Rook uit 't expansievat

Dax

Lid
M'n eerste keer dat dit met een auto van mij gebeurt =/ Wil voor mezelf ff wat dingen op een rij krijgen, en wat feedback van jullie helpt daarbij denk ik

Alhier moet de koppakking moet vervangen worden dus, alsmede de kleppendeksel pakking.

Op een rij: een 1.4 (AQW) die dus lekker rookt ineens uit t vaatje.

1) vlakken waarschijnlijk nodig van kop en cylinders.

2) gelijk watgerpomp vervangen? 132.00km mee gereden nu. Bij een distributiesnaar wissel had deze meevervangen worden waarschijnlijk- ketting hier, en deze lijkt nog wel goed.
Bij stationair werdt de onderste slang v d radiator warm na een minuut of 4 : na een rit was de bovenste beduidend warmer dan de onderste.

3) gelijk distributieketting, rollers en spanners vervangen? als de boel dan toch open ligt.

4) Een mogelijk achterliggende oorzaak van het falen van de koppakking als defekte thermostaat of sensor of expansievat?
Van deze mogelijk heden niks kunnen ontdekken trouwens: radiator word gelijkmatig warm, verwarming doet het goed zonder zoete lucht.
Wel werd er dus koelvloeistof uit t vat gedrukt - bij ons laatste ritje op de snelweg naar een ritje van 30km zo een 500cc, maar dat is met de gassen uit de cylinderruimte wel zo logisch lijkt mij. Het pruttelde de overloop in, maar vond ook een plons onder het vat bovenop de wielkast aldaar. Temperaturen op dash en in Torque bleef onder 86°C, en was veranderlijk genoeg met motorbelasting om te denken dat het met sensor en thermostaat wel goed ging..
De terugweg via provinciale wegen met verwarming op vol en een gangetje van 70 in zn 5 gedaan...

5) Nog meer beren op de weg die we gelijk maar aan moeten pakken?

Vraag mij af wat anderen voor kosten en ervaringen hebben gehad met deze beer.
 

turboturbo

Forumguru
Deze topics al gezien?
http://www.skodaforum.nl/forum/threads/olie-in-koelwatertank.9626
http://www.skodaforum.nl/forum/threads/lekkage-koelvloeistof-koppakking.7439/


4) Een mogelijk achterliggende oorzaak van het falen van de koppakking als defekte thermostaat of sensor of expansievat?
Ik dacht toch gelezen te hebben dat de oorzaak simpelweg een zwakke pakking is, en er inmiddels een gemodificeerde koppakking te krijgen is, die beter is.

Dus ik weet niet of je wel echt naar een (andere) oorzaak moet zoeken?
Is een bekend zwak punt van de 1.4MPI motoren.
 

Dax

Lid
Dank voor de pointer turboturbo ; gelezen. Net ook even gesnuffeld in t download thread voor de service manuals, maar zitten net niet de engine etc bijlagen bij.

Nu even een wijntje op de bank, dan de kleine weer de fles en naar bedje toe.. Morgen met frisse blik verder kijken.
 

Ronnie

Forumguru
Zocht je dit?
 

Bijlagen

  • Cylinderkop de-en montage.doc
    137,5 KB · Weergaven: 32
  • Cylinders Zuigers.doc
    230,5 KB · Weergaven: 22

Cordoba

Forumguru
1e link van turboturbo krijg ik een foutmelding op, maar er zijn meer vergelijkbare topics volgens mij. Anders even zoeken op cilindervoering/cilinderbussen: wat ook nog wel eens fout gaat, bij wisselen van de koppakking, is dat er onvoldoende aandacht wordt geschonken aan de cilinderbussen, waardoor deze verschoven zijn bij de montage van de koppakking en dan treden ook vergelijkbare problemen op. Het hóeft niet fout te gaan, maar het is zeker geen unicum als het wel fout gaat, ook bij sommige dealers schijnt het vaker te gebeuren.

