Roomster is een bingo auto geworden

famvanh

Nieuw lid
Beste mensen, bij toeval ontdekte ik deze forum. We zijn een familie, bestaande uit een getrouwd echtpaar en we hebben twee zonen. We hebben een tijdje de Fabia gereden, als één van de eersten in NL, en rijden nu een Roomster die nu 5 jr oud is.

Sinds een jaar hebben we ineens last van het elektrisch circuit voor ramen en vergrendeling. Nu het zo heet is, werken de ramen soms wel en dan weer een keer niet of deels. Soms willen ze niet niet zakken en als het een keer lukt en we zijn op bestemming......wilt deze niet meer omhoog. Een drama dus. Maar via een bepaalde methodiek van op slot doen, ontgrendelen en sleutel in contact steken...is de raam aan de passagierszijde voor korte periode weer bedienbaar. Die van bestuurderszijde deed helemaal niets meer. Tja, belachelijk dus met deze hitte. En bij parkeergarages, alcoholcontroles, MacDrive etc

Deze Roomster is bij de garage in Arnhem Zuid geweest omdat het raam aan chauffeurszijde helemaal niets meer deed. Maar de schakelaar aan die zijde voor het raam voor de passagierszijde werkte ook niet. De conclusie van de monteur was, motor van het raam is stuk en deze moet worden vervangen. Niet op voorraad, maar wordt besteld. We zijn nu ruim 2 weken verder en het onderdeel is er nog steeds niet!

Door die hitte, probeerde ik af en toe de schakelaars en warempel.....tijdens deze zoveelste snikhete dag (ik heb geen airco) zakte beide ramen!! Dus motor is van het raam is dan toch niet stuk? Wat is dat voor een diagnose? Kost me wel euro 350, maar gelukkig heb ik nog niet betaald wat onderdeel is nog niet binnen (gelukkig). Wel zo netjes. Ik heb een brief opgesteld met verzoek om de totaalprijs aan te passen (diagnose is fout en motor is niet stuk) en wacht de reactie hiervan wel af.

Vraag: zijn er meer mensen die problemen ondervinden van de bediening van electrische ramen? Die dus wel, soms en niet doen? Dit overigens geldt voor de vergrendeling via chauffeuszijde, Dan wel, dan niet en dan soms alleen de chauffeursdeur.

Kortom, mijn leuke Roomster is een soort bingo auto geworden voor wat betreft bediening electrische ramen en vergrendeling. En dat is niet leuk en de huidige garage heeft nog geen passende oplossing!

Heeft iemand misschien een tip?

Alvast bedankt!

Groet,

Corré
 

piair1982

Forumguru
Los contactje ofzo? Kan zijn dat de motor een opdonder gehad heeft van vastvriezen. En dat nu de problemen omhoog komen...
Je kan afspreken dat als dit niet de oplossing is dat ze dan kosteloos een andere oplossing bieden.

Het zal met elektronica toch een kwestie van uittesten en uitsluiten zijn voordat een oplossing zich aandient...
 

Ronnie

Forumguru
Op de raammotor van de bestuurderszijde is het z.g comfortmodule geplaatst, dit zal de oorzaak zijn. Dit module stuurt de ramen en portiervergrendeling aan. Vaak komt er vocht in de aansluiting en kan dit op den duur zorgen voor geoxideerde contacten in de module.
Enige remedie: deurbekleding eraf en de kontakten schoommaken met een koperborsteltje en inspuiten met WD40 olie of iets dergelijks. Waarschijnlijk is daarmee het probleem opgelost.
 

famvanh

Nieuw lid
Piar1982: Dank voor jouw input. Het zou kunnen maar de problemen zijn al enkele weken na de laatste vorstperiode.

Ronnie: interessante theorie. Comfortmodule was mij nog niet bekend. Ik neem aan dat de monteur dit toch wel gecheckt heeft, voordat hij "concludeerde dat de motor stuk is". Ik zal jouw advies meenemen in de discussie met de garage. Dank.
 

piair1982

Forumguru
Motor vervangen is goedkoper en makkelijker voor een monteur. Schoonmaken en terugplaatsen is uitstel van executie. Dat zal de redenering van de garage zijn.

