roetfilter vervangen

VEEJAY

Forumguru
Er is over nagedacht want de accounts zijn al een tijd geleden aangemaakt om niet op te vallen, ook zo nu en dan werd er wat los commentaar gepost in diverse draden. De verwijzing van de topic starter elke keer naar hetzelfde bedrijf valt op.

Ik was hetzelfde van plan met RIPtuning maar helaas is ZIPtuning mij nu voor.
 

Canon-Eye

Forumguru
Gewoon weg met dat ding
Je gelooft het misschien niet, maar er zijn ook mensen die wel enige consideratie hebben met bv fietsers en voetgangers die zich in hun omgeving bevinden als ze voor een verkeerslicht staan, of aanwonenden langs de(snel)wegen waar ze vaak rijden.
En die dit wel een reden vinden om de roet- en fijnstofuitstoot van hun auto te beperken. :jaja:
Die mensen willen wel graag een terzake dienend antwoord...
 

Joske

Forumguru
Je gelooft het misschien niet, maar er zijn ook mensen die wel enige consideratie hebben met bv fietsers en voetgangers die zich in hun omgeving bevinden als ze voor een verkeerslicht staan, of aanwonenden langs de(snel)wegen waar ze vaak rijden.
En die dit wel een reden vinden om de roet- en fijnstofuitstoot van hun auto te beperken. :jaja:
Die mensen willen wel graag een terzake dienend antwoord...

er is voor de fietsers ook een oplossing dan hoor..
(maar begrijp je standpunt wel hoor ;) )

kind gasmasker fiets.jpg
 

LT83

Forumguru
Haha, zoiets is voor iedere dieselrijder sowieso geen overbodige luxe, die dampen uit de motorruimte komen met deze koude temperaturen natuurlijk via de kachel naar binnen ......;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

muurman

Senior Member
Je gelooft het misschien niet, maar er zijn ook mensen die wel enige consideratie hebben met bv fietsers en voetgangers die zich in hun omgeving bevinden als ze voor een verkeerslicht staan, of aanwonenden langs de(snel)wegen waar ze vaak rijden.
En die dit wel een reden vinden om de roet- en fijnstofuitstoot van hun auto te beperken. :jaja:
Die mensen willen wel graag een terzake dienend antwoord...
Ik denk wellicht te simpel. Maar als een auto meer verbruikt met filter dan zonder dan :
1. moet er meer brandstof vervoert
2. meer brandstof opgewekt

als het mooie filter 1% brandstof kost. ( en volgens mij is het meer als ik oa een test van autobild jaren geleden en van bekenden die dpf lieten verwijderen geloof ) dan kost dit meerverbruik 75000 liter DIESEL meer per jaar in nederland.
http://www.vnpi.nl/Default.aspx?pageID=22

en ik ben er tevens niet van overtuigt dat daadwerkelijke schadelijke uitstoot veel minder word.
 

Joske

Forumguru
je "verplaatst" gewoon de uitstoot van fijn stof en roet, namelijk naar de snelweg. Althans dat denk ik dat dat het idee is dat er oorspronkelijk achter zat. Stapvoets stadsverkeer of fileverkeer is nu eenmaal meer belastend door het hogere verbruik van brandstof per km afgelegde weg.

Maar als het van mij afhangt gaat het ding er uit.. samen met dat EGR-geval trouwens!
(ik zoek alleen nog steeds een Belgische driver zonder roetfilter die makkelijk door de keuring geraakt is met een EU5 motor)
 

Canon-Eye

Forumguru
je "verplaatst" gewoon de uitstoot van fijn stof en roet, namelijk naar de snelweg
Ik denk dat dit een misvatting is - bij het regenereren wordt het stof/roet niet "naar buiten geblazen" (dan zou je hiermee wél een punt hebben) maar op een hogere temperatuur alsnog verbrand.
En om een volgende misvatting voor te zijn: dit levert geen extra CO2-uitstoot op - er kan uit een liter brandstof uiteindelijk immers niet méér koolstof komen dan er in zit bij het tanken. Alleen was een deel daarvan tijdelijk achtergebleven, nl. in het roet.
 

Joske

Forumguru
bedankt voor de verduidelijking. Dus dat zou willen zeggen dat het hogere verbruik enkel te wijten is aan de regeneratie zelf?
Dat van die liter brandstof ben ik wel akkoord, aangezien dit energiebalans betreft, daar kan ik volgen. De extra CO2 daarentegen is er wel, aangezien er "extra" brandstof ingespoten wordt om het boeltje te verbranden.
 

Canon-Eye

Forumguru
De extra CO2 daarentegen is er wel, aangezien er "extra" brandstof ingespoten wordt om het boeltje te verbranden.
Theoretisch wel natuurlijk - maar of dit op zichzelf een significante hoeveelheid is die je duidelijk in je 1 op zoveel terugziet, waag ik toch te betwijfelen. Dat verschil gaat pas ergens in de tweede of derde decimaal naar voren komen, schat ik.
Fluctuaties in het verbruik zullen eerder ontstaan (en ook veel groter zijn) door verschillen in rijstijl, wind en andere weersomstandigheden, bandenspanning, etc. En niet te vergeten de verschillen in "vol" en "vol" tanken, want er zijn nog heel wat mensen die zich bij hun oordeel vooral baseren op wat de boordcomputer aangeeft. En dié resultaten - zeker als het over een individuele rit gaat - zijn in het algemeen verre van nauwkeurig en hooguit indicatief van aard.
De enige echte maatstaf wat mij betreft is het feitelijk gemeten cumulatieve gemiddelde over langere tijd en daarmee over vele tankbeurten. Mijn (bij een aantal medeforummers bekende) excelletje biedt in dit verband op de langere termijn aardig wat houvast.
 

muurman

Senior Member
De test in duitsland destijds gaf dat de 3.0tdi met filter 1 liter meer verbruikte als zonder.

http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselrußpartikelfilter
Erhöhung des Kraftstoffverbrauchs[Bearbeiten]
Langzeittests haben ergeben, dass der Partikelfilter zu einem Mehrverbrauch[11] von 3 bis 8 Prozent führen kann. Škoda gibt zum Beispiel auf seiner Homepage einen Mehrverbrauch von ca. 0,2 Litern bei Modellen mit Partikelfilter an. Der Mehrverbrauch resultiert unter anderem in der notwendigen Regeneration der Dieselrußpartikelfilter, die zusätzlichen Treibstoff benötigt. Die Verbrennung liefert die nötige Anhebung und Haltung der Abgastemperatur, die für die Zündung des angesammelten Rußes bis zur vollständigen Regeneration erforderlich ist.

hier word je ook blij van:
http://www.adac.de/infotestrat/reparatur-pflege-und-wartung/motor-und-oel/oelverduennung/

En volgens mij is juist de dieselmotor volgens de eu test wel zuinig , maar in de praktijk minder doordat dan de dpf meer vervuild raakt en daardoor het verbruik omhoog.

oa jos haalt de dpf regelmatig weg omdat klanten niet blij zijn met het verbruik, ze vol raken en niet weer schoon .
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan