Rokende sleutel

Chatslet

Forumguru
Ok, nu iets heel raars. Gisteravond op weg naar huis een geur van verbrand plastic in de auto. Dacht dat het van het roetfilter oid kwam totdat ik de auto parkeerde. Er kwam rook van de contactsleutel. Bij het afzetten van de auto was de sleutel loeiheet en zacht omdat het plastic net iets boven de baard gesmolten was. Ik heb vanochtend maar eens de auto laten staan want het leek me niet verstandig om nog te gaan rijden. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan. Ik ben namelijk nog al clueless op het moment :shocked:

turboturbo

Forumguru
Vreemde boel!
Even de internals in de sleutel bekijken? Misschien een kortsluiting en de batterij die de boel aan het opstoken was? Of was het meteen over na het beindigen van de rit?
En doet de sleutel nu nog iets? Kun je er nog mee starten? Afstandsbediening functioneert die nog?

Buster

Lid
Aangezien de sleutel helemaal heet is geworden en zelfs plastic aan het smelten is vermoed ik geen sleutel-probleem;
het batterijtje in de sleutel kan waarschijnlijk niet genoeg energie leveren voor wat je beschrijft.
Ik zou bij het contactslot gaan zoeken, want daar kan via accu/dynamo wel genoeg stroom voor zoiets geleverd worden. Want was het contactslot niet heel warm geworden? En dat die warmte via de sleutelbaard in de sleutel is gekomen?

ertromp

Forumguru
Klinkt als een slechte massa verbinding in het circuit over het contactslot.
Ben benieuwd wat de oorzaak is.

Chatslet

Forumguru
Auto is afgesleept naar de dealer. Contact doet helemaal niets meer. Heeft nog geen eens zijn 2e beurt gehad dus beloofd veel goeds...

Cordoba

Forumguru
Volgens mij een zeldzaam verschijnsel, al maakt dat weinig uit als het jouw auto is. Batterij in de sleutel bevat nooit genoeg energie, voor deze verschijnselen, dus geleiding van warmte vanuit contactslot lijkt het meest logisch. Oorzaak een slecht contact in/bij het contactslot, waardoor de warmte-ontwikkeling is ontstaan, of misschien een 'halve' kortsluiting tussen draden?

Overigens is het verhaal dat een zware bos sleutels aan de contactsleutel, ook dergelijke problemen kan veroorzaken. (ik durf niet te zeggen of dit een broodje-aap-verhaal is, maar be prepared als het over schuld/oorzaak gaat)

Zijn zekeringen nu ook al een optie? :tongue:, tja schuld/oorzaak, nog nooit gehoord dat er maar een bepaald gewicht aan een sleutel mag hangen. Ik denk dat een rechter hier ook in mee gaat behalve als je 5kg+ aan je bos hebt hangen.....

Edit: Nog best gevaarlijk eigenlijk, je zal maar een korte broek aan hebben, en valt een druppel vloeibaar plastic op je knie terwijl je aan het rijden bent....

turboturbo

Forumguru
Edit: Nog best gevaarlijk eigenlijk, je zal maar een korte broek aan hebben, en valt een druppel vloeibaar plastic op je knie terwijl je aan het rijden bent....
Weet je wat gevaarlijk is?

Een (flinke) sleutelbos aan de autosleutel hangen. Met een aanrijding kan een aardige sleutelbos een aardige afdruk in je knie achterlaten.
Bovendien is het slecht voor je contactslot, wat @Cordoba al meldde, het is niet gemaakt om veel gewicht aan te hangen.

Chatslet

Forumguru
Bij mij hangt er gelukkig niet veel aan de sleutel. Eigenlijk alleen het leren etui wat er vanuit de dealer al aan zat en een sleutel van de achterdeur. Ik heb verder eigenlijk niet naar de zekeringen gekeken. Maandag is de werkplaats bij de dealer weer open dus dan zal ik meer horen. Ik baal er echt enorm van. Dit weekend dus bij me vriendin achter op de motor. Het weer is gelukkig goed.

CDK

Forumguru
tis en blijft waardeloos, jammer dat je er vandaag niet bij kom zijn chatslet :( hopelijk zijn de problemen snel opgelost!

greetz Corné

Cordoba

Forumguru
...Dit weekend dus bij me vriendin achter op de motor.....

Als je dat eerder gezegd had, hadden we jullie als rijdend camerateam voor de meeting gevraagd.:winkie:

Als je inderdaad niet meer dan sleutelmapje en een deursleutel er aan hebt hangen, zal het gewicht niet de oorzaak zijn, maar er zijn er genoeg met een bos sleutels eraan, waar menig sleutelbewaarder jaloers op is. Ik ben vanuit technisch oogpunt razend benieuwd, wat nu de uiteindelijke oorzaak is, maar dat komt later nog wel.

CDK

Forumguru
hopelijk kunnen we het allemaal binnenkort lezen in een post, tenzij Chatslet ons vanaf nu met rooksignalen op de hoogte gaat houden..... ;)

ertromp

Forumguru
Is er enig idee waardoor modules en zekeringen kapot gegaan zijn? Zoiets gebeurd toch niet spontaan :smiley29:

CDK

Forumguru
heel apart en een beetje verontrustend dat dat "zomaar" kan gebeuren....
hopelijk is alles snel en goed opgelost!

greetz Corné

Bovenaan Onderaan