Roetfilter heeft mijn RS op hol doen slaan!

Markie78

Nieuw lid
Mijn RS TDI staat momenteel bij de dealer omdat hij na een aantal foutmeldingen (eerst roetfilter dan motor en tenslotte knipperend voorgloeilampje) op een noodloop programma is gaan rijden. De maxidot gaf ook aan engine falt, go to nearest workshop.

Dir verhaal is niet zomaar uit de lucht komen vallen want eigenlijk heb ik vanaf het begin problemen met mijn roetfilter (orriginele). Ik vond dat ie wel erg vaak zich regenereerde met alle ongemakken van dien. Wel heb ik steeds zo goed en kwaad als mogelijk getracht deze regeneratie te volbrengen (probeer maar eens in ons land 7 minuten op een constante snelheid te rijden!!) Ze zeiden toen bij de dealer dat dat normaal is.

Later heb ik mijn auto laten tunen en het probleem was er nog steeds. Vorige week ben ik weer bij de dealer geweest omdat ikvond dat 1 a 2 keer per week regeneren niet normaal kan zijn. Ze hebben hem weer eens gedwongen geregenereerd en daar zou het mee opgelost moeten zijn... NIET DUS.

Mijn tuner gaat morgen de orriginele software terugzetten en dan pas kunnen ze iets doen eraan (risico dat anders PON dat kan uitlezen en mijn garantie vervalt!)

Heeft iemand ervaring met dit probleem? Ik zou graag willen weten wat dit nou zou kunnen zijn?!

Mark
 

___JC___

Forumguru
Ik heb wel vaker problemen gehoord met roetfilters en zeker in combinatie met getunede wagens.

Citaat van een ander forum (een gechipte Leon FR TDi)

"maar feitelijk kun je de 2.0tdi 170pk nog steeds niet met goed fatsoen tunen gezien de enorme problematiek met de af fabriek roetfilters die EGT gestuurd worden qua beladingsgraad

bij 120 zou hij passief moeten regenereren maar bij 160 zit hij in 5minuten vol waardoor hij actief gaat regenereren (later inspuiten dus hogere EGT maar ook vermogensverlies)

Leuk met een standaard wagen maar nu gechipped
Dan heb je een veel hogere roetuitstoot met alle problemen van dien

(ikzelf inclusief)"
 

purk

Senior Member
markie78, ik denk dat als jou tuner de software terug zet.
Pon dit al kan zien, omdat bij elke programering van het regelapparaat het dealerNR wordt mee geprogrammeert. Als ze jou regelapparaat uitlezen zal er bij het het dealer nr XXXXXX staan in plaats van bv 00246 en ben je in het ergste geval je garantie al kwijt.
 

___JC___

Forumguru
Ik heb er nog geen minuut spijt van dat ik Abt tuning MET garantie genomen heb. Geen risico op gezeik.
Succes in ieder geval met je roetfilter.
 

VEEJAY

Forumguru
markie78, ik denk dat als jou tuner de software terug zet.
Pon dit al kan zien, omdat bij elke programering van het regelapparaat het dealerNR wordt mee geprogrammeert. Als ze jou regelapparaat uitlezen zal er bij het het dealer nr XXXXXX staan in plaats van bv 00246 en ben je in het ergste geval je garantie al kwijt.

Volgens mij wordt er alleen ergens een getalletje opgehoogd en is er verder niets te zien. (als je tuner er verstand van heeft).
 

GTJ

Lid
Hetzelfde probleem heb ik een tijdje terug ook gehad! Mijn RS tdi is niet gechipt! Ook de dealer kon in eerste instantie niets vinden! Roetfilter gaf steeds een melding dat hij vol zat terwijl die leeg was! Ik geloof dat ze toen een druksensor in het uitlaatsysteem hebben vervangen. Tot op heden heb ik nog geen last weer gehad!
 

RSTDI

Actief lid
Ro(e)t filter

Het is een klere filter ik heb nu 59.000km gereden.
Sinds vorige week regenereert hij elke 100km Geen vermogen en een top van net 200km/h.
Bij het uitlezen zit er geen fout in.
Woensdag gaat hij weer naar de Dealer.
Mijn idee is dat het filter verstopt zit, druksensor G 450 is al vervangen en er is geen update gedaan.
De geitenwollen sok die dit idee van een filter heeft bedacht moeten ze apart hangen.
 

!Škoda!

Actief lid
Het is een klere filter ik heb nu 59.000km gereden.
Sinds vorige week regenereert hij elke 100km Geen vermogen en een top van net 200km/h.
Bij het uitlezen zit er geen fout in.
Woensdag gaat hij weer naar de Dealer.
Mijn idee is dat het filter verstopt zit, druksensor G 450 is al vervangen en er is geen update gedaan.
De geitenwollen sok die dit idee van een filter heeft bedacht moeten ze apart hangen.
Hoe merk je of hij regenereerd?
Hoe weet je of hij vol zit?

