Resonantie (uit motorruimte)

rupo

Lid
Ik heb bij zo'mn 2500 rpm een vreemd geluid, lijkend op resonantie van iets in het vooronder. Klinkt niet ernstig, maar ik ben wel benieuwd of iemand dit herekend en de oorzaak gevonden heeft?
g,Ruud

1.2 TSI

YeMii

Senior Member
@Rupo en turboturbo

Het RVS pijpje rammelt tegen de zwarte beugel aan bij een bepaald toerental. Zet het RVS pijpje vast met een tirewrap aan de zwarte beugel. Dat is wat de foto verteld. Het geheel zit aan de kant van het koelvloeistof reservoir.
Probleem opgelost.

Groet Mctreb.

Wimus

Actief lid
ik heb dat ook bij mijn diesel.
Ga er morgen eens naar kijken of dit ook bij mij helpt.

Captain Hook

Forumguru
Bij mijn 1.2 TSI hoor ik zo'n soort geluid (metaal achtige resonantie, trillen iets tegen iets metaal achtigs aan) tijdens het starten, gedurende de eerste paar seconden als de motor net loopt.

Maar ook weer niet altijd als je de auto start (koude of warme start maakt niks uit), meestal zo om de dag ofzo. Zal eens kijken of een ty-wrapje wil helpen...

YeMii

Senior Member
@Captain Hook

Het soort geluid wat jij beschrijft hoor ik ook regelmatig en dat schijnt met het opbouwen van de oliedruk te maken te hebben. Het andere geluid waar we het in dit "draadje" over hebben, is een geluid wat je bij bepaalde toerentallen hoort tijdens het rijden en in stilstand. Dit wordt veroorzaakt door het RVS pijpje. (zie dikke rode pijl) Daar zie je ook de oplossing.

Groet Mctreb

foto is van BRISKODA.net

Bijlagen

• prova2e.jpg
    prova2e.jpg
    73,9 KB · Weergaven: 168

Monteurtje

Forumguru
@ Captain Hook. Als het geluid wat jij bedoelt gepaart gaat met een verhoogd toerental en zodra het geluid weg is, het toerental onder de 1000 toeren zakt. Dat hoort zo. Als het een metaalachtig geluid is, dan kan dat de ketting zijn. Is dit heel even of echt een aantal secondes. Waarschijnlijk is je ketting dan wat opgerekt. En daar is een gemodificeerde ketting voor.

Captain Hook

Forumguru
Het geluid klinkt heel eventjes, net op het moment dat je de motor start. En idd, dan is het toerental ff boven de 1000. En als het toerental weer terugzakt (1 a 2 seconden) is het geluid ook weer weg. Een soort van metaalachtig geluid, alsof een metalen plaatje oid ff meeresoneert en dan is het weer weg.

Maar niet altijd, om de paar dagen hoor ik het.

Ketting opgerekt, ok. Welke modificatie is daar voor? Is dat iets wat ik aan de garage kan doorgeven? Want binnenkort moet ik toch voor een grote onderhoudsbeurt.

fabtdi

Lid
Gewoon de garage het probleem uitleggen en als je een beetje geluk hebt kun je ze het laten horen bij het starten van de auto.
In Duitsland is er overigens al sprake van een service actie van de garages waarbij bezitters van een auto met een 1.2 TSI motor actief worden benaderd om de distributie ketting te vervagen.
Dit zou nog wel eens tot een terugroep actie kunnen worden. Lijkt er op dat men in Nederland nog niet zover is.
Vervanging van de distributieketting heeft bij mij overigens wel een forse reductie van het geluid na het starten opgeleverd. De auto is in verhouding tot voor de vervanging muisstil.
Het kortstondig oplopen van het toerental heeft de auto nog steeds. Mij is verteld dat dit is om de katalysator sneller op temperatuur te krijgen.

Captain Hook

Forumguru
In Duitsland is er overigens al sprake van een service actie van de garages waarbij bezitters van een auto met een 1.2 TSI motor actief worden benaderd om de distributie ketting te vervagen.
Dank je voor je reactie.
Heb je een 'officiele' link van zo'n service actie? Iets van de duitse importeur ofzo?

Want "dat heb ik gelezen op internet" doet de garage niks mee. :ahum:

fabtdi

Lid
@captain Hook,
Ik heb geen link, alleen informatie die ik van duitse Yeti rijders kan vinden.

Probleem met de distributie ketting is inmiddels bekend bij de garages, bij mijn garage zijn er in elk geval al een aantal auto's waar de ketting is of binnenkort worden vervangen.
Er is ook een standaard modificatie set van SKoda/Volkswagen/Audi/Seat voor.

rupo

Lid
Ik heb bij zo'mn 2500 rpm een vreemd geluid, lijkend op resonantie van iets in het vooronder. Klinkt niet ernstig, maar ik ben wel benieuwd of iemand dit herekend en de oorzaak gevonden heeft?
g,Ruud

1.2 TSI

Door de dealer is de betreffende leiding iets verplaatst. In de bevestigingsbeugel is nl. nog een positie vrij.
Prima opgelost en geen gerammel meer.
g,Ruud

Witte Yeti

Actief lid
Ook bij mij wordt eind volgende week de distributieketting vervangen, vanwege rammelend geluid na het starten.

YeMii

Senior Member
Hallo allen,
Onze Yeti heeft nu ook sinds een kleine week, met (na) het starten, heel kort, een ratelend (rammelend) geluid. De ene keer harder dan de andere keer. Ook niet met iedere keer starten, maar anders dan waar ik het in de post's 2,4 en 7 had. Na dit topic en dat van Kensei nog eens goed doorgelezen te hebben, heb ik van morgen met mijn dealer gebeld. E.e.a. uitgelegd en deze beaamde dat er inderdaad een modificatie is op de distributieketting. Er werd gelijk een afspraak gemaakt voor 4 oktober, dan gaan ze e.e.a. vervangen. De kilometerstand is bijna 20.000 km. Dit alles valt gelukkig nog binnen de garantie. To be continued.

piair1982

Forumguru
Dat geratel heb ik al sinds dag 1, dacht dat dat bij de motor hoort om de oliecirculatie op gang te brengen.

Binnen 2 maanden zit ik aan de jaarbeurt. Zal het dan eens laten nakijken...

EdK

Forumguru
Plair er bestaan ook nog andere type skoda's met problemen
En in dit geval de Yeti 1,2 TSI 4 cilinder

piair1982

Forumguru
Das nagenoeg dezelfde motor in de fabia. ;)
Maar is denk ik voor alle merken en modellen die deze motoren voeren een probleem. Heb er bij VW en Audi ook al iets voorbij horen komen.

Maar ik kijk ook wel verder dan alleen fabia hoor :) ik ben gek op auto's met name uit de vw groep.

Captain Hook

Forumguru
Onze Yeti heeft nu ook sinds een kleine week, met (na) het starten, heel kort, een ratelend (rammelend) geluid. De ene keer harder dan de andere keer. Ook niet met iedere keer starten
Precies ditzelfde heb ik ook met mijn Roomster 1.2 TSI.
Vorige week bij de garage geweest en volgens de heren van Skoda is op mijn auto (VIN is online gecheckt) geen modificatie van toepassing. M.a.w. "het hoorde er bij" werd er gezegd... :koffie:

Bovenaan Onderaan