Resonantie (uit motorruimte)

Monteurtje

Forumguru
Dat is onzin als de garage dat zegt. Er is ook een recall voor de distributieketting, maar daar vallen niet alle auto's in. Maar er is ook een melding van deze klacht en kun je gewoon de ketting vervangen. Volgens mij moet jou garage iets beter kijken in de programma's die gebruikt worden.
Heb inmiddels een stuk of 5 kettings vervangen en geen van deze auto's viel in de actie. Maar hadden wel het probleem wat er na die tijd niet meer was. Gewoon terug gaan en zeggen dat je de ketting vervangen wil hebben. Als het geratel daar weg komt.

SileX

Senior Member
Ik heb op mijn nieuwe RS ook een ratel rond de 2500rpm.. Vrijdag ga ik langs de dealer zodat er iemand even naar kan kijken..

Witte Yeti

Actief lid
Gisteren (21 sept) is bij mij (Yeti 1.2TSI, 25700 km) de distributieketting vervangen, dit n.a.v. een vreemd (rammelend) geluid bij het starten. Het geluid is vooral goed te horen tijdens de periode van het verhoogde toerental na het starten (10-20 sec). Dit schijnt voor te komen bij een deel van de 1.2 tsi motoren.
Dit verschijnsel is vanaf de zomer 2011 bekend bij de dealers.
Mijn dealer vertelde dat de volkswagengroep gebruikt maakt van verschillende toeleveranciers, ook voor distributiekettingen.
Daardoor komt dit probleem niet bij alle 1.2 motoren voor.
Het probleem bij de (slechte) distributiekettingen is het wat uitrekken, met als gevolg het vreemde geluid uit het blok.
De auto's worden er niet voor teruggeroepen, maar als je voor service langs komt, kunnen ze het wel nagaan en tot vervanging overgaan.
Als je er langer mee rond blijft rijden, kan het zijn dat de ketting een tand verspringt, met alle gevolgen van dien.
Het valt nu op dat de motor veel stiller is, vooral na het starten.

YeMii

Senior Member
Zo, 4 oktober is geweest en onze Yeti is weer terug met een andere distributieketting en drukrollen. Het vreemde geluid moet nu weg zijn, het verhoogde toerental bij de start is er nog (behoord bij deze motoren) en de motor is inderdaad nog stiller(zeker bij stationair draaien). Alles keurig verholpen door onze dealer, binnen één dag en met een nette bruikleen auto als vervangend vervoer.

Een zeer tevreden YETI rijder. :)

Bij mijn Yeti is sinds enige maanden ook een zeer hard ratelend geluid te horen bij het starten. De dealer heeft alleen de kettingsspanner vervangen. Dit heeft enige tijd geholpen, het ratelende geluid is nu echter weer terug.
Bij de meeste starts bij koude motor duurt het ratelen zo'n 10 seconden. Volgens de dealer is dit normaal voor dit soort motoren (1.2 TSI). Is dit echt normaal of is er toch iets mis met de ketting zelf?

Witte Yeti

Actief lid
Dit ratelend geluid bij koude start duidt op distributieketting die wat is uitgerekt. Dit is een bekend verschijnsel bij o.a. een deel van de 1.2TSI Yeti's. De officiele dealers weten hiervan door een bericht van Pon.
Je dealer zal dus de distributieketting en wat onderdelen bij je moeten vervangen.
Om het geluid bij je dealer goed te laten horen, moet de motor helemaal koud zijn.
Bij mij was ook dat ratelend geluid te horen na het starten bij koude motor, ook zo de eerste 10-15 seconden. Distributieketting is vervangen bij 25.700 km.

Tallguy

Forumguru
Zoals al gezegd is (ook door mij net) moet je naar je dealer en 'm contact op laten nemen met PON. Er is een soort terugroepactie geweest voor de 1.2's ivm dat geratel (ditributieketting + spanrol die vervangen moeten worden). Dat is in dit topic ook te lezen. Ik begrijp daarom ook niet waarom je de vraag blijft stellen als het antwoord al een paar keer gegeven is :ahum:

Bedankt voor de info. Dan zal ik maar weer eens terug gaan naar de dealer. Toch raar dat ze me melden dat het geluid "normaal" is als ze behoren te weten dat er een probleem is.

Tallguy

Forumguru
Het is normaal totdat ze het bericht van PON lezen en de boel gaan veranderen. Bij mij en wat andere Yeti rijders hier op het forum is de aanpassing gedaan en daarna is er geen geratel meer te horen. Gewoon even doorvragen en desnoods even aangeven dat ze bij PON moeten checken.

Dat is juist het probleem. Het is bij PON gecheckt en daarna is alleen de kettingspanner vervangen. Het ratelen zou "normaal" zijn.
Wellicht kan ik beter een andere dealer gaan zoeken.

deusjevo

Forumguru
Bij mijn O2 1.2 TSI uit 10-2010 had ik hetzelfde probleem in september 2011.
Distributieketting (+ spanner?) is toen ook vervangen met een goed resultaat.

Bovenaan Onderaan