Reset storing AdBlue vullen gehad, is hersteld, nu zelf vullen?

EdK

Forumguru
Gooi maar eens een beetje adblue op de grond en laat maar even drogen. Het is echt pure rommel.
Mors het maar met vullen eens op je kunststof, slaat gewoon wit uit
En er zit een ammonia luchtje aan, ja het ene zal geneutraliseerd worden maar waar niet op gemeten word , word waarschijnlijk weer het milieu ingedumpt
 

Twardt

Lid
Is het wel legaal om het adblue systeem uit te laten schakelen? Het is tenslotte een systeem om de stifstofdioxide uitstoot te verminderen. Een katalysator mag je tenslotte ook niet verwijderen.
 

Tees

Donateur
Heb je al eens gezien wat Adblue doet in de motor enz . Gooi maar eens een beetje adblue op de grond en laat maar even drogen. Het is echt pure rommel. Mij kan je niet wijs maken dat Adblue goed is voor het mileu. Wij hebben het voor onze bussen op het werk en die het hebben staan vaker bij de dealer dan de bussen zonder die toevoeging :jaja:

Maar AdBlue (is overigens de merknaam voor een 32.5% oplossing van ureum in water) wordt toch niet in de motor ingespoten? Het wordt pas in het uitlaattraject ingespoten, direct voor de SCR kat, waarin het ontbindt in ammoniak en vervolgens reageert met de NOx. Die motoren zullen waarschijnlijk ook andere motoren zijn dan de oudere motoren, ze moeten tenslotte voldoen aan EURO 5 of 6 (daarom ook de AdBlue).

Het klopt dat ureum naar ammoniak ruikt, en sommige kunststoffen kunnen inderdaad matig tegen ureum (o.a. PVC en polycarbonate). De witte uitslag kan trouwens ook komen door de ureum zelf, het is een vrij hoog geconcentreerde oplossing, en ureum is een witte vaste stof.

Tenslotte neem ik aan (maar dat weet ik niet zeker) dat deze systemen zo afgesteld staan dat ze met een minimale hoeveelheid AdBlue werken. Er zit een NOx sensor achter de SCR kat, die moet een minimale waarde geven (dat is tenslotte de bedoeling van de SCR kat), en het lijkt me logisch dat het systeem ervoor zorgt dat er zo veel als nodig ingespoten wordt, maar niet meer. Idealiter (maar ik weet niet of dit op alle auto's zit) zit er ook nog een NOx sensor voor de kat, om de inspuiting van AdBlue direct te reguleren. Op die manier wordt er dus nauwelijks NOx en nauwelijks ammoniak uitgestoten (die laatste wordt volgens mij niet gemeten). Het zou me overigens niet verbazen als over niet al te lange tijd de NOx uitstoot meegenomen gaat worden in de APK viergastest (tegen die tijd dan 5-gastest ;))
 
Hallo
Ik zit ook in z Frankrijk nu en moet bijvullen.
10l fles gekocht en poging tot vullen gedaan maar gooit er vanalles uit en als er al wat inkomt dan ziet de auto dat niet komt geen km bij de computer. Wat kan ik nu doen
Heb gekeken en doe alles goed .

als je bij een pomp doet vilt die dan gewoon netjes af.
Net nieuwe pool lease auto dus adblue is nieuw voor mij

dank

kan nog maar 1200km dus gaat nooit genoeg zijn om thuis te komen
 

hemi24

Forumguru
Desnoods langs een lokale Dealer/Service-punt..?

Als jij exact het uitvoert zoals het in de handleiding staat omschreven, zou er niks mogen morsen, in mijn optiek...
 

Sjoerdb

Forumguru
Ik zou daar blijven en niet meer gaan rijden, hier is het toch geen lekker weer.....

Zal er een klep in de weg zitten?, die weg gedrukt wordt bij vullen met de pomp. Probeer eens met een slangetje of saté prikker er langs
 

RPeter

Senior Member
Zou zeker eens bij een Skoda garage langs gaan.
Als de boordcomputer het wil gaat je wagen in noodloop of zal hij zelf niet meer starten.
 

Gbn

Actief lid
Volgens de gebruiksaanwijzing, moet er minimaal 5 liter toegevoegd zijn, om het verschil te kunnen detecteren (vandaar minimaal 5 liter bijvullen).
Heb het zelf 1x bij het tankstation gehad dat het de 1e keer contact aanzetten niet gedetecteerd werd, maar contact af, tot 10 tellen en nog een keer op contact en de adblue tank zat vol.

vulpijp is volgens iso standaard, je moet alleen wel het vul-pistool (plastic uiteinde van de fles) er helemaal in stoppen, is onderdeel van het vul mechanisme.

Gerard
 
Bovenaan Onderaan