Roetfilter, verschillen

jvd

Nieuw lid
Ik las laatst dat de DPF fabriek af geinstalleerde DPF roetfilters gecombineerd worden met 8V motoren ipv de standaard 16V diesel motoren zonder DPF.

Met het huidige kabinet en de waarschuwing vd verkoper van mogelijke draconische maatregelen heb ik de beperkte meerprijs vooralsnog geaccepteerd. Zag in de technische omschrijving ook geen negatieve verschillen tussen met of zonder DPF. Hoorde pas later het verschil mbt cilinders.

Is er echt een verschil merkbaar in het dagelijks rijden. Op dit forum al wel gezien dat je een sin de 500Km even een schoonbranddipje hebt, maar dat koop ik wel omwille van het milieu.

Gaat me meer om de mogelijke constante mindere prestaties.
 

Wullum

Actief lid
Met een 2.0 liter, 4-cylinder, 8 klepper TDI van 103kW (140pk) met 320Nm koppel hoor je mij niet lagen over slechte performance met een DPF filter. Ook ik had begin 2006 zo'n donkerbruin vermoeden van rare overheidsmaatregelen inzake "die vieze diesels" en heb daarom de DPF gekozen. Enige nadeel is dat je dan geen biodiesel schijnt te mogen tanken.
 

Matra_Murena

Actief lid
Ander bijkomend nadeel: Op het kentekenbewijs staat vermeld dat de auto een roetfilter heeft. Dat betekend dat zodra het filter niet goed meer werkt je verplicht bent een nieuwe te laten steken. Op eigen kosten!! Da's toch al snel 800 Euri's per 70.000 km.
 

Rallye

Forumguru
Ander bijkomend nadeel: Op het kentekenbewijs staat vermeld dat de auto een roetfilter heeft. Dat betekend dat zodra het filter niet goed meer werkt je verplicht bent een nieuwe te laten steken. Op eigen kosten!! Da's toch al snel 800 Euri's per 70.000 km.

Dat ligt niet aan het kentekenbewijs, maar aan de typegoedkeuring. Ook zonder vermelding op het kentekenbewijs moet er een roetfilter in je uitlaatsysteem zitten als de auto er voor de typegoedkeuring een had.

Ik vraag mij overigens af of een roetfilter maar zo kort meegaat; dan heb je er op een autoleven drie of vier nodig.......
 

sitechris

Donateur
ik ben blij met roetfilter om 2 redenen:

a) ik ben er van overtuigd dat het goed is voor je inruilprijs. Ik denk dat mensen over 1,5 a 2 jaar daar in de occassionmarkt steeds meer naar gaan kijken. Als prive-rijder niet onbelangrijk
b) het is ook nog eens goed voor het milieu

Problemen met filter: heb ik niet gehad
Prestaties met filter: prima, niets te klagen, conform verwachtingen. Wel las ik laatst in de autobild dat er wel klachten zijn van 2.0 TDI DPF rijders (vw, audi, seat en skoda) die klagen over gebrek aan vermogen en die veel last hebben van regeneratieproblemen met filter. Dat kan dus exemplarisch voorkomen.
 

___JC___

Forumguru
Je hebt gewoon minder vermogen met een roetfilter das bekend. En alles wat op een auto zit kan kapot of problemen veroorzaken dus ook een roetfilter. Die retrofit dingen schijnen helemaal een drama te zijn !
 

sitechris

Donateur
Het roetfilter functioneert prima, mits je regelmatig lange stukken rijdt. het helpt ook als je het gas wel eens wat dieper intrapt. Hoe hoger de temperaturen, hoe beter het filter gereinigd wordt. De problemen ontstaan vooral bij mensen die hun auto's voor korte stukjes gebruiken. In NL zijn dat er niet zoveel, omdat het omslagpunt voor diesels hoog is. In Duitsland is dat omslagpunt een stuk lager en levert het dus ook wat meer problemen op.

Dat de prestaties minder zijn.....exemplarisch kan dat het geval zijn. Bij mij gelukkig niet, al moest de tuning wel een keer opnieuw uitgevoerd worden.

Bij een volgende diesel koop ik sowieso weer een roetfilter. Voor de inruil echt stukken beter...En ik denk dat jouw volgende auto ook een filter heeft, want ik zie niet in dat er over een jaar/ twee jaar nog diesels zonder filter verkocht gaan worden.
 

___JC___

Forumguru
Dat de prestaties minder zijn.....exemplarisch kan dat het geval zijn. Bij mij gelukkig niet, al moest de tuning wel een keer opnieuw uitgevoerd worden.

