Korte ritten zijn eigenlijk ritten waarbij de motor niet op bedrijfstemperatuur komt en veel in lage toeren wordt gereden. Dit zijn niet enkel korte ritten, maar zou je beter kunnen omschrijven als 'zware omstandigheden'. Veel stop/go, veel lage snelheden/stadsverkeer, etc.
Zolang je regelmatig snelwegen rijdt met meer dan 2000 t/min dan krijgt het roetfilter de kans om te regenereren.
Anyway, de problemen zijn wel degelijk aan elkaar gelinkt in mijn ogen. Eerst de EGR en daarna roetfilter en turbo, dat is vrijwel zeker gevolgschade van een niet correct functionerende EGR.
Daarnaast zou ik me niet laten afschepen met deze constructie, je kunt je zoals eerder vermeld beroepen op de europese wetgeving voor een deugdelijk product ('conformiteitsbeginsel').
Met de importeur heb je in principe weinig te maken, het is je dealer die jou de auto heeft verkocht en die zorg dient te dragen dat dit product voldoet aan de verwachting van de klant. De dealer moet verder de zaken uitvechten met de importeur. Dus, schriftelijk naar de dealer reageren en ze uiterlijk een termijn stellen waarin je verwacht dat dit probleem wordt opgelost. Indien dit niet gebeurt kun je hen in gebreke stellen en de rechtsbijstand inschakelen.
Ik krijg wel een beetje het gevoel dat dit probleem met de EGR bij de 1.2 tdi dus naast een boel ellende en geregel ook nog eens forse gevolschades kan veroorzaken, en dat de importeur zijn best doet dit te ontkennen en vooral tracht een terugroepactie te voorkomen. Dit is wel een beetje een vag-kwaaltje bij problemen, zie ook de problemen die met de tsi-motoren zijn opgetreden en de duur voordat dit werd opgelost.