Maar als je zelf handig bent is het wel de moeite waard gezien de kosten. :)
 

famvanh

Nieuw lid
Het zou best kunnen dat motor makkelijker vervangen (verdienen) is, maar dan is maar één probleem opgelost. Die van de passagierszijde en niet te vergeten, de schakelaar voor bediening raam in de chauffeurszijde voor raam pz. Als ik gemakshalve dan daar ook maar een nieuwe motor laat plaatsen is het geen goedkope oplossing. En zou het dan betekenen dat de Skoda's na 5 jaar allemaal "raammotoren" problemen ondervinden en allemaal vervangen moeten worden. Ik hoop van niet.

Maar ik kan het nog gekker maken. Ik heb het eigenlijk weggelaten omdat het te bizar is maar het volgende heb ik ontdekt voor wat betreft raam passagierszijde:

Ik ben de laatste dagen gaan uitvogelen wanneer het raam aan PZ het wel of niet doet. Dat moest wel, want de motor is nog steeds niet in aangeleverd en het is bloedheet in de auto met deze zomerse dagen:
  1. wordt de auto op slot gedaan aan CZ, dan werkt raam PZ niet
  2. wordt de auto op slot gedaan en weer geopend via PZ, werkt raam PZ ook niet
  3. ...maar als vervolgens het sleutel in het contact wordt gedaan, werkt raam PZ via eigen schakelaar van PZ wel!
  4. ...maar als ik een tijdje ga rijden, is vervolgens raam PZ niet meer te bedienen!

Ra ra hoe kan dit? Als logisch mens zou ik denken, de ramen worden bestuurd door de boorcomputer en daar zit volgens mij dan de fout. Er moet wel zo'n soort controle zijn of vergis ik me?
 

Ronnie

Forumguru
Ik had vergeten te vermelden dat de comfortmodule (op de raammotor bestuurderszijde) alle electrische ramen en de vergrendelingen op alle portieren aanstuurd.........
 

F0RM4N

Lid
Mijn ouders hebben dit ook gehad bij hun Renault Grand Scenic uit 2006.
Bleek, zoals Ronnie hierboven schreef, te gaan om een centrale module die zorgde voor haperingen. Uiteindelijk hoefde de module niet vervangen, maar de stroomvoorziening ernaartoe.
Wellicht...
 

joergarms

Senior Member
Voor het probleem zelf kan ik je helaas geen tips of iets dergelijks bieden, dat laat ik deze keer aan medeforumleden over ;)
Maar je hebt het over Arnhem zuid, dus ik neem aan dat je Hegeman bedoelt? Ik woon zelf een paar straten verderop, maar kom sinds een half jaar niet meer bij deze dealer.
Mijn indruk is namelijk dat ze snel geld willen verdienen door onderdelen te vervangen die deels versleten zijn, en in principe nog veel langer mee kunnen. Eén voorbeeldje, tijdens de laatste beurt werd mij verteld, de accu is nog voor 75% goed, die moeten we vervangen, ik heb de beste man beleefd verteld dat hij heel snel de beurt moest doen en verder helemaal niets van de waslijst aan "problemen" die men aandroeg.

Dat is mijn ervaring met Hegeman. Sorry voor het deels off-topic verhaal, anderzijds, het is belangrijk genoeg om te plaatsen aangezien ik merk dat nu ook weer naar n snelle, dure optie wordt gegrepen terwijl er dus meer kan zijn.
 

Antera

Donateur
Ik zou dan toch zelf het paneel los maken en de contacten eens gaan bekijken. Dit lijkt inderdaad de de raammotor met module te zitten. De kosten schoonmaken en opnieuw inspuiten en monteren kost tijd en misschien 1 a 2 uur werk. Comfortmodule zit los onder het dasboard btw en niet in de deur. Zo word het in etka vermeld namelijk. Raammotor kost btw € 172


Ik zou er eerst vagcom aan hangen en kijken wat de meldingen misschien zijn. Kan ook goed zijn dat de stekker binnen in de auto van de deur kabelboom niet goed vast zit en wat los zit. Dit komt ook vaker voor en kan voor rare spook problemen zorgen. Gaan de ramen ook niet open en dicht als je de sleutel omdraait in de deur en vasthoud? En ook niet als je de open of sluiten knop van de AB vast houd als je de klachten hebt (indien je deze hebt)? en is dit misschien wel als de deur open staat dat ze wel reageren.