Misschien kinderachtig om met getalletjes te smijten maar we waren samen ooit op een rolerbankdag bij JD. Allebei een 2.0TDI met abt tuning. Ik een 16v zonder DPF en jij een 8v met DPF.

Jij had volgens mij 175pk en ik 186pk. Scheelt dus duidelijk wel vermogen. Het is niet veel maar jij hebt ook geen retrofit filter, die raken verstopt na verloop van tijd.

En mijn volgende wordt of een benzine of een 6 cylinder diesel want die pokkeherrie van mn tractor ben ik echt HELEMAAL zat.
 
Je hebt gewoon minder vermogen met een roetfilter das bekend. En alles wat op een auto zit kan kapot of problemen veroorzaken dus ook een roetfilter. Die retrofit dingen schijnen helemaal een drama te zijn !
Ik moet zeggen dat ik nog niet veel kilometers op de teller heb staan.
Maar ik heb (tot nog toe) niets te klagen over 2.0 tdi + abt icm retrofit filter
 

VEEJAY

Forumguru
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de ro((e)(tfilter)).

JC, die tien pk extra heb je wel nodig met al die zware badges(tuning) op je auto.

:grin:
 

sitechris

Donateur
Misschien kinderachtig om met getalletjes te smijten maar we waren samen ooit op een rolerbankdag bij JD. Allebei een 2.0TDI met abt tuning. Ik een 16v zonder DPF en jij een 8v met DPF.

Jij had volgens mij 175pk en ik 186pk. Scheelt dus duidelijk wel vermogen. Het is niet veel maar jij hebt ook geen retrofit filter, die raken verstopt na verloop van tijd.

En mijn volgende wordt of een benzine of een 6 cylinder diesel want die pokkeherrie van mn tractor ben ik echt HELEMAAL zat.


Ik meen me ook te herinneren dat er een gewone 2.0 TDI was die tot slechts 366 nm kwam, in tegenstelling tot de 390 nm die wij allebei halen? Sowieso, 10 pk verschil dat merk je nauwelijks. Dus je bent van 0-100 0,2 seconde sneller. Goh......

Wat mij een beetje verbaast, is dat je altijd bijzonder negatief bent over een roetfilter. Natuurlijk, een filter kan nadelen hebben maar heeft ook een aantal belangrijke voordelen. Volgens mij zie je die nog wel eens over het hoofd....
 

___JC___

Forumguru
Ik meen me ook te herinneren dat er een gewone 2.0 TDI was die tot slechts 366 nm kwam, in tegenstelling tot de 390 nm die wij allebei halen? ....

Dat kan maar was die Abt getuned? Gaat mij dr omdat het met dezelfde software toch 10 pk scheelt.

Sowieso, 10 pk verschil dat merk je nauwelijks. Dus je bent van 0-100 0,2 seconde sneller. Goh......

Haha, zegt de man die alle auto's van 80 - 120 meet met 6 cijfers achter de komma! We hebben ook weleens op de weg vergeleken en je kon het toen niet echt bijbenen meen ik me te herinneren? Of was dat voor het 'hertunen'?

Wat mij een beetje verbaast, is dat je altijd bijzonder negatief bent over een roetfilter. Natuurlijk, een filter kan nadelen hebben maar heeft ook een aantal belangrijke voordelen. Volgens mij zie je die nog wel eens over het hoofd....

Je bedoelt een beter milieu? Dan kan je beter de trein nemen. Of die gore achterkant die je ervan krijgt? Ja ik moet m wat vaker wassen das waar.
Nee ff serieus, ik vind geen roet helemaal top maar dan wel zonder problemen aub dus geen retrofit filter voor mij. Inruilwaarde heb ik niks mee van doen want hij is van de leasemaatschappij.
 

VEEJAY

Forumguru
Als ik me erin mag mengen, ik denk dat jullie beide heren steekhoudende argumenten hebben. :xyxthumbs:

Ook ik heb vele verhalen gelezen over roetfilters die het vermogen aantasten en/of minder stevig getuned kunnen worden en/of zorgen voor defecte onderdelen. De foute dingen komen natuurlijk altijd naar boven, net als bij een klantenservice die alleen maar klachten over een product registreerd want tevreden klanten bellen niet.

Het argument van meer restwaarde bij prive gebruik is zeker een belangrijk pluspunt die bij een prive auto -denk ik- belangrijker is dan 10pk. :cool:

Verder is het een feit dat niet alleen de software het eindvermogen bepaald, er zijn nog meer factoren ("wellicht" ook de roetfilter) die meespelen.

