Tijdens mijn vakantie in Italie Maranello bezocht. Uiteraard een kijkje genomen in het Ferrari museum daar, al een mooie belevenis.
Maar dat was niet de ware reden van het bezoek. Een goede kennis was hier vorig jaar al geweest en toen bij 1 van de aangrenzende bedrijfjes een ritje gemaakt in een tweetal Ferrari's (458 Italia en 430 Scuderia). Hij stelde voor om dit jaar samen eens een kijkje te gaan nemen en hier weer een mooie rijderservaring op te doen.
Er waren aardig wat "geinige autotjes" aanwezig, het begon met een aantal California's , 2x 458 Italia, 1x 430 Scuderia, 1x bovengenoemde Lambo, 1x een 599 F12 en een, helaas de hele dag volgeboekte, Lambo Aventador. Zoals de titel doet vermoeden gekozen om mijzelf een half uur "te trakteren" op de Gallardo. Mij werd verteld dat hier een rondje rijden ook echt een rondje "knallen" is, de lokale politie zo corrupt als wat, gewoon op landweggetjes binnen de gemeente blijven en maximaal genieten.
Persoonlijk vind ik de looks echt super, laag, scherp gelijnd, stoer en een heerlijk foute mintgroene kleur. Het interieur is redelijk basic (zelfs een Audi RNS), de zitpositie is een beleving opzich, wat zit je heerlijk laag en stevig "vastgebonden" in de racestoeltjes.
Bij het starten maakt de auto al een heerlijk brom, waarna meteen kortstondig even wat toeren te maken.
Schakelen gaat met de flippers en ik vind de auto verbazingwekkend makkelijk in de omgang bij rustig rijden. Stuurt lekker, remmen goed te doseren. Kortom niet direct vervelend onrustig rijgedrag. De auto is verder wel super hard afgeveerd, waarschijnlijk draagt de Superleggera uitvoering hier extra aan bij. De kwaliteitsindruk is gewoon erg goed, dat mag ook wel bij een auto van circa 300.000 euro, maar geen rammeltje of kraakje waargenomen. Persoonlijk vond ik de flippers wel echt een beetje klein en niet super geplaatst ten opzichtte van de richtingaanwijzer, maar waarschijnlijk is dit ook een stukje gewenning.
En dan natuurlijk mijn ervaring hoe de auto echt rijdt, oftewel de beleving van een sportwagen. Ten eerste de motor, het geluid is echt super, brullend bij lage toeren en jankend wanneer je richting het rode toerengeboed knalt(8-9000rpm). De V10 ligt ook echt maar een klein stukje achter je en dat maakt de beleving echt super. Hoog in de toeren is het blok super explosief, maar vanonderuit bouwt hij geleidelijk op, uiteraard is de auto monsterlijk snel ( 0-100km/h in 3,4 sec - 0-200km/h in ongeveer 10,2 sec.), hij blijft er gewoon aan trekken en wanneer je de 4e versnelling bereikt zit de snelheid er al goed inzegmaar. Bij schakelen kom je voor je gevoel gewoon even los van de stoel om er daarna direct weer vol ingedrukt te worden, de seq. automaat veranderd behoorlijk snel van verzet en doet simpelweg makkelijk wat je van hem vraagt. Het voelt allemaal super degelijk aan, eerlijk gezegd had ik wel iets meer verwacht van de snelheid en klappen waarmee je opschakelt. Toen ik dit aangaf vertelde de instructeur ook dat de moderne ferrari bakken sneller schakelen. Natuurlijk was het best even wennen aan al het geweld, maar heb de auto voor mijn gevoel heerlijk op "zn staart kunnen trappen", de instructeur vind het allemaal wel best, met 210km/h op een 70km provinciaal weggetje, gewoon overal mag je inhalen zolang het maar past zegmaar (doorgetrokken strepen deden er niet toe). Even na een bocht stil zetten voor een 0-200km/h sprintje, tuurlijk geen probleem, hoort erbij!!!! De remmen zijn werkelijk waar gewoon om bang van te worden, de keramische pizzaschijven even goed uitproberen heeft misschien wel de meeste indruk op mij gemaakt. De auto stuurt natuurlijk super direct, overhellen uiteraard onbekend, laat zich makkelijk in een bocht zetten en voor mijn doen was het onderstel communicatief genoeg. Een keer even uitproberen wanneer de auto een beetje koersvastheid in een bocht begint te verliezen was voor mij al snel voldoende, ik ben geen coureur en dan gaat het al owel niet zo onbeschoft hard. Het enige minpuntje aan de wegligging vind ik dat je kunt merken dat hij boven de 180km/h "wat lichter aanvoelt", niet zweverig maar wel minder strak. Een half uurtje zit er zo op, mooie foto's en een filmpje van de rit is wat er rest, ik vond het een geweldige ervaring in een echte supercar die ik graag met de liefhebbers hier wilde delen!
