Resonantie bij hoge ventilatorsnelheid

Bastiaan1977

Senior Member
Ik heb het interieurfilter gevonden, zat idd wat vuil in. Netjes schoongemaakt en weer afgesloten. Het bromgeluid komt hier niet vandaan. Volgens mij zit er naast het interieurfilter een motor die zorgt voor de luchtstroom (cilindervormig onderdeel) deze maakt het brommende geluid. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?
 

Joske

Forumguru
Normaal makkelijk bereikbaar bij de S2. Plaat onder dashboardkastje verwijderen, dat zijn 2 kunststofschroeven:

S80-0117.png

Dan kan je de ventilator controleren:

S87-0324.png

De aanjager ventilatie -V2- is aan de bijrijderszijde via de voetruimte bereikbaar.

– Tussenschot -1- van verwarmingsapparaat demonteren (zie eerste afbeelding)
– De stekerverbinding -2- bij de aanjager ventilatie -V2- lostrekken.
– Bout -4- voor de aanjager ventilatie -V2- losdraaien (indien gemonteerd).
– De vergrendeling -3- ontgrendelen en de aanjager ventilatie -V2- in de richting van de -pijl- draaien en wegnemen.
Inbouwen
Het inbouwen vindt plaats in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb het interieurfilter gevonden, zat idd wat vuil in. Netjes schoongemaakt en weer afgesloten. Het bromgeluid komt hier niet vandaan.
Bromgeluid komt idd ook niet door (vuil in) het interieurfilter maar door blaadjes of rommel in de motor (aanjager). Dus idd de motor even uitbouwen, uitkuisen en terug inbouwen.
 

Bastiaan1977

Senior Member
@turboturbo is dit te doen door iemand die wel handig is maar geen autokennis heeft? Heeft dit enig invloed op het canbus systeem maw kan ik dit doen als het contact uitstaat of moet accu etc afgekoppeld worden?
 

Joske

Forumguru
in dit geval moet de airbagschakelaar niet losgekoppeld worden, zoals bij een F1 het geval is daar je het handschoenkastje moet uitbouwen. Je zou veiligheidshalve de accu kunnen loskoppelen, doe je niets verkeerd mee. Maar in dit geval lijkt het mij niet nodig.
 

turboturbo

Forumguru
Wat @Joske zegt; een redelijk fool-proof klusje.
Nevertheless wanneer je aan een airbag komt, accu los. Maar dat is hier dus niet het geval.
 

Bastiaan1977

Senior Member
Lijkt me dus wel een klusje wat te doen is. Aanjager openen en schoonmaken.... Evt nog smeren?? En zo ja kan dit met wd40 of iets dergelijks if is dit niet nodig?
 

turboturbo

Forumguru
Zou ik niet doen. Alleen uitkloppen/uitkuisen.

WD-40 spuiten levert ook meer kleverige toestanden op waar vervolgens weer vuil aan kan vastkleven.

Piept de aanjager door versleten lagers zou ik 'm gaan vervangen. Eerdere gedeelde ervaringen hier op het forum hebben volgens mij uitgewezen dat WD-40 slechts een tijdelijk lapmiddel is bij deze klacht.

Correct me if i'm wrong.
 
Laatst bewerkt:

Bastiaan1977

Senior Member
Zoals je kunt zien ben ik beginnen aan de demontage van de aanjager. Eenvoudig tot nu toe gelukkig. Alleen de losse onderdelen beangstigen mij een beetje. Zo komen er niet vanzelf in??? Wie o wie weet wat het is.
 

Bastiaan1977

Senior Member
Misschien is het een overblijfsel van een monteur. Of is het niet mogelijk om een onderdeel in dit systeem te laten vallen?
 
Bovenaan Onderaan