Overigens als na 4 minuten rijden zowel de slang onderaan de radiateur warm is, als de slang boven is dit een teken dat er wel circulatie is van de koelvloeistof (dus waterpomp lijkt ok). Check verder de olie-vuldop: ziet ie er normaal uit, of hangt er 'mayonaise' aan? Verder zie ook bubbels in je koelvloeistof reservoir (het is geen expansievat), als je luchtbellen in je koelvloeistof ziet bij draaiende motor, of ziet verkleuring van de (roze) koelvloeistof, dan is er echt een probleem met de koppakking. Ruiken de uitlaatgassen zoetig? (koelvloeistof ruikt zoetig) en hoe zijn de niveau's van koelvloeistof en olie?

'roken' uit koelvloeistofreservoir, is dat via overdrukventiel in de dop, of tussen dop en vaatje door, of kapot reservoir?
 

Dax

Lid
Dank voor de tips! iedereen! en dank voor de docs Ronnie
Nou vanmiddag deed ie z'n best om er een te zijn =S expansievat dan..
Lijkt erop dat ie én via de overloop, én langs de dop heeft gedumpt ja. Na aankomst met gesloten dop was niveau een vinger onder minimum - gepruttel te horen, en belletjes richting de overloopslang. Laten afkoelen een wat, dop losgedraait met een handdoek erop - beetje druk te horen bij t losdraaien, toen even de motor stationair laten lopen met open dop, en vrolijke wolkjes uit t reservoir vandaan zien dampen.. De vloeistof was nog roze, maar niet echt schoon.(nu 170km na radiator spoeling en verversing)
Béétje mayo onder de olievuldop, maar niet echt veel.
Ik heb nog niet aan de uitlaat gehangen ( al had ik daar wel zin in vanmiddag ) - geen abnormale rookvorming te zien doch.

Gelukkig slaapt de kleine nu 'door' - flesje over een half uur en dan misschien wel 4 tot 5 uurtjes slaap!!!!
 

ArjanGr

Senior Member
http://www.skodaforum.nl/forum/threads/slurrie-in-oliebijvuldop.10266/

Voordat ik een fabia kocht heb ik een Felicia gehad. De 1.3MPI is dezelfde als in de eerste Fabia's zitten (weliswaar iets grotere cilinderinhoud, 1.4). Maar ze hebben dus een onderliggende nokkenas.
Even wat antwoorden op je vragen:
1. Kop sowieso laten vlakken en afpersen. Cilinders kun je niet vlakken en die hoeven er ook helemaal niet uit.

2. Waterpomp vervangen kan, maar hoeft niet. Ik heb het toen niet gedaan. Alleen de multiriem en spanrollen mee vervangen.

3. Omdat je een onderliggende nokkenas hebt met stoterstangen die verbonden zijn met de tuimelaar-as(bediend de kleppen) kom je helemaal niet bij je distributieketting. Die zit aan het blok en niet aan de kop vast. Zie ook de link van Ronnie.
Dus zolang de ketting nog niet ratelt, lekker laten zitten.

4. Doordat de koppakking lek aan het gaan is komt er olie bij je koelvloeistof of andersom. Is je tankje ook vies? Sludge onder de olievuldop is een goed kenmerk. Dus de oorzaak is de koppakking en het gevolg is vieze koelvloeistof, sludge en/of rook uit uitlaat.

5. Ga je het zelf doen of laat je het doen? Zorg als je het zelf doet dat je absoluut niet aan je nokkenas draait of je auto verplaatst zodra de kop eraf is. Dan kunnen de cilinderbussen namelijk verschuiven, en dan heb je heel wat meer werk aan de man. Vervang ook de cilinderkopbouten (deze kunnen meestal maar 1 of 2 keer gebruikt worden, gezien het schroefdraad iets oprekt bij het vastzetten).
En voordat je hem weer start de kleppen afstellen met een voelermaat.
Andere tip. Koop een Haynes werkplaatshandboek. Even googlen. Meestal voor 25,- euro te krijgen en erg informatief(wel in het Engels).
 

turboturbo

Forumguru
2. Waterpomp vervangen kan, maar hoeft niet. Ik heb het toen niet gedaan. Alleen de multiriem en spanrollen mee vervangen.
Toch is er wel een goede reden om de waterpomp wel (preventief) mee te vervangen. Door het vervangen van de multiriem en de spanrollen komt er een nieuwe, andere spanning te staan op de poulie van de oude waterpomp, die die niet gewend is.
 

