Roetfilter, verschillen

sitechris

Donateur
Zit net op een ander autoforum (gummen) te lezen hoe fout het kan gaan met een roetfilter.
Is er daar een met een 170pk TDI met STANDAARD roetfilter en chip. Die geeft aan dat ie alleen maar lekker rijdt 5 minuten na regenereren (schoonbranden).

Citaatje:
"Waarom vind ik hem kut ?

Alleen met een leeg roetfilter trekt hij zoals hij zou moeten trekken. Dat is 5 minuten per cyclus. Alles erna voel je dat hij wel wil maar flink gesmoord word tot hij als toetje op de slagroom gaat regenereren en er geen zee mee te bezeilen valt.

Frustrerend is elke 150km een regenererend roetfilter. Nog frustrerender is dat de wagen de 140km ervoor suboptimaal loopt. Als je dan die 10km ervoor in de file rijdt, rijd je dus altijd in een kutauto.

Ik ga hem eens laten rollen als ik hem echt kut vind lopen (zo vlak voor het regenereren). Dan post ik de uitkomst wel. Een 140pk tdi rijd dan iig zo van me weg. Om je rot voor te schamen in je 210pk/470Nm monster TDI."

Kan ook een kwestie pechgevalletje zijn, alhoewel er in Dld meer gevallen bekend zijn van niet getunede TDI's die niet conform presteren. Maar ik heb er hier nog geen verhalen over gehoord. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet eens in de gaten hebt als de mijne regenereert. Zou niet weten wat ik dan moet voelen. Wel balen overigens als je zo'n monster rijdt. Zit je voor jan met de korte achternaam te tunen :(
 

blacktdi

Actief lid
Ik heb mijn aftermarket filter er al weer ruim 10000km opzitten en niks geen last en voor mijn gevoel zeker niet langzamer. Hij rijdt nog steeds als een tierelier. Weet je wat ik zo heerlijk vind is dat er totaal geen roet meer uitkomt dus gewoon voluit wegspuiten zonder enige vorm van een walm, perfect toch. De 100000 km bijna gepasseerd en nog steeds tevreden, prima auto.
 

Frankie

Actief lid
En mijn volgende wordt of een benzine of een 6 cylinder diesel want die pokkeherrie van mn tractor ben ik echt HELEMAAL zat.

Uhm... een 6 cylinder diesel ? Dan begeef je je opeens wel in een héél andere klasse auto dan een O2. Ik ken geen auto in de klasse van een O2 of iets daarboven met een 6 cylinder diesel.
 

___JC___

Forumguru
Er zijn best veel auto's met een 6 cylinder diesel hoor. Okee het zijn de wat duurdere auto maar laat Skoda dan de eerste zijn die zo een ding in een klasse lager lepelt.

Zo uit mn hoofd kom ik op de volgende:
- de nieuwe C5 2.7 HDI (zit ook in peugeot's)
- Audi's 3.0TDI (A4 en hoger)
- BMW's 2,5d en 3,5d (1 serie tot 7 serie)
- Alfa's 2.4 JTD
- Volvo heeft dan een 5 cyl met de D5 maar die klinkt ook mooi voor een diesel
 

TL@

Forumguru
Als ze zelfs een Passat al niet meer met 6-cilinder diesel aanbieden, dan denk ik ook niet dat ze een Octavia met zo'n motor gaan aanbieden.
 

LenK

Forumguru
Roetfilters niet zonder problemen, zelfs niet bij de dure merken:

Roetfilter stuurt Volvo's terug naar dealers
Vorige maand werden de V70 en XC70 teruggeroepen, nu is er een ander probleem met de kleinere Volvo-modellen. Bij de C30, S40 en V50 met 2.0 dieselmotor werkt de roetfilter niet naar behoren. In totaal zijn 53.500 wagens betrokken.
Autoscoops
 

TL@

Forumguru
Ik denk ook niet dat mijn volgende een Octavia wordt...

De Superb zou naar verluit wel met een 6-cilinder diesel komen :winkie:

De ALfa 2.4JTDm is trouwens ook een 5-cilinder, zelfde cilinders dan de 1.9 trouwens, gewoon een exemplaar extra.
 

sitechris

Donateur
is ook niet echt snel zo'n 2.4 JTD. Heb een keer op de Autobahn geduelleerd met zo'n bak, maar mijn gechipte 2.0 TDI was even snel in de vele tussenspurts die volgden.
 

TL@

Forumguru
Bwa, Alfa diesel zijn gewoon trager dan de VW tegenpolen.
Een GT met 150pk JTD krijgt gewoon klop van mijn Golf IV 130pk TDI, en nog geen klein beetje.
Denk dat een 2.4 dan ook niet zo top zal zijn (zelfde motor maar met extra cilinder, zoals de 2.5TDI van VW)
 

___JC___

Forumguru
Gewicht van de auto delen door het vermogen en dan heb je een aardige indicatie van hoe snel een auto is. (geen rekening houdend met wel vermogen voorhanden is bij welk toerental, versnellingsbak e.d.)

200pk is gewoon 200pk of het nou een Alfa of een VW is. De VW motoren geven wel vaak meer vermogen dan de opgaaf.
 

sitechris

Donateur
ik reed bij karlsruhe op de A5 als laatste in een langzaam rijdend rijtje auto's op de linkerbaan, hij kwam in mijn nek en plantte direct groot licht in mijn nek en ging op mijn bumper zitten (alsof ik weg kon, zucht). Ik ga er maar vanuit dat hij daarna er vol voor ging, zeker omdat ik eerst even zijn ruiten lief voor hem sproeide ;). We duelleerden tot Heidelberg, daar pakte hij de 61. Het was toen overigens vrij druk, dus echt getopt hebben we niet. Anders had hij me uiteindelijk wel gepakt (ivm mijn begrenzer). Nu kon hij niet langszij komen, want als ik naar rechts ging, kwam hij niet dichterbij.

Nog even over je opmerking over pk's. Pk's zeggen lang niet alles. Vorig weekend naar de kersmarkt geweest in dusseldorf. Ik in mijn octi, de andere auto was een vel satis 3.5 (245 pk). even naast elkaar rijden bij 100 en een sprintje tot 160 levert een minimale winst op voor de vel satis. een halve wagenlengte, ondanks dat de vel satis vol op de kickdown reed. 80-120 gelijk. die 70 pk winst worden teniet gedaan door hogere gewicht, vermogen vretende automaat en slechtere luchtweerstand. Alleen de topsnelheid van de vel satis is hoger. ik heb dat kreng een keer op 235 gezet, meer zat er niet in...
 

___JC___

Forumguru
Nog even over je opmerking over pk's. Pk's zeggen lang niet alles.

Ehhh, dat zeg ik ook een aantal posts eerder......
Maar als je dit 'duel' op de snelweg met een vreemde had hoe weet je dan dat het een 200pk 2.4JTD was?? Je hebt namelijk ook een 175pk versie....
 
Bovenaan Onderaan