Roetfilter regeneratie

Joske

Forumguru
Aan de rijstijl zal het alvast niet liggen in mijn geval. Trouwens "doorbranden" maakt ook roet en misschien nog wat roet los.. dus zou je filter zelfs sneller 'vol geraken'. Het is en blijft een ROeTfilter!
 

Desperado

Forumguru
Ik zou verwachten dat met het zuinige rijden de verbranding minder optimaaal is, de motor langzamer warmer wordt enzovoort. Allemaal mogelijkheden die meer vervuiling kunnen veroorzaken denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Tom RS

Forumguru
Toch niet. Op tijd en stond eens goed doorrijden is echt beter. Bij de keuring had mijn vader telkens problemen bij de roetuitstootmeting. Wanneer ik ermee reed geen probleem :D
 

Wild Chocolate

Senior Member
Tsja, het is natuurlijk maar hoe je optimaal uitlegt...

In het kader van roetproductie, kan ik me voorstellen dat er meer roet geproduceerd wordt, ook mede doordat de EGR actief is bij deellast (en men zegt dat er daardoor (iets) meer roet geproduceerd wordt).

Maar in z'n algemeenheid kun je natuurlijk stellen dat de verbranding het efficientst is bij zuinig rijden, je haalt tenslotte de meeste kilometers per liter verbrandde brandstof...

De auto's die ik in het dagelijks verkeer het meest zie roeten, zijn toch vooral die van mensen met een vlotte rijstijl/zware rechtervoet. Vooral categorie leasebak, met berijder die hem vanaf koud waarschijnlijk direct op zijn donder geeft. Ik ken iemand met zo'n rijstijl waarbij zijn Sharan na 3 jaar de eerste APK niet haalde op de roetmeting, en ik weet 100% zeker dat die hem ALTIJD op z'n kloten gaf vanaf het moment van starten.
Ik vermoed dat het in dat geval ook samengaat met olieverbruik.

Let wel, ik beschuldig jou niet van dat gedrag. Ik denk ook dat je gelijk hebt dat je door hem even lekker "door te blazen", bij warme motor, je het oude aangekoekte roet uit het systeem helpt.
 
Bovenaan Onderaan