Dit zijn zaken die ik zou controleren en nalopen. Het is soms lastig dit terug te vinden maar goed controleren alles kan het probleem misschien wel oplossen.

Uitlezen kan ik doen en kijken of daar al iets bijzonders in staat. Oosterhout is om de hoek. Daarnaast snap ik alleen neit waarom je helemaal naar arnhem gaat
 

Ronnie

Forumguru
Oeps, ik had het iets verkeerd omschreven...... Ik bedoelde de stekker op de raammotor reinigen, deze komt van het comfortmodule links naast de stuurkolom......
Hier worden zowel de signalen van de A.B. , centr. vergrendeling, en de raammotoren verwerkt.
 

famvanh

Nieuw lid
De winst op de verkoop van auto's is al jaren steeds minder aan het worden en daarom moet er meer winst in de onderhoud en reparatie worden gezocht. Als er iets daadwerkelijk stuk is, tja dan ben je de pineut. Het bedrag is overigens inclusief storingzoeken, demonteren, vervangen en hermonteren....Maar dan moet het het wel stuk zijn en moet zeker het probleem de wereld uit zijn. Vervangen lijk me in dit geval onterecht, het is dus blijkbaar iets ander. Hoe test een monteur dan die motor en waarom weet hij dan dat hij "stuk" is? Het komt wel een beetje amateuristisch op mij over.

Wat is "etka" ? En kan ik zelf deze comfortmodule zelf vinden...is er bijvoorbeeld ergens een instructie online?

Antera: Dank voor jouw aanbod van uitlezen maar er is ook een Oosterhout bij Nijmegen, je-weet-wel op de eerste dag van de 4daagse loop je er doorheen en dan de beruchte Oosterhoutsedijk:laugh: Jammer dat ik nu niet even in die andere woont.

Ik heb mijn woonplaats in profiel nu aangepast
 

famvanh

Nieuw lid
Dank voor de reacties, ik ben inmiddels al een heel stuk wijzer geworden. Overigens....beide ramen en alle schakelaars doen het nog steeds......zonder dat ik ooit iets te hebben veranderd. Maar dat zal wel tijdelijk van aard zijn en op meest ongelukkige moment wel weer fout gaan. Ik ga in ieder geval proberen die comfortmodule te vinden en de reactie van de garage zal later wel toevoegen.
 

Ronnie

Forumguru
Je kunt aan de comfortmodule zelf niets repareren, het is een boordcomputer voor diverse zaken. Wel kun je 'm dus uitlezen middels een laptop met VCDS, (diagnosesoftware voor VAG auto's)en een speciale OBD (on-board diagnostics) stekker welke links onder het dashboard in de grote paars/lila stekker ingeplugd wordt. Hierboven zit ook het comfortmodule.
Ik zou eens eerst de bestuurdersdeurbekleding eraf halen en de stekker nakijken, 90% kans dat hier het probleem ligt.
ETKA is de Ersatz Teil KAtalog in digitale vorm van alle uitgebrachte auto's van het VAG concern.(VW-Audi-Skoda-Seat)
 

famvanh

Nieuw lid
Ronnie: dank voor jouw duidelijke omschrijving. Heel lang geleden maakte ik beroepsmatig een videoprogramma over de VAG1551 in alle talen voor Europa. Die methode was toen best vooruitstrevend en tijdens het maken van deze videoproduktie (inderdaad voor PON) dacht ik "Mooi werk, zo wordt een diagnose stellen veel eenvoudiger en weet de monteur sneller waar hij het moet zoeken. Dus anno 2012, weliswaar met de opvolger lijk me, moet dit toch helemaal vooruitstrevend zijn, toch?

