vraag me af of ie geen euro 98 tankt ,, ik merk als ik zoals laatst ik een 2 tanken euro 95 tankte omdat de prijs over de grens niet interessant was zag ik het verbruik stijgen en wat lomer aanvoelen,, nu weer euro 98 en het verbruik zakt en de O3 voelt feller aan bij het doortrekken als ik een snelweg op wil.
Op het WWW zijn zogenaamde dauertesten te vinden bijvoorbeeld eentje uit 2015 van bijvoorbeeld een Ford 1.0 Ecoboost 3 cilinder die bij 100K geen slijtsporen heeft op cilinderwanden/zuigers/nokkenassen en geen slijtage turbo. Die 300K ga je zeker redden bij normaal gebruik.
Bij Skoda heb je waarschijnlijk bij 100K geen afwerking meer op het stuurwiel zitten en de versnellingspook knop is totaal weggesleten
ik heb dat ook gezien, als men zorgt dat de boel thermisch goed voor elkaar is kan het prima een klein blok met een hoog specifiek vermogen, en als men zoals aangegeven rustig warm rijd, en goede olie gebruikt , en ander onderhoud serieus neemt ,, ga je de laatste 10 a 15 min voor je aankomt rustig rijden zodat de meeste hitte eruit komt ,, zou je idd behoorlijk hoge km standen moeten kunnen halen.
de ene downsize zal wel kapot gaan en de ander niet , kwestie van ontwerp, kwaliteit materialen , gebruiks omstandigheden.
ik heb een 1,2 105 pk zit wel eens te denken aan andere software , maar als het uitkan zou ik toch bij de volgende voor een 1.4 gaan die 250 nm !!,, ik rij nu een 1 op 19 gemiddeld de afgelopen 50 K