Rijtest: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

sitechris

Donateur
Mijn eerste testvraag bij deze Audi A5: kijk jij na het verlaten van je auto altijd nog een keertje om? Wel eerlijk zijn hè. Waarschijnlijk wel toch? Geeft niets, ik doe dit ook. Het voelt gewoon goed. Een wonderschone bolide. Van mij. Omdat het kan. Een prachtig gevoel. En alleen daarom al begrijp ik de keuze voor een Audi A5. Maar is alleen een mooie auto genoeg? Wat als je er ook nog mee moet rijden?

http://www.driveaholic.nl/rijtest-audi-a5-1-8-tfsi-2014/

Laatst bewerkt:

Jee13

Forumguru
Leuk, net even gelezen

Een chip in deze 1.8 doet deze auto wel heel goed,
En een S-line onderstel is wel een verschil

Jee13

Forumguru
zeker waar, ik als echte dieselrijder was ook verbaasd over het koppel onderin bij deze motor

Noord26

Forumguru
Eindelijk testen van een auto zoals een 'normaal' persoon over een aan te schaffen auto nadenkt tijdens een proefrit. Niet van die sappige benamingen als meer dynamiek had 'ik' wel verwacht. Gewoon geschreven vanuit de belevenis, want dat is de reden dat iemand een auto koopt en niet omdat hij meer dynamiek verwacht; of wat dan ook..

Blackokkie2

Forumguru
Mooie auto inderdaad. Heeft alleen 1 minpuntje qua ontwerp(nou ja, 2 eigenlijk, beide kanten 1), de achterzijruit vind ik niet mooi gevormd, er zit een raar knikje in.

sitechris

Donateur
Dank allen voor de complimenten :). Verspreid het gerust via je social media :).

@Noord26 het woord dynamiek is wel grappig. We gebruiken het allemaal (ook ik!), maar eigenlijk betekent het helemaal niets. En iedere fabrikant gebruikt/misbruikt het woord.

Noord26

Forumguru
Dank allen voor de complimenten :). Verspreid het gerust via je social media :).

@Noord26 het woord dynamiek is wel grappig. We gebruiken het allemaal (ook ik!), maar eigenlijk betekent het helemaal niets. En iedere fabrikant gebruikt/misbruikt het woord.

Klopt, maar het is maar net in welke context het geplaatst wordt. Bij jou heeft het nuttige aanvulling, je beleefd het. Maar normale rijtesten gebruiken het puur om kundiger over te komen als dat men daadwerkelijk is. Want daar raakt het de lading van de gesproken/geschreven tekst totaal niet aan dat woordje.

Denk dat 80% of zelfs meer een auto koopt op basis van emotie. De basis elementen waaraan de auto moet voldoen (ruimte bijvoorbeeld) worden vooraf al bepaald voordat men daadwerkelijk ergens mee gaat rijden.

Ik kies toch vooral rationeel een auto, anders zou ik immers geen Skoda rijden. :jaja:
Tijdens afgelopen verlof nog goed gemerkt dat veel mensen vooral emo/uitstraling belangrijk vinden: relatief 'kleine' auto's met een zeker 'standing' en dure visuele opties (BMW3, Audi A4) die dan wel een dakkoffer moeten monteren omdat ze anders niet alles in de koffer krijgen. Daar gaat die uitstraling dan. In mijn 'eenvoudige' Superb gaat netjes alles in én hebben de kids op de achterbank ruimte zat.
Ik vind overigens de Audi A5 niet zo geslaagd, zeker aan de achterkant is er voor mij persoonlijk iets 'mis'.
Als ik de lotto win koop ik wel meer emotioneel allicht maar momenteel kan ik het niet opbregen om 10 tot 20K euro extra op tafel te leggen om met een chiquere auto te rijden.
Maar zoals steed, over kleur en smaak twist men niet.

peterrapid

Forumguru
Eindelijk een begrijpelijke test waar je niet met cijfers om de oren geslagen wordt. Was aangenaam om te lezen en ik vind de A5 ook een begeerlijke wagen. Goed gedaan :thumbsup:

sitechris

Donateur
Ik ga de volgende keer alleen nog even wat meer aandacht besteden aan fotografie. Dit was een haastklus (had maar uurtje de tijd), maar dat zie je er wel aan terug.

Joske

Forumguru
@sitechris

wou je net die opmerking geven betreft de foto's..

een goed geschreven artikel maar idd, de foto's mochten wel wat meer aandacht gekregen hebben ;)

(maar versta het wel door het tijdgebrek!)

VEEJAY

Forumguru
Mooie auto, de Sportback viel helaas af als opvolger van de octavia want wilde geen multitronic en geen 4x4, 18" s-line brede banden maakten het sturen niet beter en tenslotte deed de Audi dealer ook niet zo heel veel moeite om mij te overtuigen, wat toch echt nodig was. De ledjes zijn overigens skitterend. 1.8tsi idd prima motor, veel koppel.

___JC___

Forumguru
" Ga je voor stuurplezier? Neem dan de BMW 4-serie."

Precies.. :D
Die ik overigens minimaal net zo mooi vind om te zien. Ik had het laatst nog over het omkijk effect als je wegloopt. Dat heb ik dus ook met de 4-serie.

sitechris

Donateur
@__JC__ dit vind ik bij zowel de audi als de BMW nadrukkelijk gelden voor de coupé versies. Beide prachtige auto's. De 5 deurs varianten van de A5 en 4-serie vind ik stukken minder mooi.

___JC___

Forumguru
Wat ik dan weer opmerkelijk vind is het ruimteverschil tussen de A5 en de 4. De Audi is niet heel ruim, hoofd tegen het dak etc, de 4 doet dat veel beter.

Bovenaan Onderaan