resultaten JD-tuning 1.8 TSI op Skodameeting

MarcoO2

Forumguru
Dan is hij dus van 163 naar 186 pk gegaan. Ik kon het al moeilijk geloven dat hij af fabriek 184 pk zou hebben.

Hij is inderdaad van 163 pk op de wielen naar 186 pk op de wielen gegaan. Alleen, de fabrieksopgave van 160 pk is op de motor, niet op de wielen.

Uitgaande van de fabrieksopgave had'ie dus geen 160 pk, maar 184 pk, en is'tie nu naar 212 gegaan. Dit is hoe de mannen van JD het vertelden.

Overigens zijn de pk's niet zo heel spannend (hoewel daar altijd over geschreven wordt in de tests), maar gaat het juist om de toename van het koppel. En juist het koppel is enorm toegenomen (en dat merk ik) :D
 

Herbie

Lid
Nu snap ik het niet meer. Fabrieksopgave is toch altijd aan de wielen dan? Want als de ene constructeur pk's aan de motor zou vermelden en de andere pk's aan de wielen, dan is het niet meer te vergelijken. Volgens mij geeft elke constructeur pk's aan de wielen op en is dat de standaard 160 pk. Is ook het meest logische als je kijkt naar de metingen van JD (oorspronkelijk 163 pk aan de wielen).

Het koppel is er inderdaad ferm op vooruit gegaan :-)
 

MarcoO2

Forumguru
Nu snap ik het niet meer. Fabrieksopgave is toch altijd aan de wielen dan? Want als de ene constructeur pk's aan de motor zou vermelden en de andere pk's aan de wielen, dan is het niet meer te vergelijken. Volgens mij geeft elke constructeur pk's aan de wielen op en is dat de standaard 160 pk. Is ook het meest logische als je kijkt naar de metingen van JD (oorspronkelijk 163 pk aan de wielen).

JD gaf ook aan dat de motor ruimschoots boven de fabrieksopgave presteerde. Volgens hen is de fabrieksopgave (tenzij anders aangegeven) altijd de meting aan de motor. Die is immers hoger en dus gunstiger om te vermelden.
 

Herbie

Lid
Mmm...nu wil ik er wel eens het fijne van weten. Kan iemand bevestigen of de pk's die overal vermeld worden aan de wielen of aan de motor gemeten worden?
 

andrehj

Forumguru
Mmm...nu wil ik er wel eens het fijne van weten. Kan iemand bevestigen of de pk's die overal vermeld worden aan de wielen of aan de motor gemeten worden?

Ja, normaal wordt het motorvermogen opgegeven, dit is dus gemeten aan het vliegwiel. Wat in de diverse definities verschillend is, is of het vermogen wat door randapparatuur (waterpomp, oliepomp, brandstofpomp etc) wordt opgenomen hier wel of niet bij in zit.
Maar de versnellingsbak zit er dus nooit bij.
 

Rallye

Forumguru
Mmm...nu wil ik er wel eens het fijne van weten. Kan iemand bevestigen of de pk's die overal vermeld worden aan de wielen of aan de motor gemeten worden?

Alle in folders vermelde pk's/Kw's zijn gemeten aan het vliegwiel. De 1.8 TSI van zaterdag was dus inderdaad (met 160 pk aan de wielen in plaats van aan het vliegwiel) zeer krachtig, volgens JD ook krachtiger dan andere 1.8 TSI (o.a. in een Altea) die ze ooit hadden gemeten.
 

___JC___

Forumguru
Merken geven altijd motor pk's op. Ik heb al vaker gehoord dat VAG motoren standaard meer vermogen hebben dan de opgaaf. Dit is wel erg veel meer inderdaad. Goed ingereden Marco!
:xyxthumbs:
 

MarcoO2

Forumguru
Merken geven altijd motor pk's op. Ik heb al vaker gehoord dat VAG motoren standaard meer vermogen hebben dan de opgaaf. Dit is wel erg veel meer inderdaad. Goed ingereden Marco!
:xyxthumbs:

Zou goed inrijden daar iets mee te maken hebben? Heb er eerst wel rustig aan mee gedaan en warm 'm altijd eerst op... en heb altijd V-Power getankt. That's all! Maar 't was inderdaad een mooie waarde!
 