Maar dat was niet de ware reden van het bezoek. Een goede kennis was hier vorig jaar al geweest en toen bij 1 van de aangrenzende bedrijfjes een ritje gemaakt in een tweetal Ferrari's (458 Italia en 430 Scuderia). Hij stelde voor om dit jaar samen eens een kijkje te gaan nemen en hier weer een mooie rijderservaring op te doen.
Er waren aardig wat "geinige autotjes" aanwezig, het begon met een aantal California's , 2x 458 Italia, 1x 430 Scuderia, 1x bovengenoemde Lambo, 1x een 599 F12 en een, helaas de hele dag volgeboekte, Lambo Aventador. Zoals de titel doet vermoeden gekozen om mijzelf een half uur "te trakteren" op de Gallardo. Mij werd verteld dat hier een rondje rijden ook echt een rondje "knallen" is, de lokale politie zo corrupt als wat, gewoon op landweggetjes binnen de gemeente blijven en maximaal genieten.
Persoonlijk vind ik de looks echt super, laag, scherp gelijnd, stoer en een heerlijk foute mintgroene kleur. Het interieur is redelijk basic (zelfs een Audi RNS), de zitpositie is een beleving opzich, wat zit je heerlijk laag en stevig "vastgebonden" in de racestoeltjes.
Bij het starten maakt de auto al een heerlijk brom, waarna meteen kortstondig even wat toeren te maken.
Schakelen gaat met de flippers en ik vind de auto verbazingwekkend makkelijk in de omgang bij rustig rijden. Stuurt lekker, remmen goed te doseren. Kortom niet direct vervelend onrustig rijgedrag. De auto is verder wel super hard afgeveerd, waarschijnlijk draagt de Superleggera uitvoering hier extra aan bij. De kwaliteitsindruk is gewoon erg goed, dat mag ook wel bij een auto van circa 300.000 euro, maar geen rammeltje of kraakje waargenomen. Persoonlijk vond ik de flippers wel echt een beetje klein en niet super geplaatst ten opzichtte van de richtingaanwijzer, maar waarschijnlijk is dit ook een stukje gewenning.
En dan natuurlijk mijn ervaring hoe de auto echt rijdt, oftewel de beleving van een sportwagen. Ten eerste de motor, het geluid is echt super, brullend bij lage toeren en jankend wanneer je richting het rode toerengeboed knalt(8-9000rpm). De V10 ligt ook echt maar een klein stukje achter je en dat maakt de beleving echt super. Hoog in de toeren is het blok super explosief, maar vanonderuit bouwt hij geleidelijk op, uiteraard is de auto monsterlijk snel ( 0-100km/h in 3,4 sec - 0-200km/h in ongeveer 10,2 sec.), hij blijft er gewoon aan trekken en wanneer je de 4e versnelling bereikt zit de snelheid er al goed inzegmaar. Bij schakelen kom je voor je gevoel gewoon even los van de stoel om er daarna direct weer vol ingedrukt te worden, de seq. automaat veranderd behoorlijk snel van verzet en doet simpelweg makkelijk wat je van hem vraagt. Het voelt allemaal super degelijk aan, eerlijk gezegd had ik wel iets meer verwacht van de snelheid en klappen waarmee je opschakelt. Toen ik dit aangaf vertelde de instructeur ook dat de moderne ferrari bakken sneller schakelen. Natuurlijk was het best even wennen aan al het geweld, maar heb de auto voor mijn gevoel heerlijk op "zn staart kunnen trappen", de instructeur vind het allemaal wel best, met 210km/h op een 70km provinciaal weggetje, gewoon overal mag je inhalen zolang het maar past zegmaar (doorgetrokken strepen deden er niet toe). Even na een bocht stil zetten voor een 0-200km/h sprintje, tuurlijk geen probleem, hoort erbij!!!! De remmen zijn werkelijk waar gewoon om bang van te worden, de keramische pizzaschijven even goed uitproberen heeft misschien wel de meeste indruk op mij gemaakt. De auto stuurt natuurlijk super direct, overhellen uiteraard onbekend, laat zich makkelijk in een bocht zetten en voor mijn doen was het onderstel communicatief genoeg. Een keer even uitproberen wanneer de auto een beetje koersvastheid in een bocht begint te verliezen was voor mij al snel voldoende, ik ben geen coureur en dan gaat het al owel niet zo onbeschoft hard. Het enige minpuntje aan de wegligging vind ik dat je kunt merken dat hij boven de 180km/h "wat lichter aanvoelt", niet zweverig maar wel minder strak. Een half uurtje zit er zo op, mooie foto's en een filmpje van de rit is wat er rest, ik vond het een geweldige ervaring in een echte supercar die ik graag met de liefhebbers hier wilde delen!