Strax hebben leaserijders ook de keuze niet meer en zit in DPF er standaard op. Misschien is die dan ookwel goedkoper in de lease vanwege hetgeen Sitechris noemt, daarboven op allerlei milieu kortingen die eraan komen. Laten we de mensen die er vrijwillig voor kiezen dan maar trendsetters noemen.

Ik zeg diegene met meer PK's en een leasebak geniet ervan zolang het (nog) kan :yeah:

Mijn auto moet nog 2 jaar en daarna zal ik heel millieu vriendelijk gaan rijden, tot die tijd liever geen aftermarket spul op mijn auto. De aftermarket xenons hebben me al genoeg ellende bezorgt.. ;)
 

sitechris

Donateur
Dat kan maar was die Abt getuned? Gaat mij dr omdat het met dezelfde software toch 10 pk scheelt.





Haha, zegt de man die alle auto's van 80 - 120 meet met 6 cijfers achter de komma! We hebben ook weleens op de weg vergeleken en je kon het toen niet echt bijbenen meen ik me te herinneren? Of was dat voor het 'hertunen'?





Je bedoelt een beter milieu? Dan kan je beter de trein nemen. Of die gore achterkant die je ervan krijgt? Ja ik moet m wat vaker wassen das waar.
Nee ff serieus, ik vind geen roet helemaal top maar dan wel zonder problemen aub dus geen retrofit filter voor mij. Inruilwaarde heb ik niks mee van doen want hij is van de leasemaatschappij.

Ja, die 366 nm was ook een Abtje. Hij leverde wel 183 pk, dat weer wel.

Die sessie was voor mijn hertuning. Juist nav die voor mij teleurstellende sessie ben ik mede op jullie advies (waarvoor dank) teruggegaan naar de dealer om hem opnieuw te laten tunen.

Je opmerking over retrofit filter onderschrijf ik. Die filtert lang niet alle roet weg en levert meer problemen op. Een af fabriek filter werkt beter en is veel betrouwbaarder.
 

___JC___

Forumguru
Dan zitten we toch op een lijn Chris. :)

ff tussen ons...
Ik ben ook niet heel blij met die belachelijke roetwolken achter mn auto, maar ik heb die 10pk heeeeel hard nodig met mijn gewicht.
:baby012:
 

Ralph

Lid
Misschien kinderachtig om met getalletjes te smijten maar we waren samen ooit op een rolerbankdag bij JD. Allebei een 2.0TDI met abt tuning. Ik een 16v zonder DPF en jij een 8v met DPF.

Jij had volgens mij 175pk en ik 186pk. Scheelt dus duidelijk wel vermogen. Het is niet veel maar jij hebt ook geen retrofit filter, die raken verstopt na verloop van tijd.

En mijn volgende wordt of een benzine of een 6 cylinder diesel want die pokkeherrie van mn tractor ben ik echt HELEMAAL zat.

Precies!! Ik twijfel of ik zowiezo nog een skoda ga kopen... en als het weer een skoda wordt ga ik ook voor de 6 cilinder TDI

Maar als de centjes het toelaten ga ik liever voor de bmw 320d of 330d
 
FF beter het nieuws volgen: VAG vervangt de pumpedüse door commonrail, wat een enorme geluidsvermindering geeft. En over vermogens verschil en roetfilters zijn al meer topics geweest.
 

___JC___

Forumguru
Zit net op een ander autoforum (gummen) te lezen hoe fout het kan gaan met een roetfilter.
Is er daar een met een 170pk TDI met STANDAARD roetfilter en chip. Die geeft aan dat ie alleen maar lekker rijdt 5 minuten na regenereren (schoonbranden).

Citaatje:
"Waarom vind ik hem kut ?

Alleen met een leeg roetfilter trekt hij zoals hij zou moeten trekken. Dat is 5 minuten per cyclus. Alles erna voel je dat hij wel wil maar flink gesmoord word tot hij als toetje op de slagroom gaat regenereren en er geen zee mee te bezeilen valt.

Frustrerend is elke 150km een regenererend roetfilter. Nog frustrerender is dat de wagen de 140km ervoor suboptimaal loopt. Als je dan die 10km ervoor in de file rijdt, rijd je dus altijd in een kutauto.

Ik ga hem eens laten rollen als ik hem echt kut vind lopen (zo vlak voor het regenereren). Dan post ik de uitkomst wel. Een 140pk tdi rijd dan iig zo van me weg. Om je rot voor te schamen in je 210pk/470Nm monster TDI."
 
Bovenaan Onderaan