Resonantie geluid probleem nieuwe Rapid

Brains75

Actief lid
Hallo
Ik ben sinds 28 februari in bezit van Rapid bussiness edition 1.2Tsi(86pk) met 17" velgen.
Vanaf dag één heeft onze Rapid last van soort dreunende resonantie wat mij pijn aan de oren doet. De dealer heeft van alles geprobeerd en erkend mijn probleem. De importeur Pon heeft mijn auto ook al twee weken onder handen genomen maar zonder resultaat en erkennen het probleem niet. Sinds eergisteren is de achterklep " losser" gezet en lijkt het probleem stukken minder, maar nog niet helemaal weg.

De Rapid is perfect als ik de achterklep ff uit t slot laat(alleen ff achterklep knop induwen), maar dan werkt de boardcomputer niet want die geeft aan dat achterklep open staat. De achterklep werkt dus als een basspeaker zodra deze in het slot zit cq op spanning staat.

Ben ik de enige die last heeft van deze resonantie? Lijkt me stug vandaar deze vraag hier op dit forum.
Groet, Brian
 

Cordoba

Forumguru
Kun je iets meer vertellen over de omstandigheden waarbij de resonantie optreedt? (denk aan vaste snelheid, vast toerental, bepaald soort wegdek, dat soort zaken)
Ik neem aan, dat je ondanks dat het nu kouder is dan met de kerst, je toch op zomerbanden rijdt: heb je het effect met zomer- én winterbanden? Als je de achterbanden iets harder of zachter oppompt heeft dat effect?
En misschien even vermelden welk merk, maat en type banden je eronder hebt (kan invloed hebben).

Een andere mogelijkheid is, dat één van je banden niet 100% is, door even een stukje met een reservewiel te rijden, kun je dat uitproberen (links en rechts-achter, ik neem aan dat het geluid achter vandaan komt).

Tenslotte de laatste mogelijkheid die ik zo kan bedenken: je hebt een velg of band met een hoogteslag, en dit veroorzaakt trillen en is de oorzaak van het probleem. (misschien laten checken bij een bandenboer)
 

hemi24

Forumguru
Afstellen van slot en vangers van de achterklep heeft geen verandering gebracht?

Heb een soortgelijk probleem gehad met een Peugeot: modificatie van het raamrubber zorgde ervoor dat het raam in het bijrijdersportier boven de 135 km/h niet meer ging resoneren....
 

Brains75

Actief lid
Importeur Pon heeft érg veel werk gehad. Zij hebben alle deuren opnieuw afgesteld, velgen en banden gewisseld en gecheckt, de achterklep afgesteld enz enz.

Het probleem heeft *ABSOLUUT iets met de achterklep te maken. De achterklep werkt als een soort basspeaker en zorgt dus voor drukverschil in het interieur zelfs bij lage snelheden. Hoe slechter het wegdek hoe erger de drukverschillen. De ontluchtingskleppen aan de zijkant, onder, de achterbumper zijn ook gecheckt.
Waarom *absoluut die achterklep:
Omdat het probleem totaal weg is zodra de achterklep uit zijn slot is!
Dus óf de achterklep geeft zijn resonatie door aan de carrosserie bij het ijzeren beugeltje van het slot;
Óf de achterklep werkt als een soort blaasbalg omdat hij trilt in de rubbers.
Ik denk dat er met de tijd meer Rapids met dit probleem gaan komen omdat het een product eigenschap is. De nieuwe Octavia heeft er in de verte ook wel een beetje last van, maar die heeft al een modificatie gekregen heb ik van interne bron vernomen.
Tijd zal het leren. Wordt vervolgd......
Bvd voor het meedenken
 

Cordoba

Forumguru
Aah, misschien dat ik nu de oorzaak weet, en ik heb ook al een idee hoe dit te checken. Ik moet even wat plaatjes van de Rapid checken (ik zie ze nog maar zelden), en dan kom ik met een simpel testje voor je om mijn gelijk of ongelijk aan te tonen. Waarschijnlijk dat ik er zondag op terug kom.
 

Brains75

Actief lid
Ok thx voor die link. Volgens mij heb ik al die achterklep "update" gehad vóór de aflevering. Ik zal me eens meer verdiepen in dat duitse topic als ik meer tijd heb.
 

Cordoba

Forumguru
Ik dacht eigenlijk aan een aerodynamisch probleem, waarbij bij een bepaalde snelheid een lage druk boven/achter de achterklep ontstaat, waardoor de klep iets uit de rubbers getrokken wordt. Vervolgens kan door de iets andere stand de onderdruk boven de achterklep afnemen waardoor ie weer normaal in de rubbers rust, en vervolgens wordt ie er weer uit getrokken enz. enz. Door die beweging ontstaat soms ook een resonerende dreun. Ik wilde eigenlijk met wat slim geplaatste tape, de aerodynamica zo beïnvloeden, dat de stroming boven de achterklep iets anders zou zijn en het gedreun duidelijk zou moeten veranderen.

