De O3 staat inderdaad niet bekend als de allerstilste uit de VAG stal. Of je er wat aan wil doen is vraag 2. Mijn 1.0 is een flink pak stiller dan mijn vorige 1.6 TDI en ik vind het zo helemaal prima. Je hoort banden daardoor beter, maar zoals gezegd zijn mijn QuaTracs 5 stil genoeg.
@MaxN 2 dB is bijna 70% lager geluidsniveau dus dat verschil ga je zeker horen. Keuze laten vallen op als stil geteste banden dus...
De dB schaal werkt logaritmisch, wat betekent dat 3 dB harder een verdubbeling in geluidsniveau oplevert. 2 dB is een fors verschil want dus al rond de 70% hoger (of lager) niveau. Ik kan me voorstellen dat
@Rofffel met extra isolatie een diesel O3 flink stiller heeft gekregen.
Beetje off-topic:
@fanSkoda Cuppen kan verschillende oorzaken hebben, vering maar ook uitlijning kan maar ook een te lage bandenspanning. Ik ga er maar vanuit dat die op het goede niveau is. Cuppende achterbanden komen vaker voor, bij alle automerken en types in meer of mindere mate, en kan liggen aan de constructie van de achterwielophanging. Deze werkt vaak ongelijkmatige slijtage in de hand door de veiligheidsmarges die fabrikanten hanteren bij het bepalen van de juiste wielstand (camber, caster, wielvlucht etc). Alles voor een van nature veilig weggedrag want zelf sturen kunnen we kennelijk niet meer
. Wie de schoen past..., kom er maar in.
Wielen van voor naar achter wisselen kan dat eventueel weer enigszins teniet doen (bron: ANWB). Ik vind niet terug of de F3 er gevoeliger voor is dan gemiddeld.