Rolgeluid banden, veel verschil tussen 68db en 71db?

Tees

Donateur
Isolatie verschilt idd per auto, en los van meer isolatie kan het toevallig zo zijn dat sommige autos bepaalde toonhoogtes net ff wat beter dempen dan anderen. En banden maken ook verschillende geluiden, er zijn banden die technisch gezien (qua dBs) stiller zijn, maar vervelender geluid voortbrengen. En als die toonhoogte dan slecht gedempt wordt, kan die band als rumoeriger ervaren worden.

Arjan1985

Forumguru
Ik heb er eigenlijk nooit last van tenzij ik als voetganger door het verkeer beweeg. Dan erger ik me heel soms aan dat banden geluid. Met name van die elektrische bolides. Die hebben vaak grotere banden.
Tijdens het rijden staat de muziek zo hard dat ik geen banden geluid hoor:D

serum

Forumguru
Cuppen is het gevolg van de geometrie van de ophanging en hoeft niet direct gerelateerd zijn aan een (verkeerde) uitlijning..!
Ik beweer niets anders. :giggle:

Met de continentals wel cupping dus (met correcte uitlijning) en met de goodyears niet (met correcte uitlijning). Cupping kan uit een bootlading aan parameters voortkomen, en de banden zijn daarin kennelijk ook een factor.

Is bij motorfietsen ook niet anders.. daar heb je ook merken met bepaalde type banden die in 10.000km al gecupt zijn… o.a. is daar een (te harde) bandenspanning ook een factor in..

Bovenaan Onderaan