SkodaMan
Actief lid
Re: Roetfilter
Bij ongeblazen benzinemotoren haalde men 15-20 jaar geleden goede resultaten met 4 kleppen per cilinder zonder een turbo toe te passen want die was nogal storingsgevoelig en hadden een "turbo-gat". De motor bleef aardig compact en kon toch beter atmosferisch ademen en dus meer brandstof innemen met een hoger vermogen tot gevolg. Diesels zaten in die tijd alleen nog in vrachtwagens en in taxi's en op de achterkant van personenauto's stonden termen als: 5-speed, lambda-sonde en natuurlijk 16Valve. Tot zover de geschiedenis want ja....SkodaMan is al oud.
Onder andere vanwege de hoge compressie in een dieselmotor werkt een Uitlaatturbine (turbo) al bij lage toeren en het gefluit van de turbo valt niet erg op naast de dieseldreun. Bovendien kun je de dieselbrandstof direct inspuiten dus waarom zou je dan überhaupt 4 kleppen per cilinder willen.
De mentaliteit is echter dat "bigger and more is better". In de PC wereld werd eens per jaar de processorsnelheid verdubbeld, de twee-speed cd-romspeler werd al gauw 4-speed of 16-speed en nu lult niemand er meer over.
Kijk nou toch eens waarom die 4 kleppen per cilinder nodig waren in een benzine-auto. Dan heb je het toch niet meer over 2 kleppen per cilinder in een diesel. Of kom ik van een andere planeet?
Bij ongeblazen benzinemotoren haalde men 15-20 jaar geleden goede resultaten met 4 kleppen per cilinder zonder een turbo toe te passen want die was nogal storingsgevoelig en hadden een "turbo-gat". De motor bleef aardig compact en kon toch beter atmosferisch ademen en dus meer brandstof innemen met een hoger vermogen tot gevolg. Diesels zaten in die tijd alleen nog in vrachtwagens en in taxi's en op de achterkant van personenauto's stonden termen als: 5-speed, lambda-sonde en natuurlijk 16Valve. Tot zover de geschiedenis want ja....SkodaMan is al oud.
Onder andere vanwege de hoge compressie in een dieselmotor werkt een Uitlaatturbine (turbo) al bij lage toeren en het gefluit van de turbo valt niet erg op naast de dieseldreun. Bovendien kun je de dieselbrandstof direct inspuiten dus waarom zou je dan überhaupt 4 kleppen per cilinder willen.
De mentaliteit is echter dat "bigger and more is better". In de PC wereld werd eens per jaar de processorsnelheid verdubbeld, de twee-speed cd-romspeler werd al gauw 4-speed of 16-speed en nu lult niemand er meer over.
Kijk nou toch eens waarom die 4 kleppen per cilinder nodig waren in een benzine-auto. Dan heb je het toch niet meer over 2 kleppen per cilinder in een diesel. Of kom ik van een andere planeet?