Als ik het nu lees(zie de post van Marcell) is het vooral een resonantie ten gevolge van trillingen in het onderstel, en daar heeft een stuk tape niet zoveel invloed op. Wat mogelijk wel uit kan maken: wel of geen dakspoiler, daarmee verander je het gewicht van de achterklep, en dus ook de eigen frequentie.

Ik weet niet wat de update inhoudt, dat kan bijvoorbeeld een rubber met een andere stijfheid zijn voor de achterklep (kan door ander materiaal, of door gewijzigde vorm)
 

Brains75

Actief lid
Ik ga m'n Rapid inruilen. Het probleem zal bij deze individuele auto nooit helemaal opgelost worden ben ik bang. Ik vind de Rapid achteraf ook nét niet mijn auto. Het geluidsprobleem zal meespelen dat m'n "zin" in de Rapid verloren heb. Ik vind het overall een net wat te veel "budget" gevoel geven die Rapid. Vooral het onderstel en bv ook de geluidsspeakers zijn in mijn ogen beneden peil. Ik zal de Rapid inruilen tegen een tweetal auto's. Het wordt óf een nieuw model Octavia wat flink bijleggen wordt of een nieuwe Honda Civic. Maargoed ik zal de uiteindelijke keuse alsnog hier vermelden.
 

Nelis

Lid
Ik ga m'n Rapid inruilen. Het probleem zal bij deze individuele auto nooit helemaal opgelost worden ben ik bang. Ik vind de Rapid achteraf ook nét niet mijn auto. Het geluidsprobleem zal meespelen dat m'n "zin" in de Rapid verloren heb. Ik vind het overall een net wat te veel "budget" gevoel geven die Rapid. Vooral het onderstel en bv ook de geluidsspeakers zijn in mijn ogen beneden peil. Ik zal de Rapid inruilen tegen een tweetal auto's. Het wordt óf een nieuw model Octavia wat flink bijleggen wordt of een nieuwe Honda Civic. Maargoed ik zal de uiteindelijke keuse alsnog hier vermelden.

Jammer hoor, ik heb juist hetzelfde geluidsprobleem opgelost
 

Nelis

Lid
Kun je eens wat vertellen over jouw oplossing Nelis. Heb jij ook 17" velgen?

De velgen en wat ander uiterlijk vertoon komt later wel, ben nu eerst druk binnen.

Het resonantie euvel viel mijn vrouw wat eerder op dan mij moet ik bekennen ( misschien toch wat minder druk opbouwen in de auto :wtf:).

Ik ben nu met de koffer bezig

http://www.skodaforum.nl/forum/threads/car-audio-install-skoda-rapid.19152/

Is een van de laatste foto`s ongeveer denk ik.

Groet Niels
 

Brains75

Actief lid
Rapid is ingeruild voor een skoda octavia business line elegance combi 1.2Tsi. Nog zo'n 4 weekjes wachten. Tis zonde van de mooie Rapid. Geweldige wagen op één ding na(bij de onze dan).
 

lamvel

Nieuw lid
De Rapid van mij heeft het ook, tenminste af en toe zo'n dreunende resonantie. Onder de Rapid zit 15" lichtmetaal, dat zou het probleem toch niet mogen zijn. Update voor de achterklep heeft ie al gehad voor de aflevering. Niels wat is jouw oplossing?? Of iemand anders?
 

staal

Actief lid
Ik zou de oplossing ook niet weten, ik ben wel benieuwd naar de mijne, die gaat aankomende week in productie. Ik hoop dat ze vanaf de fabriek al een update uitvoeren.
 
En zou een dreunplaats in het kofferdeksel plakken niet helpen?
Dan misschien de trilling/geluid minderen.
Mvg
 

Joske

Forumguru
De Rapid van mij heeft het ook, tenminste af en toe zo'n dreunende resonantie. Onder de Rapid zit 15" lichtmetaal, dat zou het probleem toch niet mogen zijn. Update voor de achterklep heeft ie al gehad voor de aflevering. Niels wat is jouw oplossing?? Of iemand anders?
Ik denk dat Niels bedoelde: "de kwaliteit van de luidsprekers is ondermaats, aldus de TS" en aangezien hij heel zijn Rapid uit elkaar gehaald heeft (zie link naar zijn topic post #12) en de luidsprekers vervangen heeft. Is zijn "probleem" opgelost :)

Maar niet het probleem van de resonerende achterklep.
 

staal

Actief lid
De mijne dreunt ook, op slecht wegdek, anders merk je niets. Ik ben er mee naar Italie gereden en het dreunen werd erg vervelend op een stukje beton-Autobahn.

Ik heb wel gemerkt dat het dreunen minder word als je de banden op een lage spanning zet.
 

Rapid

Actief lid
Ben nu bijna 6000 KM verder. Zo goed als geen last van een dreun. Alleen inderdaad op de stukken beton Autobahn kan je soms iets horen, echter niet hinderlijk. Net terug van een vakantie Polen. Auto bevalt uitstekend, zeker met de Dynamic stoelen! Kruisen met 125 km/u en een verbruik tegen de 1:18. Wat is een CC toch lekker!

Frank
 
Bovenaan Onderaan