Roffelend geluid....en de dealer

Skodax

Nieuw lid
...kweenie waar ik dit kwijt moet, maar wil het even delen. Ik heb een paar weken terug een Octavia Combi 1.9 TDi van 2007 met 200000km op de teller gekocht van een super correcte particulier. Auto 100% Skoda-dealer onderhouden. Begon een vreemd geluid te maken bij in eerste instantie filerijden. Leek alsof ze buiten aan het heien waren. Later ging het over in een geluid alsof de wiellagers rot waren. Overigens loopt de auto 100% trillingvrij in het stuur en trekt geen millimeter naar links of rechts. Geluid voornamelijk te horen bij langzaam rijden (vanwege overige herrie die deze auto maakt als je de snelheid opvoert :) ) Geluid veranderde en werd steeds erger- bij acceleren was het grotendeels weg, bij gas loslaten was het alsof de wereld verging, niet normaal! Naar de Skoda-specialist die dacht dat het in de aandrijfassen en/of versnellingsbak zat, moest maar afspraak maken voor op de brug. Daarna naar Skoda-dealer. Rondje rijden, vermoeden versnellingsbak kapot, differentieellagers blablabla. Exacte diagnose zou €550,- kosten en dan de reparaties/vervanging versnellingsbak waarbij ook de koppeling gedaan moest worden (maar die is perfect in mijn beleving). Kosten voor dit bezoek €50,- (die bij reparatie in mindering gebracht zouden worden). Naar Skoda-dealer 2: proefrit- wiellagers? Versnellingsbak? Differentieel? Op naar de volgende specialist: wiellagers of differentieel versnellingsbak, homokineten? -oh ja, alle adressen waar ik geweest ben hebben aan de wielen gevoeld/gewrikt, de officiële dealers zelfs op de brug- Afspraak gemaakt bij laatste VW/Audi/Skoda-specialist voor reparatie.....maar toch raar onderbuik gevoel. Tot slot naar lokaal garagebedrijfje geweest........die na 50 meter rijden zei dat mijn wielbouten rechtsvoor waarschijnlijk niet goed vastzaten. Even wrikken aan wiel en check: 3 van de 5 bouten zaten los. Aangedraaid en probleem opgelost!!!!!!!!!!!!!
 

Bakkertje

Forumguru
Geweldig verhaal en eigenlijk ook wel weer jammer.
En bovenalles goed dat alles is blijven zitten, je moet er niet aan denken dat je een wiel kwijtraakt.
 

Skodax

Nieuw lid
tsjjjaaaa.......en voor die diagnose van €550,- waarbij de versnellingsbak uit elkaar moest gold dan ook nog "het is niet zeker dat we in de goede richting zoeken dus misschien komt er niets uit en moeten we nog verder zoeken........"
Die €50,- ben ik trouwens kwijt hè- dat was voor de proefrit en op de brug zetten. Oh ja, ze gaven ook nog aan dat 'ie op de krukas of nokkenas lekte- dat kon dan ook gelijk even gerepareerd worden :) :) :) Ik heb uiteraard mijn twijfels of dat überhaupt waar is...blok loopt zonder gekke bijgeluiden/tikken/ratelen. Whahahaha...zulke reparaties voor een 10 jaar oude bak (die overigens 99% als een nieuw rijdt en er ook zo uitziet)
 
E

Ex-lid 2926

Veel plezier met deze geweldige 1.9 TDI. Ben de 2 ton nu ook voorbij en de auto rijdt en voelt nog als nieuw. Wel een mooi verhaal over de storingzoekers.
 

Cordoba

Forumguru
@Skodax Jouw ervaring geeft precies aan, waarom ik de doorsnee dealer niet vertrouw als het om kennis van zaken gaat: men slaat massaal het pad in van de laatste bijscholingscursus onverschillig of dat wel van toepassing is. Ik zou toch nog een keer contact opnemen met de betreffende 'deskundigen' om ze de oplossing te vertellen, en kijken hoe ze hier op reageren.
 

Skodax

Nieuw lid
...het lullige: mijn buurman is verantwoordelijk voor de after-sales en werkplaatsen van een aantal vestigingen van betreffende dealer. Hij werd ongeveer gek en heeft "zijn" monteurs op de hoogte gebracht....
 

Skodax

Nieuw lid
...stond er 2x bij dat ze aan de wielen stonden te wrikken en zeiden dat er geen speling op lagers (...en wiel..) zat...lokale garagist zei "kijk, mijn nagel kan er tussen, zit niet goed vast"...en draaide vervolgens met twee vingers 3 bouten los.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik ga na het wisselen van banden altijd nog eens terug om de bouten na te laten trekken, een week of twee erna. Of zelf controleren of ze op 145 Nm vast zitten.
 

