Reservewiel

J.D.

Nieuw lid
Ik kan natuurlijk naar de dealer rijden en in een kofferbak gaan kijken, maar ik ben zo enthousiast geworden van de vele reactie dat ik m'n vraag hier maar weer stel;

Krijg ik in mijn O2 combi een reservewiel in de kofferbakdbodem? En wanneer dit het geval is is dit dan een volwaardig wiel of de bekende thuiskomer?

Bij voorbaat dank!

Trouwens, duurde wachten bij jullie ook zo lang?:koffie:
 

JeeWee

Actief lid
Handig, niet? Slimmer worden achter het scherm ;)

To the point: in een O2 Combi ligt het volwaardige reservewiel onder de vloer van de laadruimte. Bij mij lag (origineel) in het wiel ook nog eens een piepschuimen bak met krik en andere gereedschappen t.b.v. het vervangen van een (lekke) band. Ondanks dat ik een gastank heb laten monteren kreeg ik van de dealer en inbouwer naast een compressor en snelvulspul het complete reservewiel met bijbehorende spullen mee; op mijn vraag waarom ik nu én het setje én het wiel heb was de (logische) reactie dat zij ook niks kunnen met dat reservewiel.

Om het lange wachten enigzins te compenseren kan ik je niet anders aanraden dan wat iedereen je hier zal meegeven: haal een stapel folders bij de dealer, of download en print de accessoires/prijslijst via skoda.nl, en leg deze op iedere plek waar je langer dan een minuutje of vijf verblijft. Kun je je vast verder inlezen in wat een Skoda O2 je allemaal aan plezier gaat bieden, en wellicht nòg beter geïnformeerd raken over je nieuwe auto! Veel plezier met de voorpret!
 

nomad

Senior Member
Om het lange wachten enigzins te compenseren kan ik je niet anders aanraden dan wat iedereen je hier zal meegeven: haal een stapel folders bij de dealer, of download en print de accessoires/prijslijst via skoda.nl, en leg deze op iedere plek waar je langer dan een minuutje of vijf verblijft. Kun je je vast verder inlezen in wat een Skoda O2 je allemaal aan plezier gaat bieden, en wellicht nòg beter geïnformeerd raken over je nieuwe auto! Veel plezier met de voorpret!

Overdrijven is ook een vak :D Tis maar een auto...
En van folders wordt je weinig wijzer. Haal dan gelijk de manual op bij de dealert.
 
Kijk toch maar even na of je het juiste reservewiel krijgt. Als je 16-duims lichtmetalen velgen hebt, heb je namelijk recht op een lichtmetalen reservewiel (altijd handig, een velg in reserve). Mijn O2 combi werd geleverd met een gewoon stalen reservewiel. Omdat ik daarmee niet akkoord was, werd de zaak bij de invoerder (Dieteren bij ons in België) onderzocht en wat bleek...? Eén van de werklui daar verwisselde systematisch alle lichtmetalen reservewielen voor stalen exemplaren en verkocht die nadien doodleuk per 4 als volledige set verder. Leuke bijverdienste... tot er toch eens een wakkere klant opdaagde
 
He??? Een lichtmetaal reserve wiel? Hmm, daar doen ze in holland niet aan. Wellicht dat hier ook iemand rijk wordt??
Anyway, de laatste keer dat ik het gecheckt heb, lag er toch een stalen wiel in... Dus een oproep aan iedereen, kijk even in die kofferbak.... ;)
 
In het piepschuim kun je ook nog andere dingen kwijt zoals de adapter van 13- naar 7-polig, dop van de trekhaak, lampensetje, als je een afneembare trekhaak heb de haak zelf.

Toch handig zo'n Skoda.

En ik heb een leasebak met een stalen velg. Of dat een lichtmetalen had moeten zijn weet ik niet. Maak ik me ook niet druk om.
 

skodaboy

Forumguru
Ik kan natuurlijk naar de dealer rijden en in een kofferbak gaan kijken, maar ik ben zo enthousiast geworden van de vele reactie dat ik m'n vraag hier maar weer stel;

Krijg ik in mijn O2 combi een reservewiel in de kofferbakdbodem? En wanneer dit het geval is is dit dan een volwaardig wiel of de bekende thuiskomer?

Bij voorbaat dank!

Trouwens, duurde wachten bij jullie ook zo lang?:koffie:

wel ik heb op mijn 02 4X4 aluvelgen in 17-duims,in de folder staat "kleiner reservewiel" op 4X4 versie. :confused:
ik dacht ook eerst aan een thuiskomer,maar nu blijkt het toch een volwaardig wiel te zijn alleen in 16-duimsvelgen maat ipv 17-duims.
of het nu een stalenvelg of aluvelg is weet ik niet,dat heb ik zo nou nog nie bekeken,zolang ik ma thuis geraak ben ik content. :xyxthumbs:
 
Als je 17-duimsvelgen bestelt krijg je inderdaad een stalen 16-duims reservewiel. Dit heeft trouwens mee mijn keuze voor 16-duims bepaald, vandaar dat ik er ook attent op was bij levering.
 

