Tsja, het is natuurlijk maar hoe je optimaal uitlegt...
In het kader van roetproductie, kan ik me voorstellen dat er meer roet geproduceerd wordt, ook mede doordat de EGR actief is bij deellast (en men zegt dat er daardoor (iets) meer roet geproduceerd wordt).
Maar in z'n algemeenheid kun je natuurlijk stellen dat de verbranding het efficientst is bij zuinig rijden, je haalt tenslotte de meeste kilometers per liter verbrandde brandstof...
De auto's die ik in het dagelijks verkeer het meest zie roeten, zijn toch vooral die van mensen met een vlotte rijstijl/zware rechtervoet. Vooral categorie leasebak, met berijder die hem vanaf koud waarschijnlijk direct op zijn donder geeft. Ik ken iemand met zo'n rijstijl waarbij zijn Sharan na 3 jaar de eerste APK niet haalde op de roetmeting, en ik weet 100% zeker dat die hem ALTIJD op z'n kloten gaf vanaf het moment van starten.
Ik vermoed dat het in dat geval ook samengaat met olieverbruik.
Let wel, ik beschuldig jou niet van dat gedrag. Ik denk ook dat je gelijk hebt dat je door hem even lekker "door te blazen", bij warme motor, je het oude aangekoekte roet uit het systeem helpt.