Jan Brandts
Nieuw lid
Importeur Pon heeft érg veel werk gehad. Zij hebben alle deuren opnieuw afgesteld, velgen en banden gewisseld en gecheckt, de achterklep afgesteld enz enz.
Het probleem heeft *ABSOLUUT iets met de achterklep te maken. De achterklep werkt als een soort basspeaker en zorgt dus voor drukverschil in het interieur zelfs bij lage snelheden. Hoe slechter het wegdek hoe erger de drukverschillen. De ontluchtingskleppen aan de zijkant, onder, de achterbumper zijn ook gecheckt.
Waarom *absoluut die achterklep:
Omdat het probleem totaal weg is zodra de achterklep uit zijn slot is!
Dus óf de achterklep geeft zijn resonatie door aan de carrosserie bij het ijzeren beugeltje van het slot;
Óf de achterklep werkt als een soort blaasbalg omdat hij trilt in de rubbers.
Ik denk dat er met de tijd meer Rapids met dit probleem gaan komen omdat het een product eigenschap is. De nieuwe Octavia heeft er in de verte ook wel een beetje last van, maar die heeft al een modificatie gekregen heb ik van interne bron vernomen.
Tijd zal het leren. Wordt vervolgd......
Bvd voor het meedenken
Ik heb zelf een Rapid die erg dreunde. Mijn dealer, dezelfde als u, kon mij ook niet verder helpen. Nadat ik bij een andere dealer met een dreunvrije Rapid (n.b. met 17 inch wielen) heb gereden, ben ik zelf met de afstelling van de achterklep gaan experimenteren. Mij was namelijk opgevallen dat bij de dreunvrije Rapid de achterklep juist zeer strak stond afgesteld. Uiteindelijk heb ik mijn Rapid nagenoeg geheel dreunvrij gekregen door de rubber blokken die aan de zijkanten van de achterklep zitten om te draaien (dus feitelijk verkeerd om) en daarna de klep flink strak te zetten. De klep is nu beter gefixeerd en kan geen pompbeweging meer veroorzaken. Er is nu ook minder torsie in de carrosserie te voelen.