Kortom: hoe kun je de toestand van je DPF volgen?
 

sitechris

Donateur
als je in een TDI RS met pijn en moeite 200 km/h haalt, weet je dat er iets mis is ....En er kan natuurlijk ook een lampje gaan branden.
 

RSTDI

Actief lid
Schokken, sterk nagelen, ander uitlaat geluid en niet mooi rond lopen.
Kort uitgelegd hij loopt dan gewoon Kl*ten.
Ik vermoeid zelf dat het hele regeneratie proces in 2 of 3 stappen verloopt.
Maar er is niemand die mijn dit kan vertellen en in Elsawin staat er weinig over geschreven.
 

Markie78

Nieuw lid
Als de filter vol is dan merk je dat meteen aan het stationeer toerental, dit schakelt dan over op 1.000 toeren/ minuut (onregelmatig)!
Als er zich dan in de komende kilometers geen genereer mogelijkheden aandienen, zal het lampje van de roetfilter gaan branden. Ik was hier eigenlijk al een beetje aan het wennen, maar toen het de laatste tijd steeds frequenter voor kwam (inderdaad iedere 100km) kreeg ik er wel zo langzaam de P erin.

Als er een mogelijkheid bestond om dat rotding eruit te laten bouwen, dan deed ik dat meteen.

Ze hebben inderdaad een druksensor besteld, nou hoop ik maar dat het daarmee opgelost is.

RSTDI.... Heb jij je auto laten tunen?
 

RSTDI

Actief lid
Nee, hij is niet getunde en helaas dat gaat op deze manier niet meer gebeuren.
Ik denk persoonlijk dat ik wel de langste tijd met deze auto heb gereden.
Zeker omdat de heren aan de klepelhoek (ponmobiel) wel mee lezen op deze site, Maar als je aan klopt bij de dealer ben je altijd de enige met zulke problemen.
 

RSTDI

Actief lid
Er is hoop ga morgen contact op nemen met JD, blijkt bij de Seatclub al div. het filter gedemonteerd hebben.
Het lijk mijn een zaligheid als dat K*tding er onderuit is.
 

___JC___

Forumguru
Er is hoop ga morgen contact op nemen met JD, blijkt bij de Seatclub al div. het filter gedemonteerd hebben.
Het lijk mijn een zaligheid als dat K*tding er onderuit is.

Je moet even wennen aan die zwarte wolken achter je maar niemand achter je ziet meer dat jij het was..
:grin:
 

Jeje

Lid
het is wel jammer dat de diverse dealers dit forum volgen,dit ook toegeven en dan nog glashard volhouden dat je echt de enige bent met dit probleem, ondanks dat het van verschillende kanten (en met die roetfilter zelfs verschillende auto's (Seat , skoda en waarschijnlijk dan ook VW oftewel het hele concern dat met deze motoren rijdt) komt. Vind ik erg raar. Ik ben ook ondernemer , naar als ik van verschillende klanten hetzelfde probleem te horen krijg baal ik daar goed van en vind ik het mijn plicht dit op te lossen, gebeurt natuurlijk niet zo vaak :grin: Ik heb dan ook geen bouwbedrijf.......
 

RSTDI

Actief lid
waarschijnlijk de oplossing????

Vanmorgen gesproken met Martijn van JD. het is inderdaad mogelijk. Wordt van de week terug gebeld hier over, dus afwachten.
Hierbij een afbeelding van de Milltek uitlaat voor de vervanging van het rotfilter.
 

Bijlagen

  • 023a.JPG
    023a.JPG
    18,6 KB · Weergaven: 37

!Škoda!

Actief lid
!Skoda! en ik zijn al lang blij als onze 1.9 TDI's met pijn en moeite 200 halen. ;)
Hij is net nieuw.... nog niet boven de 130 geweest :baby012:

Wel een heerlijke auto, nu rij ik redelijke stukken (>50 km/reis), dus lijkt me dat DPF geen problemen gaat geven. Maar op Briskoda heb ik ook gelzen dat ritjes < 20 mile (~30 km) funest zijn voor DPF, en je dan, gezien de problemen, beter af bent zonder DPF.

Daar (briskoda.net) zeggen ze ook datr je geregeld een flinke rit > 80 km/h moet rijden om de DPF te laten regeneren. (Vraag: Als je zonder bijtelling rijdt, dus met km administratie, en veel file rijdt, dan valt zo'n "regeneratieritje toch ook onder zakelijk verkeer? :winkie: )

Affijn, nu bijna 1500 km probleemloos (pas de tweede tank diesel, nog maar 1 keer getankt dus.) Voorlopig ben ik nog blij en ik geniet.
 

RSTDI

Actief lid
(Affijn, nu bijna 1500 km probleemloos (pas de tweede tank diesel, nog maar 1 keer getankt dus.) Voorlopig ben ik nog blij en ik geniet.)

Nu hebben de 1.9 en de 2.0 tdi 8V niet die problemen als de 170pk.
Maar bij mijn waren de eerste 40.000km ook zorgenloos.
Dus geniet er maar van, voor je het weet is het afgelopen met de DPF pret.
 
Bovenaan Onderaan