Roffelend geluid....en de dealer

Roedie76

Senior Member
Dat doe ik al 18 jaar zo.
Nog nooit problemen mee gehad.

Heb ze bij mijn 306 nog wel eens na getrokken met de momentsleutel, maar toen zaten ze netjes rond de 120Nm.....
 

Maggy

Forumguru
Geeft echt wel een specifiek geluid hoor, losse wielbouten/-moeren. 2x gezien en beide keren zeiden de garages waar beide heren geweest waren idd dat het aandrijfassen/bakken/lagers waren.....dus de diagnose vindt ik op zich niet raar, wat wel raar is, is dat er altijd gelijk duur gedacht word, terwijl ze verzuimen te beginnen met de meest basale dingen.
Anyway, lees ook dat vet aan de draad van wielbouten allergiese reacties oproept... ik doe inmiddels meer dan 20 jaar het onderhoud zelf, en heb al die tijd kopervet gebruikt; ik heb te vaak meegemaakt dat bouten kompleet vastgerot zaten, bijna niet los te krijgen waren, niet op moment te zetten waren en dat alu wielen gewoonweg vastzaten aan de naaf na slechts 1 seizoen.
Losgelopen wielmoeren/-bouten is mij nog nooit gebeurt, maar ik moet wel zeggen dat ik na montage altijd alles op moment vastzet en 2x naloop. Natrekken doe ik nooit. Dus... wat is er nou op tegen? Gaarne onderbouwd:pieker:

Bas.
 

Cordoba

Forumguru
@Maggy Als de velg aan de naaf geroest zit, heeft dit niets te maken met de schoefdraad (de wielbouten zijn er dan al uit).
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Maggy

Forumguru
Dat klopt, maar als je toch al bezig bent met kopervet ( of keramisch vet), kun je net zo goed even de naaf van een vetje voorzien, dat kan een hoop geklooi schelen, vandaar dat ik de wielen er bij trok.

Bas.
 

EdK

Forumguru
Dat doe ik al 18 jaar zo.
Nog nooit problemen mee gehad.

Heb ze bij mijn 306 nog wel eens na getrokken met de momentsleutel, maar toen zaten ze netjes rond de 120Nm.....
Heb zo'n vermoeden dat je vergeet te melden dat al je velgen van metaal waren en niet LM velgen....:pieker:
 

Roedie76

Senior Member
Nee, beide zet ik op die manier onder de auto.

Nog nooit ook maar de minste problemen mee gehad.
 

B.Stuurder

Forumguru
Lichtmetaal of staal maakt voor het aantrekkoppel géén verschil, beide met ± 120 Nm aantrekken.
Nátrekken is niet nodig tenzij je standaard wielen vervangen hebt door buitensporige aftermarket exemplaren.
Wielbouten invetten is uit den boze, een beetje kopervet op de naaf doet wel wonderen.:thumbsup:
Het wrijvingsvlak invetten is niet slecht (onderzijde boutkop), dan haal je ook echt je moment. Niet het schroefdraad en bij voorkeur met Molykote en niet met kopervet. Je hebt trouwens ook aluminiumvet...

Overigens zijn mijn wielen het laatst door de dealer gemonteerd bedenkt ik me net, dus hopelijk met 120 Nm dan...
 

Maggy

Forumguru
Lichtmetaal of staal maakt voor het aantrekkoppel géén verschil, beide met ± 120 Nm aantrekken.
Nátrekken is niet nodig tenzij je standaard wielen vervangen hebt door buitensporige aftermarket exemplaren.
Wielbouten invetten is uit den boze, een beetje kopervet op de naaf doet wel wonderen.:thumbsup:
Het wrijvingsvlak invetten is niet slecht (onderzijde boutkop), dan haal je ook echt je moment. Niet het schroefdraad en bij voorkeur met Molykote en niet met kopervet. Je hebt trouwens ook aluminiumvet...

Overigens zijn mijn wielen het laatst door de dealer gemonteerd bedenkt ik me net, dus hopelijk met 120 Nm dan...

Dan nogmaals; waarom niet de schroefdraad? Onderbouw het eens....
Zelfs bouten voor de cylinderkop moet je inolien voordat je ze monteert, anders klopt het moment niet...

Bas.
 

CDK

Forumguru
Nu even geen tijd om het op te zoeken @Maggy, maar Febi, fabrikant van onder andere wielbouten, geeft aan dat ze droog gemonteerd dienen te worden.
Neemt niet weg dat ik ook altijd in de boutgaten van een nieuwe auto een minimaal likje keramisch vet doe. Daar heb je de hele levensduur van je auto plezier van. De bouten gaan er soepel in en uit en heb nog nooit een losgelopen wiel gehad. Tegen de voorschriften in, maar werkt plezierig :jaja:
 

B.Stuurder

Forumguru
Dan nogmaals; waarom niet de schroefdraad? Onderbouw het eens....
Zelfs bouten voor de cylinderkop moet je inolien voordat je ze monteert, anders klopt het moment niet...

Bas.
Omdat het geen nut heeft. Je bouwt geen torsie op op de schroefdraad, maar op de moer of onderzijde van de kop van de bout. Bij het monteren van flenzen in de industrie wordt er ook gesmeerd op de onderlegring en niet op de draad. Dan wel met BSP en niet met NPT draad, die laatste bouwt wel wrijving op op de draad omdat het zelfdichtend is.
 

Maggy

Forumguru
Dan zijn we er dus uit!
Het heeft geen nut, dus maakt het niet uit of je de draad nu wel of niet invet....

Overigens is de vraag van wel of niet invetten een wereldwijde, en is het een kwestie van persoonlijke voorkeur blijkt als je de verschillende fora doorgaat. Met name de oldskool geeft de voorkeur aan invetten, gewoon omdat het zo is aangeleerd en er geen negatieve side effects zijn.

Bas.
 

B.Stuurder

Forumguru
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de bout vast gaat zitten door corrosie, vet op de draad gaat dat wel tegen. Maar invloed op het al dan niet uitdraaien heeft het niet.
 
Bovenaan Onderaan