Desperado

Forumguru
inch oftewel " moet het zijn volgens mij.
Een duim is wat anders als een inch hebben ze mij altijd verteld.
 

Gieliovd

Forumguru
Een "duim" is jargon uit verleden tijden. Het wordt nog wel gebruikt door installateurs en mensen die in de P&I branche werken.

Naar mijn onderzoek een tijdje geleden is een duim gelijk aan een inch, ofwel de notatie ".

17" zal wel niet in het gat in de vloer passen denk ik vandaar dat ze er 16" bij doen? Zou dat de reden zijn?
 

Desperado

Forumguru
Vroegah was het verschillend, maar tegenwoordig gelijk.
Maar de duim is afgeschaft en wordt idd alleen nog door pijpfitters gebruikt.
E.e.a is op wikipedia ook terug te vinden.
 

bat

Lid
17" zal wel niet in het gat in de vloer passen denk ik vandaar dat ze er 16" bij doen? Zou dat de reden zijn?
Ik hoop het toch niet, aangezien de wielomtrek wel hetzelfde moet zijn. En dat bepaalt of de band al dan niet in het gat in de vloer past...

Of is de vering zo soepel dat je niet merkt dat 1 van je wielen kleiner is ;)
 

Gieliovd

Forumguru
Ik ging er even vanuit dat ze een standaard band zouden gebruiken, maar je hebt gelijk w.b. die wielomtrek. Ik dacht er al aan na het posten van het bericht.
 
16" of 17" heeft niets met de wielomtrek te maken. Hier moet je nog de bandenmaat bij optellen. Dus wat staat er op de band.

225/55/17 wil zeggen dat de band 225mm breed is. De hoogte van de band is dan 55% van 225 mm. Tel dit bij de helft van de diameter. Dat is dan de radius.
De wielomtrek is dan 2*pi*radius.

Reken je dit uit voor de wielen die op de auto zitten en het reservewiel dan zal er weinig verschil zijn.

Zet je echter twee wielen van ongelijke diameter op de aangedreven wielen dan is het differentieel constant in actie om de afgelegde weg te compenseren. Anders zou je steeds links of rechts afslaan. Dus er is extra slijtage in het differentieel.

Die thuiskomers zijn vaak van een kleinere maat en zijn bedoeld om op de niet aangedreven wielen te plaatsen. Dus als je een lekke band hebt dan moet die thuiskomer op de plaats van een niet aangedreven wiel. Is de lekke band op een aangedreven wiel dan moet je, jawel, twee keer een wiel wisselen. Niet dat iemand dat doet maar dat is iets anders. En ben ik toch blij dat er een volwaardig wiel in de kofferbak ligt.

En daarom ook heeft een 4*4 altijd een volwaardig reservewiel.

Zo dat moest ik even kwijt.
 
Volgens mij is het alleen bij de 17" zo dat je inderdaad een 16" wiel krijgt met ongeveer dezelfde omtrek als de 17". Ik heb weleens met het reservewiel op de aangedreven wielen rondgereden en ik merkte weinig verschil.
 

tlpeter

Actief lid
Zoals al gezegd maakt 16 of 17 inch niet uit
Bij 17 inch is de band lager waardoor de omtrek het zelfde is als bij een 16 inch velg
 

EdK

Forumguru
Maar de duim is afgeschaft en wordt idd alleen nog door pijpfitters gebruikt.
quote]

De duim is inderdaad afgeschaft maar ook in de CV ( pijpfitters )
Als elektromonteur gebruiken wij ook de duim term 5/8 , 3/4 , 1" , 1 1/4" etc etc
Alleen is dit vandaag de dag allemaal omgezet in milimeters ! Ook voor de pijpfitters ! Alleen eer de term duim's volledig verdwenen is zijn we nog wel een paar generatie's verder ! Ook ik praat nog steeds over 3/8 , 5/8 , 3/4 etc oftewel 13mm , 16mm 19mm
 

J.D.

Nieuw lid
Wel leuk om te zien wat je allemaal niet wijzer wordt op zo'n forum; niet alleen heb ik antwoord op de vraag wel wiel er in mijn kofferbak ligt, echter ook welke maat leidingen ik bij de Gamma kan gaan halen voor mijn badkamer :D.
Lang leve het forum!
 
Bovenaan Onderaan