Reset storing AdBlue vullen gehad, is hersteld, nu zelf vullen?

CamaroHans

Nieuw lid
De voorlaatste keer dat ik AdBlue moest bijvullen (20181 O3, 1.6 TDI DSG) heb ik dit voor de eerste keer zelf gedaan. Helaas wilde hij toen niet meer resetten en bleef aftellen richting nul. Via de dealer is dat hersteld en de keer daarna is het vullen ook weer bij de dealer gebeurd.

Nu heb ik gelezen dat het probleem vaker voorkomt bij deze modellen. Normaal laat ik het dus gewoon bij de dealer doen, echter nu sta ik op een camping in Zuid Frankrijk en de AdBlue is bijna op. Voor vertrek vanuit NL hem laten vullen, en met reikwijdte 12.500 op pad gegaan. Bij aankomst zo'n 1350 km verder is de reikwijdte nog 2400 km :nailbiting:. De caravan heeft er aardig ingehakt dus. Nu is het dus de vraag of ik een nieuwe poging zal doen om hem zelf te vullen of op jacht te gaan naar een dealer hier?

CamaroHans

Nieuw lid
Nee je moet minstens 4 liter bijvullen. Ik ga het denk ik zelf wel proberen, maar hoopte dat er iemand reageert die deze storing zelf ook gehad heeft en daarna ook weer zelf heeft bijgevuld

hemi24

Forumguru
Volgens mij moet je echt even naar een locale dealer, want dat verbruik met caravan kan niet kloppen...

M.a.w.: je hebt een storing en komt zo ook niet thuis!

Bijvullen is ook net zo eenvoudig als diesel tanken, helemaal bij een pomp met vulpistool (voor lichte voertuigen)...

CamaroHans

Nieuw lid
Geen idee. Ik red er ook nooit de 12500 km mee zonder caravan. Maar heb redelijk doorgereden, rond de 100 - 105 op de GPS dus 110 - 115 op de teller, met een caravan die 1500 kg weegt. Zal wel even op zoek gaan naar een dealer in de omgeving, hier is alles van die Franse meuk wat de klok slaat.

EdK

Forumguru
Als ik de Ad blue heb gevuld tot max dan staat de teller op 5000Km
Maar aan de hand van snelheid en andere factoren rij ik er in algemeen een 7,5K min mee.
En vul ik hem op bepaald moment weer bij tot max dan geeft de maxidot aan dat ik weer max 5000Km ermee kan rijden.

Maar normaal genomen moet je zelf gewoon bij kunnen vullen, maar in jouw geval zou ik toch even de boel laten controleren ( VAG dealer of misschien ANWB )

CamaroHans

Nieuw lid
Hij is recent natuurlijk door de dealer nagekeken en gereset. Alles was weer ok, dus in theorie zal ie gewoon moeten doen. Als er iemand is die hetzelfde heeft meegemaakt dan zou dat wel interessant zijn. Er is hier in de omgeving echter niet zo snel een dealer, moet iets verder rijden daarvoor.

CamaroHans

Nieuw lid
Ik vraag me echt af, waarom de dealer er iets aan zou moeten resetten..?
Waar ik een bang voor ben is dat de reset van de AdBlue waarschuwing op het dashboard niet lukt als ik hem zelf vul. Dat is me de vorige keer namelijk ook gebeurd. Toen is hij bij de dealer gereset en daar was ie wel een uurtje mee bezig. Nu sta ik op een camping in Z-Frankrijk en de dichtstbijzijnde dealer is niet echt dichtbij. Ik ga het wel gewoon zelf weer proberen hoor, en als hij dan weer niet reset dan rij ik er alsnog wel heen.

hemi24

Forumguru
Melding verdwijnt toch gewoon als je voldoende adblue bijgetankt hebt?!?

Als dat niet het geval is, is er iets mis met je adbluetank onder je auto..!

CamaroHans

Nieuw lid

Als dat niet het geval is, is er iets mis met je adbluetank onder je auto..!
Nee die verdween dus niet en hij bleef aftellen. Daarvoor ben ik dus naar de dealer geweest. Was een probleem met de software meen ik.

EdK

Forumguru
Tsja bij mijn Caddy in iedergeval wel
Als ik bijvul dan zie ik de range weer groter worden als ik stop met vullen en me contact aanzet en kijk in menu ad blue...
Hoef ook niets te resetten

oco1979

Forumguru
bijvullen en dan eens contact even laten opstaan,zonder te starten.
Dan terug uitzetten.
Terug contact opzetten en kijken of die veranderd is.

Zonder adblue zit zal je enkel niet kunnen starten.
Na de verschillende waarschuwingen vooraf.

Als je hem niet meer stil leg zal je verder kunnen rijden.

CamaroHans

Nieuw lid
Ik heb hem zelf gevuld bij een pomp. Gewoon volgens het boekje contact aangezet en 30 seconden gewacht met starten. De reikwijdte is nu van 2000 km naar 5500 km gegaan. Dat valt een beetje tegen. Toen ik thuis wegging was hij bij de dealer afgevuld en had ik een reikwijdte van 12500 km. Nu heeft ie doordat de caravan erachter heeft gehangen natuurlijk meer gebruikt dus misschien klopt het gewoon.

EdK

Forumguru
Tsja die 12500 is wel een leuk getal, maar zoals al gezegd als ik bij mijn Caddy 2.0TDI hem heb afgevuld dan geeft hij ook 5000Km aan.
Maar aan hand rijgedrag rij je er uiteindelijk meer dan 5000 mee !
Maar goed met sleurhut erachter kan verbruik hoger liggen, maar dan neem je toch een fles van 5 liter extra mee voor op de terugweg !?
Kun je op elk parkeer terrein bijvullen als dat nodig blijkt !

CamaroHans

Nieuw lid
Ben blij dat het gewoon gelukt is aan de pomp, helemaal afgetankt voor €2.59 haha. Denk dat het verder ook wel geen probleem zal zijn. Ik was er alleen bang voor dat ie niet zou resetten.

Tees

Donateur
Om nou voor eens in de 5000 km tanken de AdBlue-katalysator (softwarematig) weg te laten halen...nog eens beroerd slecht voor het milieu ook (stikstofproblematiek iemand?)

Antera

Donateur
Heb je al eens gezien wat Adblue doet in de motor enz . Gooi maar eens een beetje adblue op de grond en laat maar even drogen. Het is echt pure rommel. Mij kan je niet wijs maken dat Adblue goed is voor het mileu. Wij hebben het voor onze bussen op het werk en die het hebben staan vaker bij de dealer dan de bussen zonder die toevoeging :jaja:

Bovenaan Onderaan