Rijimpressie Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera

LT83

Forumguru
Tijdens mijn vakantie in Italie Maranello bezocht. Uiteraard een kijkje genomen in het Ferrari museum daar, al een mooie belevenis.
Maar dat was niet de ware reden van het bezoek. Een goede kennis was hier vorig jaar al geweest en toen bij 1 van de aangrenzende bedrijfjes een ritje gemaakt in een tweetal Ferrari's (458 Italia en 430 Scuderia). Hij stelde voor om dit jaar samen eens een kijkje te gaan nemen en hier weer een mooie rijderservaring op te doen.

Er waren aardig wat "geinige autotjes" aanwezig, het begon met een aantal California's , 2x 458 Italia, 1x 430 Scuderia, 1x bovengenoemde Lambo, 1x een 599 F12 en een, helaas de hele dag volgeboekte, Lambo Aventador. Zoals de titel doet vermoeden gekozen om mijzelf een half uur "te trakteren" op de Gallardo. Mij werd verteld dat hier een rondje rijden ook echt een rondje "knallen" is, de lokale politie zo corrupt als wat, gewoon op landweggetjes binnen de gemeente blijven en maximaal genieten.

Persoonlijk vind ik de looks echt super, laag, scherp gelijnd, stoer en een heerlijk foute mintgroene kleur. Het interieur is redelijk basic (zelfs een Audi RNS), de zitpositie is een beleving opzich, wat zit je heerlijk laag en stevig "vastgebonden" in de racestoeltjes.
Bij het starten maakt de auto al een heerlijk brom, waarna meteen kortstondig even wat toeren te maken.

Schakelen gaat met de flippers en ik vind de auto verbazingwekkend makkelijk in de omgang bij rustig rijden. Stuurt lekker, remmen goed te doseren. Kortom niet direct vervelend onrustig rijgedrag. De auto is verder wel super hard afgeveerd, waarschijnlijk draagt de Superleggera uitvoering hier extra aan bij. De kwaliteitsindruk is gewoon erg goed, dat mag ook wel bij een auto van circa 300.000 euro, maar geen rammeltje of kraakje waargenomen. Persoonlijk vond ik de flippers wel echt een beetje klein en niet super geplaatst ten opzichtte van de richtingaanwijzer, maar waarschijnlijk is dit ook een stukje gewenning.

En dan natuurlijk mijn ervaring hoe de auto echt rijdt, oftewel de beleving van een sportwagen. Ten eerste de motor, het geluid is echt super, brullend bij lage toeren en jankend wanneer je richting het rode toerengeboed knalt(8-9000rpm). De V10 ligt ook echt maar een klein stukje achter je en dat maakt de beleving echt super. Hoog in de toeren is het blok super explosief, maar vanonderuit bouwt hij geleidelijk op, uiteraard is de auto monsterlijk snel ( 0-100km/h in 3,4 sec - 0-200km/h in ongeveer 10,2 sec.), hij blijft er gewoon aan trekken en wanneer je de 4e versnelling bereikt zit de snelheid er al goed inzegmaar. Bij schakelen kom je voor je gevoel gewoon even los van de stoel om er daarna direct weer vol ingedrukt te worden, de seq. automaat veranderd behoorlijk snel van verzet en doet simpelweg makkelijk wat je van hem vraagt. Het voelt allemaal super degelijk aan, eerlijk gezegd had ik wel iets meer verwacht van de snelheid en klappen waarmee je opschakelt. Toen ik dit aangaf vertelde de instructeur ook dat de moderne ferrari bakken sneller schakelen. Natuurlijk was het best even wennen aan al het geweld, maar heb de auto voor mijn gevoel heerlijk op "zn staart kunnen trappen", de instructeur vind het allemaal wel best, met 210km/h op een 70km provinciaal weggetje, gewoon overal mag je inhalen zolang het maar past zegmaar (doorgetrokken strepen deden er niet toe). Even na een bocht stil zetten voor een 0-200km/h sprintje, tuurlijk geen probleem, hoort erbij!!!! De remmen zijn werkelijk waar gewoon om bang van te worden, de keramische pizzaschijven even goed uitproberen heeft misschien wel de meeste indruk op mij gemaakt. De auto stuurt natuurlijk super direct, overhellen uiteraard onbekend, laat zich makkelijk in een bocht zetten en voor mijn doen was het onderstel communicatief genoeg. Een keer even uitproberen wanneer de auto een beetje koersvastheid in een bocht begint te verliezen was voor mij al snel voldoende, ik ben geen coureur en dan gaat het al owel niet zo onbeschoft hard. Het enige minpuntje aan de wegligging vind ik dat je kunt merken dat hij boven de 180km/h "wat lichter aanvoelt", niet zweverig maar wel minder strak. Een half uurtje zit er zo op, mooie foto's en een filmpje van de rit is wat er rest, ik vond het een geweldige ervaring in een echte supercar die ik graag met de liefhebbers hier wilde delen!
 

michelover

Forumguru
Dat zijn de betere bezienswaardigheden op vakantie. Daar kan geen achtbaan ritje tegen op. En laat de filmpjes en foto's maar flitsen.
 

RayDelft

Forumguru
Dat zijn de betere bezienswaardigheden op vakantie. Daar kan geen achtbaan ritje tegen op. En laat de filmpjes en foto's maar flitsen.

