roetfilter

hemi24

Forumguru
Stikstofoxiden worden gerekend tot de stoffen die verzuring van het milieu in de hand werken.

Stikstofoxiden veroorzaken ozon:
NO2 + O2 → NO + O3 en zo smog nabij de grond
Ook versterken het broeikaseffect: N2O werkt zoals CO2, maar dan 294 keer zo sterk.
 

flip

Lid
En dan bedenken dat mijn skodaatje dat allemaal af fabriek kan, zo zonder een extraatje te betalen. Ferme kar, die O2 van mij!
 

TL@

Forumguru
Als ik zo naar buiten kijk hebben we nog wel wat speling. :grin:

En het broeikaseffect wordt door CO2 uitstoot veroorzaakt.

Het broeikasteffect begint wat tegenkanting te krijgen. Stilaan worden alle bewijzen hiervoor ondergraven:

http://www.telegraph.co.uk/earth/en...nglia-emails-the-most-contentious-quotes.html

Alle paar jaren komen er wel andere dingen om ons bang te maken en geld uit onze zakken te kloppen (gat in de ozon laag, zure regen,...)
Volgend zal zijn de hoeveelheid zuurstof in de lucht of zo (te veel of te weinig, maakt al niet uit) of weet ik veel wat ze nog kunnen uitvinden.
 

___JC___

Forumguru
Ik heb laatst een stuk van Jeremy Clarkson (die andere JC) zitten lezen dat het broeikasteffect allemaal de schuld zou zijn van de katalysatoren?
Thatcher schijnt dat in de jaren 80 al geroepen te hebben. Dingen doen qua CO2 meer kwaad dan goed schijnbaar. Als maar niet blijkt over een paar jaar dat de roetfilters ook niet zo een goed idee waren...
 

TL@

Forumguru
Dat is al gebleken omdat er nu veel fijnere stofdeeltjes in de lucht worden geblazen welke nog veel schadelijker zijn dan de grote roetpluimen die er vroeger uit een oude Golf II diesel werden geblazen.
 

Captain Hook

Forumguru
Er wordt altijd zo gefocussed op die (roet)deeltjes die uit de uitlaat van een diesel zouden komen en slecht zijn voor je gezondheid.
Dat zijn ze ook. MAAR er zijn nog vele andere bronnen van fijnstof! (hoe fijner, hoe erger de gezondheidsschade kan zijn). Mensen die in kustgebieden wonen, ademen al veel kleine deeltjes in door zoutstof wat in de lucht zit. Bandenslijpsel, remstof, noem maar, op allerhande soorten stof zijn overal aanwezig en worden opgewerveld (airborne) als je veegt, rijdt, blaast, waait, etc.

Kortom, het is van de absurde om alleen dieselauto's hiervan de schuld te geven. In steden zoals Amsterdam kun je al heel simpel constateren dat het stof van het verkeer (dus ook straatstof) en slijpsel van bovenleidingen van de trams ook wordt ingeademd.
Als je een dagje in het centrum van Amsterdam rondloopt en je snuit je neus, zie je wat ik bedoel.

TNO heeft er ook naar gekeken:
ftp://ftp.hertsenberg.nl/share/log/dossier/rapport_wp1_ultrafijn_project.pdf
Zelfs al zou je met een zero-emission auto rijden, dan nog zul je zien dat deze auto fijnstof produceert... :ahum:

Zogenaamd natuurlijk fijnstof:
http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o7227n36853.html
Daarin staat een leuke clausule:
Dit is de Nederlandse uitwerking van een clausule in de EU regelgeving, die toestaat dat “natuurlijk” fijn stof buiten beschouwing mag blijven bij de beoordeling van normoverschrijding.
Met andere woorden, als het fijnstof van natuurlijke oorsprong is, dan kijken we niet naar de overschrijdingsnorm... Lekker krom. Maar ja, je kunt geen belasting heffen op zeezoutstof :icon_smile_dead:
Vlak ook de nieuwste generatie benzine motoren niet uit! Die zijn weer een stuk efficienter en produceren ook fijnstof, zo fijn, dat je met het gewone roetfilters niet tegenhoudt.

Kortom, de heren politici zouden eens wat meer wetenschappelijke achtergrond moeten hebben en de zaak eens objectief bekijken. Denken ze nou echt dat alle burgers dom zijn?

Het enige wat werkt; is 'gewoon' minder mensen! Maar ja, dat betekent nog minder belastinginkomsten. :tongue:
 
De auto is inderdaad maar een klein deel van de totale "uitstoot" in het milieu. Er zijn verschillende theorieën over wat goed is en wat slecht. Over een aantal decennia weten we of het goed is geweest wat we nu doen. Evolutie heet dat, er is ook een tijd geweest dat we dachten dat asbest niet schadelijk was. Er zijn ook mensen die zeggen dat we aan het begin staan van een zomertijd zoals we een ijstijd hebben gehad en dathet broeikaseffect gewoon een resultaat is van een Seizoen over de seizoenen zeg maar.

De nieuwe euro 6 emissie eis gaat ook wat doen aan de kleinste roetdeeltjes, weer een uitdaging voor de ingenieurs en uiteindelijk voor de technici in het veld om het te repareren als het stuk is.

Dennis
 
Stikstofoxiden worden gerekend tot de stoffen die verzuring van het milieu in de hand werken.

Stikstofoxiden veroorzaken ozon:
NO2 + O2 → NO + O3 en zo smog nabij de grond
Ook versterken het broeikaseffect: N2O werkt zoals CO2, maar dan 294 keer zo sterk.

Mooi he wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstofoxiden

Lees het nog eens door en houd in je achterhoofd dat de verbrandingstemperatuur bij een diesel rond de 850 graden ligt met een verbrandingsdruk van rond de 40 bar piek.

Dennis
 

hemi24

Forumguru
Mag ik concluderen dat de Euro 6 norm de gezondheid van de mens ten goede komt?

Door toevoegingen als ureum of ad-blue tijdens of na de verbranding zal de uitstoot van NOx afnemen...
 
Mag ik concluderen dat de Euro 6 norm de gezondheid van de mens ten goede komt?

Door toevoegingen als ureum of ad-blue tijdens of na de verbranding zal de uitstoot van NOx afnemen...

is wel de bedoeling, het pakt ook de kleinste roetdeeltjes aan. verder blijven de waarden als nox, hc, co en co2 op t zelfde niveau.

En ad blue (32.5% urea de rest water) wordt al toegevoegd sinds euro 4 in de truckindustrie. De wetenschap heeft nog geen aanwijzingen dat t schadelijk is voor de mens. Ook aan de opslag van adblue worden geen bijzondere eisen gesteld en de etiketten vermelden niks. dus voorlopig is benzine tanken gevaarlijker met alle onverbrande koolwaterstoffen die daarbij vrij komen

Dennis
 
Bovenaan Onderaan