Roetfilter en Turbo vervangen

HansS

Nieuw lid
Sinds 1,5 week staat mijn combi greenline 1.2 TDI in de garage. Het blijkt dat een defect roetfilter (er zit 15.000 gr roet in !!!) ook de turbo defect heeft gemaakt. Natuurlijk is de auto 1/2 jaar uit de garantie. De dealer is het met mij eens dat dit niet had moeten gebeuren. De importeur PON blijkbaar ook want ze vergoeden 70% van het filter en 100% van de Turbo. Alleen .... de werkplaatskosten moet ik zelf betalen waardoor ik op een kostenpost van 1130 euro uit komt. Toch vreemd dat je zo'n bedrag moet neertellen door een storing die niet had mogen voorkomen .....

Is er iemand met zo'n zelfde ervaring?
 

CDK

Forumguru
dat zou ik toch nog maar eens aankaarten/vechten..... ik zou niet accoord gaan met zo'n rekening :(
 

HansS

Nieuw lid
Overigens, de EGR klep is in januari ook al vervangen (buiten garantie, 70% materiaal vergoed gekregen) en in de garantie in het 1e jaar is de hele kabelboom in het motorgedeelte vervangen. Er zat ergens een breuk in.

Over de rij-eigenschappen heb ik niets te klagen, maar deze forse storingen doen het vertrouwen in SKODA geen goed.
 

ertromp

Forumguru
Klinkt heftig 15kg roet!
Waar blijft dat allemaal in dat filter?
Indien je een rechtsbijstandsverzekering hebt kunnen zij je misschien ondersteunen.
 

CDK

Forumguru
al die strenge milieu eisen doen geen goed aan de betrouwbaarheid, maar niet alleen vag heeft hier last van, maar het is wel heel frustrerend!
 

dirkie996

Forumguru
Blijkbaar een propvolle roetfilter. Regeneratie v/d filter blijkbaar niet of niet goed verlopen? Kreeg je dan geen waarschuwinglampje i.v.m. DPF? Softwarematig een defect die niet waarschuwde voor teveel tegendruk in de uitlaat? Fabrikanten hangen hun wagens vol met allerhande sensoren, maar wat baat het, als er geen storingsmelding wordt gegeven, indien nodig, en zo alles in de soep draait.
Ik zou in ieder geval toch proberen meer uit de brand te slepen, want geef toe, 1130€ is geen peulschil.
 

HansS

Nieuw lid
Nee, er is geen waarschuwingslampje gaan branden. Dan gebeurde pas toen het te laat was en ik geen vermogen meer had. Uitlezen door de ANWB (ingeschakeld door de Skoda Service) gaf ook geen foutmeldingen.
 

Noord26

Forumguru
In NL bestaat het recht dat je er vanuit mag gaan dat een product een bepaalde levensduur heeft in die periode moet blijven functioneren. Garantie-periode mag dan wel verstreken zijn, dit recht blijf je houden. Een roetfilter lijkt mij veel langer mee te moeten gaan als 2 en half jaar of 68Dkm.

Je hebt er geen bericht aan dat je garantie verlopen is. In NL ligt het net even iets anders. Laat ze die rekening eerst maar eens sturen door iemand die verstand heeft van wat je rechten zijn zou mijn antwoord zijn..

Hieronder een kopie van je garantie-recht.

Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.

Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.
 

MacManiac78

Forumguru
Zeker niet meteen betalen. Eerst aanvechten. Eerst de EGR nu de turbo EN dpf? Dat heeft allemaal met elkaar te maken. Als je EGR niet (goed) meer werkt, dan loopt de motor in noodloop, komt er meer roet in de turbo en in de DPF. Als je hier gedurende langere tijd mee doorgereden hebt, kan het zelfregeneren hierop achter gaan lopen.
 

Wik

Lid
Ik ben ook wel even benieuwd of er veel korte ritjes werder gereden?.
Op mijn teller staat nu 62000, en ik heb (ook) nog nooit een roetfilter lampje zien branden
op mijn dashboard.
Wel pas een grote dure beurt gehad, en daar zou het dan opgevallen moeten zijn dat het roetfilter vol loopt?
Ik moet dus even goed opletten.
vr groet
Wik
 

w.r.

Lid
Ik vraag me af of er niet sprake is geweest van eerder een continue openstaande egr klep die de vervuiling en naderhand de schade veroorzaakte

Het bedrag is als je bedenkt dat die turbo niet meer als een honderdje of zes kost los en de 100 % coulance op roetfilter wel erg extreem te noemen, dan zou er sprake zijn van een 1000 euro aan arbeidsloon

De dealer en Pon slaan zich op de dijen van plezier dat een klant dit accepteert Wordt de dijenkletser van het jaar

Ik zou zeggen twitter er op los, zet het op facebook en vraag al je vriendjes het te retweeten, voor de rest kassa alle auto fora en kies een leuke slogan waarin je steeds vermeld de onderhoudkosten en skoda en je kan het nog ene topnotering geven door skoda wat anders te schrijven nl als Skoda met zo een haakje boven op

Je maakt je niet populair maar goed dat wil Pon zelf ook niet worden dus kunnen je elkaar de hand schudden en ik denk na een paar maanden is er heel makkelijk te praten
 

EdK

Forumguru
Je maakt je niet populair maar goed dat wil Pon zelf ook niet worden dus kunnen je elkaar de hand schudden en ik denk na een paar maanden is er heel makkelijk te praten

Oh je denkt het dus je weet het niet eens zeker !!??
Maar goed je bent lekker bezig , maar zijn er al door jou behaalde resultaten richting PON ??
We horen ze graag...............
 

w.r.

Lid
Je hebt in het leven weinig zekerheden, de enige zekerheid die je hebt is dat als je niets doet er met een hoge mate van zekerheid van kan worden uitgegaan dat er ook niets of weinig verandert

Persoonlijk ben ik van mening dat de verkopen van Skoda onverminderd zullen doorgaan zolang het grote publiek onvoldoende geïnformeerd wordt over de afhandelingen van garanties en de toegepaste coulance en dat daarmede elke prikkel tot wijziging ontbreekt bij de dealers, de importeur en de fabrikant
 

jos_br

Actief lid
..........Als je hier gedurende langere tijd mee doorgereden hebt, kan het zelfregeneren hierop achter gaan lopen.

Wanneer dit echt het geval is heb je meteen geen poot meer om op te staan, hier had de eigenaar zelf op moeten reageren.
Zo'n geval als dit (relatief weinig km's in drie jaar) wordt gezien als een verkeerde auto keuze (niet door mij, door een select groepje "uit de branche") dat vindt dat er bedrijven zijn die illegaal en asociaal bezig zijn door de (roet)filters weg te halen (gaat helaas niet bij de GL) en de software aan te passen waardoor dit soort auto's ook tegen dit soort (i.m.o. normaal) gebruik bestand zijn. Ook wij worden geconfronteerd met vervroegd vervuilende filters.

Nu wordt er dus al geopperd dat een dealer (verkoper) op moet gaan letten dat een klant een auto koopt die bij hem past. Auto's zoals bijv. de GL mogen dan eigenlijk niet verkocht worden aan mensen die er te weinig mee rijden........

Jos.
 

w.r.

Lid
Jos het is een kwestie van de kip en het ei, van deze zijde kunnen we niet beoordelen enerzijds wat er eerst was en anderzijds wat er defect was aan de erg en of die al dan niet lang continue heeft open gestaan en of er sprake was van vervuiling, of een schade aan de koeler of wellicht een elektrisch defect

Feit blijft wel dat een defecte egr kan bijdragen aan een totale vervuiling van de auto daaronder begrepen de turbo en het roetfilter Zolang daar geen duidelijk over bestaat is het moeizaam te beoordelen of de importeur heeft op te komen voor de vervolgschade

In mijn optiek is er zo wie zo sprake van een design fout, de condensatie ligt te dicht in de buurt van de egr klep en het verlagen van de temperaturen versterkt alleen het effect van vervuiling de egr klep door roet

In feite waren de problemen bij de tdi motoren reeds eerder bekend maar men ging vrolijk door op de ingeslagen weg al dan niet onder invloed van het feit dat men wist dat er toch wat nieuws kwam in de vorm van de blue tec motoren en zelfs heden ten dage is er onduidelijkheid of in latere modellen een gemodificeerde klep is toegepast

Persoonlijk geloof ik dat men indien men op de hoogte was van de problemen met de egr klep bij de skoda en overige vag modellen een informatie plicht had gehad richting de consument en een afdoende garantie en coulance systeem op de poten had moeten zetten

Een eerste stap was wellicht geweest te kiezen voor een montage plaats welke makkelijker te bereiken was geweest zodat de kosten beperkt waren geworden voor de consument

Een tweede stap was een verbeterde garantie en coulance regeling

Daar waar men eventueel van mening was dat deze karretjes van skoda niet bestand waren tegen korte ritjes had men dat uitdrukkelijk in de brochures moeten vermelden

Overigens geloof ik steeds minder dat het afhankelijk is van rijstijl en afstanden, langzamer hand lijkt het erop dat ook auto's met meer kilometers op de teller per jaar ook getroffen worden dor het euvel

Nog afgezien dat ik op google gevallen tegen kwam die de 15000 km nog niet in een jaar hadden gehaald
 

laagvlieger

Forumguru
Aantal km's per jaar zegt ook niet alles. Ik doe tussen de 15.000 en 20.000 km/jaar wat niet bijzonder veel is voor een diesel. Maar de ritten kleiner dan 50 km kun je na 2 jaar misschien wel op één hand tellen. Met andere woorden altijd lange ritten op bedrijfstemperatuur en toch een lage kilometerstand.

Toen ik de auto net had rook ik af en toe wel een verbrande geur wat op regeneratie kan duiden. Maar het laatste jaar helemaal niet meer.
 

Chatslet

Forumguru
Maar wat verstaan we dan onder korte ritten? 30 km heen, 30km terug woon/werk verkeer? Of praten we over gebruik als boodschappenwagen?
 
Bovenaan Onderaan