Dax

Lid
Idd turboturbo , dat was ook mijn gedachte.
Ik ben nu nog even op zoek naar de volledige service manuals incl (AQW) engine bijlagen: dank voor de beide bijlagen Ronnie, maar de goede vriend die mij wil helpen de koppakking te vervangen wil graag de volledige documenten incl dingen als het uitbouwen van t hydr. klepstoter gedeelte en andere relevante info:
iemand alhier die deze pdfs in het bezit heeft en wil delen?
 

Ronnie

Forumguru
maar de goede vriend die mij wil helpen de koppakking te vervangen wil graag de volledige documenten incl dingen als het uitbouwen van t hydr. klepstoter gedeelte en andere relevante info:
iemand alhier die deze pdfs in het bezit heeft en wil delen?
Is eigenlijk niet nodig, je kunt de tuimelaar-as en klepstoters inclusief kleppen gewoon laten zitten, ook bij het vlakken van de kop.
Inlaat moet eraf, uitlaatspruitstuk kan ook blijven zitten. Niet meer werk doen dan noodzakelijk is........
 

Dax

Lid
Ah ok Ronnie - nou heb in ieder geval t Haynes boek besteld - als t goed is is de AQW daarin ook gedekt - zowiezo een handig boekje om te hebben.
Probeer nog de info betr. 'originele' Skoda of die Reinz set te achterhalen morgen, en dan gaan we er aan beginnen begin van de week =]
 

Dax

Lid
Oh ja: Cordoba betr. jouw 5) Deze AQW had toch zelf stellende hydraulisch geregelde kleppen?
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb zelf een nieuwer blok, een echt VAG-blok dus weet het niet, maar zou gezien het bouwjaar toch wel zelfstellende kleppen verwachten. Ik ben zelf na een paar Golfjes overgestapt op Seat, (tussendoor ook nog een rampzalige slOpel gehad), en rij nu dus Skoda, en ken de echte Skoda-blokken dus niet zo, maar rij volgens mij toch al bijna 20 jaar met auto's met zelfstellende kleppen.
 

Ronnie

Forumguru
Oh ja: Cordoba betr. jouw 5) Deze AQW had toch zelf stellende hydraulisch geregelde kleppen?
Als je even in mijn post kijkt (4), bij demontage cilinderkop, kun je zien dat het een bovenliggende tuimelaar-as
betreft met kleppen met normale klepveren. De nokkenas ligt dus onderin het blok en de klepbediening gaat middels klepstoterstangen. Dit zijn dus geen hydraulische klepstoters! Je zult dan ook na het aan-en natrekken van de kop de kleppen moeten stellen!
 

Dax

Lid
Ah! Bedankt Ronnie - daar zal mijn vriend wel raad mee weten denk ik ook. Een jaar of 40 motoren in en uit elkaar gehaald bij Renault, Jaguar en de GVB te Amsterdam ^^
 

Dax

Lid
Dat zegt hij dus ook steeds, maar als t aankomt om wat op zijn nexus 7 aan de praat te krijgen is t andere koek ;) En ik probeer ook wat op te steken onderwijl.. Beetje gelijk om dus - wanneer hij met motoren bezig is gaat het mij meestal ook net iets te snel omdat hij de achtergrond achterwege laat, en idem wanneer ik hem wegwijs maak op dingen met beeldschermen =S
 
Bovenaan Onderaan