoeken om de lekke band te laten repareren.

En dan zie ik toch meer voordelen in een thuiskomer.
Neemt namelijk een stuk minder ruimte in dan een orginele band.
En prop je dus in een bandenhoes bij de bagage.
Nog een krik en een moersleutel in het wiel erbij en hierna wachten maar op een lekke band.

Band orgineel van skoda zoals je kunt aanvinken bij bestelling houd in dat je laadruimte met een 20 cm omhoog gaat komen en zodra je de achterstoelen verwijderd dan heb je geen vlakke laad vloer meer zoals je nu hebt.
 

Zespri

Forumguru
Tis heel simpel of je koopt een nieuwe reserve band van de dealer of je koopt bv via een markplaats een wiel inclusief band waar je trouwens ook je gereedschap set wel kunt vinden.

En als je geluk hebt vind je ook nog de opbergvakken ... en die heb ik ook via marktplaats gevonden.

Als ik op mijn vakantie ga neem ik altijd mijn winterband mee overigens die is gewoon 16 inch terwijl mijn zomerband 17 inch is. Waarbij de hoogte wel verschillend is wat ook het geval is met een thuisbrenger.
 

veld94

Lid
Bij dealer Broekhuis Emmen voor € 100,-- een nieuwe stalen velg met een goede gebruikte passende band en een passende nieuwe krik geregeld, zelf heb ik altijd een kruissleutel bij me waarmee je veel meer kracht kan zetten. Dus heb je een aanhanger/caravan bij je,dan kun je gewoon doorrijden. In mijn geval heb ik wel het voordeel dat ik voldoende bergruimte heb om deze volwaardige band met velg op te bergen...
 

EdK

Forumguru
[QUOTE="EdK, post: 466328, member: 987"
dat je laadruimte met een 20 cm omhoog gaat komen

Zeg Edje :-)....

Je moet de band natuurlijk wel plat leggen he.... :-) hahaha


Zeg Vanenkelen ik denk dat je eens naar de dealer met een rolmaat moet gaan om er achter te komen dat dan de band inderdaad plat ligt en je toch die hoogte ongeveer gaat missen.
Hoe dit komt ?? wel die kuil in de kofferbak die men al jaren er in perst tijdens het stansen van de bodemplaat word dat dus niet bij de Yeti gedaan.
Maw ik met me flessie heb bij verwijderen van de stoelen dus die vlakke laadvloer.
Maar zodra je dus van fabriek dat reservewiel ( geen tuuskomer ) neemt gaat dat ten koste van de laadvloer die dus hoger komt te liggen.....

Dus morgen ff met je Octi eerst naar de Gamma voor een rolmaat en dan door naar de dealer om te meten indien ze beide modellen hebben staan......
 

Vanenkelen

Forumguru
Morgen geen tijd om naar de Gamma te gaan @EdK :D (veel te bang dat je gelijk hebt)

Ik zal binnenkort eens bij mijn pa kijken. Die heeft in zijn Yeti een verhoogde laadvloer vanwege het reservewiel en ik zou echt zweren dat dat max 4-5 centimeter is tov de rest van de laadvloer, vandaar dat die 20 cm die jij noemt me een beetje vreemd voor kwam. Maar jij rijd dagelijks in zo'n apparaat, dus wie ben ik :shutup:.
En voortaan niet zo serieus op mijn grapje reageren he :bloemen:
 

Tafkah

Forumguru
Van de skodadealer kreeg ik deze info door

Het reservewiel zelf ( band 195/60R16 + stalen velg ) kost inclusief btw 219,- euro.

De bijbehorende gereedschapskist ( inclusief toebehoren ) kost 161,95,- euro.

Ik heb zelf het idee dat als je een universele krik en sleutel koopt plus een stalen velg met een geschikte band die ongeveer dezelfde hoogte/afrolomtrek heeft als mijn huidige banden dat het ook moet lukken. Het lijkt me dat er al meerdere Yeti-eigenaren zijn die zelf een passende oplossing hebben gevonden.
Met mijn Superb soortgelijk probleem. Mijn dealer kon de gereedschap set (krik, sleutel en kunstof inzet in het wiel) voor 45 euro aanbieden. Is die van een SII echt zo anders dan een Yeti?

Dealer gevraagd om een 3e hands wiel en ik kwam op 70 euro totaal.
219 euro voor wiel en gereedschap is wel aan de hoge kant vind ik.

Ja, in de SII heb ik wel zo'n gat, dus het wiel kon daar zo in...
 

Cordoba

Forumguru
Je kunt ook naar een sloop gaan en daar een wiel met band en krik regelen (wiel/band, kan een regulier wiel zijn, hoeft geen reserve te zijn)

Een paar linkjes naar Yeti's op de sloop:
nummer 1
nummer 2
 

Ridley

Forumguru
Gewoon setje winterbanden op staal aanschaffen: heb je en winterbanden en kun je 1 daarvan als reservewiel gebruiken. Kosten: 350 max
 

Ridley

Forumguru
Heb net mijn reservewiel van de Faab verkocht, dat was nog een uitdaging geweest om die onder die Yeti te krijgen :D
 
Bovenaan Onderaan