Heb je al eens gezien wat Adblue doet in de motor enz . Gooi maar eens een beetje adblue op de grond en laat maar even drogen. Het is echt pure rommel. Mij kan je niet wijs maken dat Adblue goed is voor het mileu. Wij hebben het voor onze bussen op het werk en die het hebben staan vaker bij de dealer dan de bussen zonder die toevoeging
Maar AdBlue (is overigens de merknaam voor een 32.5% oplossing van ureum in water) wordt toch niet in de motor ingespoten? Het wordt pas in het uitlaattraject ingespoten, direct voor de SCR kat, waarin het ontbindt in ammoniak en vervolgens reageert met de NOx. Die motoren zullen waarschijnlijk ook andere motoren zijn dan de oudere motoren, ze moeten tenslotte voldoen aan EURO 5 of 6 (daarom ook de AdBlue).
Het klopt dat ureum naar ammoniak ruikt, en sommige kunststoffen kunnen inderdaad matig tegen ureum (o.a. PVC en polycarbonate). De witte uitslag kan trouwens ook komen door de ureum zelf, het is een vrij hoog geconcentreerde oplossing, en ureum is een witte vaste stof.
Tenslotte neem ik aan (maar dat weet ik niet zeker) dat deze systemen zo afgesteld staan dat ze met een minimale hoeveelheid AdBlue werken. Er zit een NOx sensor achter de SCR kat, die moet een minimale waarde geven (dat is tenslotte de bedoeling van de SCR kat), en het lijkt me logisch dat het systeem ervoor zorgt dat er zo veel als nodig ingespoten wordt, maar niet meer. Idealiter (maar ik weet niet of dit op alle auto's zit) zit er ook nog een NOx sensor voor de kat, om de inspuiting van AdBlue direct te reguleren. Op die manier wordt er dus nauwelijks NOx en nauwelijks ammoniak uitgestoten (die laatste wordt volgens mij niet gemeten). Het zou me overigens niet verbazen als over niet al te lange tijd de NOx uitstoot meegenomen gaat worden in de APK viergastest (tegen die tijd dan 5-gastest
)