EdK

Forumguru
Of zelf controleren of ze op 145 Nm vast zitten.
IS zover ik weet nog steeds 120Nm hoor !!

En het verhaal van @Skodax deed bij mij weer even het zweet uitbreken toen ik las over de loszittende bouten.
Zelf dit 3 jaar terug ook gehad, lang weekend naar wales en op terugweg vlak bij de treintunnel ( Folkstone ) rare trillingen in het stuur.
Parkeerterrein gepakt en lopen zoeken en niets kunnen vinden. Verder doorgereden maar stuurgedrag werd er niet beter op. Dus tijdens het rijden onder de Noordzee nogmaals alles gecontroleerd met hulp van een Nederlander die achter me stond.
En weer niets kunnen vinden.
Uiteindelijk in Belgie ( net over grens met Le France ) nogmaals parkeerterrein opgereden en met instelling van en nu eerst vinden voor ik maar meter verder rij !!
wel na weer volledige inspectie kwam ik er achter dat ik op stuk van treintunnel en parkeerterrein één wielbout al kwijt was en er nog twee los zaten.

Na alles weer rondom vastgedraaid te hebben met de momentsleutel ( altijd in me kofferbak ) en een nieuwe wielbout ( over doordat ik 4 anti diefstal bouten heb ) geplaatst te hebben, heb ik de rit naar Olland zonder verdere problemen kunnen vervolgen.
Reden van het loskomen is voor mij nog steeds een raadsel, daar ik altijd de bouten na een wissel zelf natrek en 500Km hierna nogmaals controleer.
 

andrehj

Forumguru
Reden van het loskomen is voor mij nog steeds een raadsel, daar ik altijd de bouten na een wissel zelf natrek en 500Km hierna nogmaals controleer.
@EdK: Hoe had je deze bouten behandeld? Was de schroefdraad schoon, licht geoxideerd (zinklaag aangetast), iets roestig (zinklaag door), of ingevet? En het bolconische deel van de boutkop?
 

EdK

Forumguru
@EdK: Hoe had je deze bouten behandeld? Was de schroefdraad schoon, licht geoxideerd (zinklaag aangetast), iets roestig (zinklaag door), of ingevet? En het bolconische deel van de boutkop?
Orginele bouten , niet ingevet want dat is een vloek schroefdraad maak ik altijd even schoon met een koperborsteltje en waren zeker niet aangetast.
Bij laatste geval is het bij mij zo dat er dan meteen nieuwe gekocht zouden worden, want dit zijn punten net als de remolie / blokken waar ik zeker niet op bezuinig.... ( veiligheid voor alles )
Maw voor mij blijft het een raadsel en zal het altijd blijven..... en ben blij dat ik het voortijdig toch heb weten te vinden..
Moet niet aan denken als ik ergens op laatste 300Km me voorwiel met 130Km/pu was verloren....
Vermoed dat ik dan deze tekst niet meer hier had getypt nu....

En kan paranoïde klinken maar indien ik nu een lichte trilleng in me stuur voel dan gaat op eerste het beste parkeerterrein meteen de momentsleutel langs de bouten.... ( niet meer voorgekomen gelukkig !! )
 

andrehj

Forumguru
OK, ik was even bang dat de schroefdraad ingevet was, en dat de bouten wegens te weinig wrijving daardoor losgelopen waren. Maar dat was dus niet het geval. Blijft evengoed vreemd en iets wat ik zelf nooit hoop mee te maken. :nono:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Roedie76

Senior Member
Daarom wissel ik meestal bij mijn oud collega in de werkplaats.

Op de brug en met perslucht.
Nog nooit problemen gehad met loslopende bouten....

Geloof wel meteen dat het geen fijn idee is.
En begrijp ook heel goed dat je nu bij vreemde geluiden eerst even gaat checken om zekerheid te hebben....
 

ertromp

Forumguru
Daarom wissel ik meestal bij mijn oud collega in de werkplaats.

Op de brug en met perslucht.
Nog nooit problemen gehad met loslopende bouten....

Geloof wel meteen dat het geen fijn idee is.
En begrijp ook heel goed dat je nu bij vreemde geluiden eerst even gaat checken om zekerheid te hebben....
Ik neem aan dat je ze met een momentsleutel vast zet je bouten en niet "vastjakkerd" met de persluchtsleutel :nailbiting:
 
Bovenaan Onderaan