___JC___

Forumguru
Zou goed inrijden daar iets mee te maken hebben? Heb er eerst wel rustig aan mee gedaan en warm 'm altijd eerst op... en heb altijd V-Power getankt. That's all! Maar 't was inderdaad een mooie waarde!

Speelt wel mee denk ik. Maar vooral de motor zelf maakt het verschil. Elke motor zit weer net iets anders in elkaar. Al zal het verschil niet eens te meten zijn in milimeters.
 

Roel

Lid
Speelt wel mee denk ik. Maar vooral de motor zelf maakt het verschil. Elke motor zit weer net iets anders in elkaar. Al zal het verschil niet eens te meten zijn in milimeters.

Ook de mapping tussen motor en turbo kan een invloed hebben. Als de turbo een lagere G-level heeft (zeg maar minder (radiaal) slingeren aan de turbinewiel shaft) dan zal deze icm de motor meer vermogen afgeven.
 

MarcoO2

Forumguru
De topsnelheid ligt nu waarschijnlijk rond de 235 à 240 (nog niet getest ;)), de accelleratietijd zal nu net onder de 7 seconden zitten.

Heb eergisteravond toen ik om half drie 's-nachts op een lege snelweg reed eindelijk eens gekeken hoe hard hij nu loopt. Topsnelheid is op zich totaal niet boeiend, maar desondanks wel leuk om een keertje te bereiken. Mijn teller loopt tot 240, maar de wijzer loopt gewoon de schaal uit... en toen had ik in z'n 6 nog bijna 2000 toeren "te gaan"...

De beloofde 235 à 240 km/u zal'ie dus wel halen, al heb ik geen idee hoe groot de tellerafwijking rond die snelheid is. Heeft iemand daar meer ervaring mee?

Ik had geen tomtom bij me, dus kon de gps-snelheid niet checken. Da's voor de volgende keer :grin:
 

sitechris

Donateur
mijn ervaring met de Octavia is dat de snelheidsafwijking vrij klein is. je hebt zo'n trucje via je automatische airco (was het niet het econ knopje tegelijk met ruitenontwaseming en dan doorscrollen naar menu 19?) zodat je in aircodisplay je geijkte snelheid ziet meelopen. Je kunt dit op dit forum wel nazoeken, is eerder discussie over geweest. Via dat trucje kun je bv ook je motortemperatuur checken en nog wat meer zaken.
 

___JC___

Forumguru
Volgens mij 5% ongeacht hoe hard je rijdt. Dus bij 240 heeft ie 252 aan. Of ja dat kan ie dan niet meer aangeven natuurlijk. ;)
Maar standaard zou ie 223 moeten lopen dus das wel een aardige winst in topsnelheid dan.

En dat van die geijkte snelheid lijkt me raar. Als ergens in de auto de geijkte snelheid geregistreerd wordt, dan zouden ze die wel gebruiken voor de teller toch lijkt me...
 

Ronnie

Forumguru
De werkelijke snelheid wordt gemeten door het ABS module en opgeslagen in het Airbagmodule(snelheid,toerental,temperatuur, tijd), dit om eventuele schuldvragen na een activatie van de airbag en gordelspanners (ongeval) te analyseren.
Heb toevallig gisteren een module van een Ford Mondeo 2008 vervangen,(Code B1231,"crash memory full" ) je zult je verbazen wat er allemaal aan data opgeslagen wordt!
 

nomad

Senior Member
Volgende keer even je speedlimit uitzetten in het menu en weer indrukken op topsnelheid. Dan zie je het ook.
 

___JC___

Forumguru
Okee, dat had ik niet verwacht. Dus ze kunnen de teller gewoon de goede stand aan laten geven. Apart.
 
Bovenaan Onderaan