Leuk verslag. Ik kijk er overigens van op dat een willekeurige niet getrainde çoureur'met zo'n dure en in potentie gevaarlijke auto mag rijden.
Ik geloof niet dat ik op een 70 km weggetje 200 zou durven rijden ookal kijkt de politie niet mee.
Ik ben naar de foto's en het filmpje wel benieuwd.
 

Noord26

Forumguru
Luuk is wel wat gewend qua vermogen hoor. Waar je van op moet kijken is dat iemand van 18 en 1 dag zijn rijbewijs heeft mag instappen in elke auto, ongeacht het vermogen.
 

sitechris

Donateur
Schitterende ervaring lijkt me! Fantastisch om te lezen. Nu willen we natuurlijk de foto's, filmpjes etc zien :)
 

Hetzer

Forumguru
Gallardo is een super wagen, mijn broertje heeft een tijdje in de spider gereden, prachtig geluid !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Canon-Eye

Forumguru
Waar je van op moet kijken is dat iemand van 18 en 1 dag zijn rijbewijs heeft mag instappen in elke auto, ongeacht het vermogen.
Inderdaad.
Je zou toch minimaal net zo'n soort vermogensbeperking verwachten als geldt voor jeugdige motorrijbewijsbezitters (die trouwens ook met die beperking nog steeds ruim voldoende gelegenheid hebben zichzelf en/of anderen dood te rijden, maar dat terzijde).
 

EdK

Forumguru
Ik vond hem toen tijdens de proefrit wat stug geveerd !
Dus heb toen maar voor de Yeti gekozen
 

Hetzer

Forumguru
Ik vond hem toen tijdens de proefrit wat stug geveerd !
Dus heb toen maar voor de Yeti gekozen

;), nee sta je nog van te kijken is best goed geveerd, je kunt de Gallardo Spider met de vering ook omhoog en omlaag zetten, wel zo handig met sommige verkeersheuvels hier..

Hier een foto van de Spider naast mijn oude Fabia Combi

21j4pb5.jpg
 

EdK

Forumguru
je kunt de Gallordo Spider met de vering ook omhoog en omlaag zetten, wel zo handig met sommige verkeersheuvels hier..i

Dus als ik goed begrijp is het een italiaanse wagen met het onderstel van een citroën snoek ?
 

LT83

Forumguru
Foto's en filmpje ga ik regelen. De foto's staan echter nog op de camera van mn vriendin en het fimpje heeft een duur van 40min (dus nog wat knippen)
Over het wel of niet verantwoord zijn denkik dat de instructeur ook wel een beetje in de gaten heeft hoe iemand omgaat met de auto en misschien wel aan de hand daarvan bepaald wat hij wel en niet toelaat tijdens zo'n rit. Ik wil niet de indruk van een kamikaze rit achterlaten, maar gewoon aageven dat je in Maranello gewoon echt in de auto kunt rijden op de manier waarvoor hij gemaakt is. De gereden 210km/h op een bochtige 70km/h weg is natuurlijk ook niet in de bochten behaald maar op de rechte stukken daartussen. Vol op de rem voor de bocht, terugschakelen naar 5000rpm, insturen naar het snijpunt en op ongeveer 75% van de bocht weer op het gas.... Heerlijk toch ;)
 

sitechris

Donateur
Met een snelle auto tik je ook heel erg snel dat soort snelheden even aan. Snelheidspotentieel is natuurlijk bizar groot.
 

___JC___

Forumguru
Goed verhaal Luuk. Ik ben daar in 2009 geweest en toen stonden die auto's daar ook al om een stukje te rijden. Op zich had ik het wel willen proberen, maar met mijn 2.10m gaat t niet passen in zo een Lambo ben ik bang... :(
Ik ben ook erg benieuwd naar de filmpjes overigens.
 

TL@

Forumguru
2 jaar geleden ben ik ook in Maranello geweest, heb toen met de F430 Scuderia (met flippers) gereden. Ook rond Maranello zo hard ik wilde (de eerste keer boven de 200 deed de instructeur nog teken dat het trager moest, daarna had hij door dat ik met de wagen onderweg was en niet andersom en mocht alles) en bewust niet op de snelweg gegaan want dat mocht ook maar daar is zo'n auto toch niet het leukste vind ik.

Er stond ook een Gallardo maar heb toch gekozen voor de Ferrari (het was wel noodzakelijk dat de je al 3 jaar je rijbewijs had, dus een snotneus van 18 mocht er niet in)

De halfautomaat in de Ferrari was echt niet geweldig, enkel bij volgas accelereren werkte die goed, stapvoets rijden ging met enorme schokken (mijn DSG in de O2 toen, was veel beter)

Maar voor 75€ was dit de beste uitgave van die vakantie :xyxthumbs:

edit: Het was geen F430 maar een 360 Modena
 

Rolle

Senior Member
Ik denk dat ik toch echt eens werk ga moeten maken van dat bezoek aan Maranello.
 

LT83

Forumguru
@ TL, goed om te horen dat jij ook hebt genoten daar!! Mijn kennis vond de seq. bakken in de ferrari juist een stukje beter dan de Lambo.
Dat bevestigde de instructeur ook. Wel is het natuurlijk zo dat een 360 Modena niet echt te vergelijken is met een Superleggera of Scuderia.
 
Bovenaan Onderaan