Resonantie bij hoge ventilatorsnelheid

Bastiaan1977

Senior Member
Hallo allemaal,

Na een tijd probleemloos rondgereden te hebben heb ik nu weer (naar ik hoop) een klein probleempje. Het komt in deze tijd van het jaar veel voor dat de ventilator van de airco harder moet werken. Hier zit nu het probleem.

Als de ventilator op maximaal staat hoor je een trilling in het dashboard, het lijkt wel alsof de ventilator licht trilt waardoor er een soort brom geluid ontstaat. In de auto is deze heel goed waarneembaar, buiten de auto hoor je dit bijna niet.

Wie o wie heeft er een idee wat dit zou kunnen zijn.

Gr. Bastiaan

CDK

Forumguru
@Bastiaan1977, ik weet precies wat je bedoelt en het is zeer irritant, weet helaas niet waar het door veroorzaakt wordt of hoe het te verhelpen is....
Mijn vorige S2 had er na reparatie van een voorschade ook last van, ik hoop voor je dat er leden zijn met tips voor je, misschien @Monteurtje???

Joske

Forumguru
Zou resoneren van 1 van de ventilatiebuizen kunnen zijn, maar moeilijk om zomaar vast te stellen :)
Of onbalans op de ventilator maar dan zou je het bij lagere snelheden ook moeten horen.

Monteurtje

Forumguru
In deze tijd van het jaar vallen de blaadjes van de bomen. Dat kan zich aardig ophopen onder de motorkap op de parafaanplaat. En dat blad kan soms ook in de aanjager komen. Vaak blaast die dat er wel uit richting het interieurfilter. Soms blijft er wel is wat hangen in de aanjager en dan bromt die ook.
Met vervangen van het filter komen bij sommige auto's het halve bos naar buiten.
Dat kan een oorzaak zijn. Aanjager kan er op zich vrij eenvoudig uit, om te controleren.

bobbl

Forumguru
Heb ik ook last van alleen bij echt koud weer, wanneer de binnentemp is opgelopen is het geluid weg.

Dus kan het ook te maken hebben met stug/hard materiaal in koude toestand wat gaat resoneren.
En wanneer het materiaal warmer wordt, verdwijnen de klachten.......

turboturbo

Forumguru
Als het een diepe brom is, dan is het een blaadje, precies wat monteurtje zegt. Had precies hetzelfde eens direct na een grote beurt. Meteen rechtsomkeer naar de dealer en die hebben de aanjager er even uitgehaald en uitgeklopt / uitgeblazen. Daarna was het over.

Waarschijnlijk met het vervangen van het interieur filter was er een blaadje in de aanjager motor gekomen (niet dat dat blaadje in de motor kwam doordat het filter vervangen werd, het kan ook puur toeval geweest zijn)

Sindsdien hoor ik het af en toe nog wel eens, en verdwijnt ook weer (het blaadje schiet er uiteindelijk ook wel weer uit)

Laatst het interieur filter nog eens uitgeklopt; er kwam een half bos uit terwijl mijn auto niet in een straat met bomen geparkeerd staat...

Edit: tikfout

Laatst bewerkt:

Bastiaan1977

Senior Member
De moeite waard om dit te controleren. Is dit zelf te dien if moet de auto naar de garage. Ben zelf redelijk handig (natuurlijk geen automonteur)

turboturbo

Forumguru
Nee het heet echt autocorrect, hoor. Per saldo maak ik zelf toch 10x meer fouten zónder autocorrect dan mét (en dat ligt aan typen op een schermpje, als het goed is niet aan m'n taal onderwijs) dus ik laat het zo.

Bastiaan1977

Senior Member
@Peter 0-36 Zojuist gekeken, het filter zit niet achter het dashbordkastje. Ik ben er wel van overtuigd dat bladeren etc de trilling veroorzaken. Bij iets beter weer maar eens onder de paravan kijken.

Bovenaan Onderaan