De bestuurdersbekleding eraf halen heeft volgens mij niet zoveel zin want dat heeft de monteur al gedaan. En dan mag ik toch aannemen dat hij de stekkers heeft gecontroleerd? Afijn, in ieder geval deed het raam het nog steeds niet toen ik de auto weer ophaalde omdat levering van de motor wel is lang zou kunnen gaan duren. (Klopt) Maar, al deze info's hebben me genoeg stof gegeven om er mee aan de slag te gaan. Maar dan moeten ze het wel weer niet gaan doen, maar met deze hitte ben ik blij dat ze nu (even) werken en laat ik even alles zo als het is :cool: Dank alle die hebben gereageerd!
 

famvanh

Nieuw lid
Ik ben gebeld en keurig geïnformeerd door de garage n.a.v. mijn bevindingen met de ramen middels een email. Betreffende persoon vertelde me dat dan niet alleen de motor wordt vervangen maar ook het bijbehorende elektrisch circuit. De regelaar dus en daar zit het waarschijnlijk het probleem. Als ik het goed heb begrepen, heeft ieder raam een eigen regelsysyteem, maar die van CZ doet het meeste werk. M.a.w. dubbele kosten als beide ramen moet worden gemaakt. Mijn vraag was natuurlijk, komt dit vaker voor? Ja! Vorig jaar heeft deze garage ook bij twee andere Roomsters de motorramen moeten vervangen! Het was dus bij de garage bekend; het is daar al geen exemplarisch geval. Fijn, die transparantie!

Ik had de Skoda importeur al enkele weken geleden al benaderd maar die wilde niet direct meewerken. Eerst moest de garage de auto zien. Een goede importeur weet best wel welke mankementen naar voren komen, te minste als deze goed inventariseert, en sluit ik niet uit dat er vele andere Roomster deze problemen ook hebben gehad....of nog gaan krijgen. M.a.w. ze moesten het toen al hebben geweten dat waarschijnlijk dit weer problemen zijn met motoren/regelaars van de ramen. Deze Roomster is van het eerste jaar dus zal ik wel één van de eerste met deze pechgevallen zijn. Er zullen misschien nog vele volgen?

Voor nu, 1 raam laten repareren en flink dokken. Daarna de importeur aanschrijven want dit onderdeel mag na 5 jaren nu al niet stuk gaan. En dit keer 2! En als importeur een tegemoetkoming regelt, dan misschien ook de andere raam vervangen. Het probleem zal bij VW modellen niet voorkomen omdat het een "6Y" onderdeel is; alleen voor Skoda's dus. Jammer voor mij, anders was de groep gedupeerden veel groter.

Wat was mijn eerste auto toch een prima wagentje, met fijne mechanische ramen en zo.:xyxthumbs:
 

famvanh

Nieuw lid
Update

Afgelopen dinsdag in de ochtend, direct na de feestdagen dus, werd ik gebeld door de Skoda garage. De medewerker vertelde me dat hij mijn mail had gelezen en dat niet het onderdeel dat vervangen moest worden niet alleen de motor van het raam was. Hierin zit ook inbegrepen een controller die ook invloed heeft op de centrale deurvergendeling en de besturing ophet raam van de PZ. Dus ondanks het raam het weer even weer deed, zou toch dit alles moeten worden vervangen. Okay, dan is het maar zo. Nu even wachten op het onderdeel.

Diezelfde dinsdag, maar dan in de middag, opnieuw een telefoontje want de motor was bij hen gearriveerd. We konden de volgende middag langskomen en dan werd het ter plekke vervangen. Fijn, alleen jammer dat het 2,5 week heeft mogen duren maar daar kan de garage niets aan doen, lijk me.

Woensdag naar de garage, keurig ontvangen, motorraam onderdeel 6Y2959802 SK2 vervangen aan CZ, uitgebreide rekening ontvangen zodat ik deze kan gebruiken in correspondentie met de importeur, wat na bespreken en hier en daar wat kortingen gekregen. Kortom, de garage heeft haar best gedaan.

Het is nu afwachten hoe de importeur gaat reageren op mijn brief, want ik vind nog steeds dat dit nu nog niet heeft mogen gebeuren. Dit geintje heeft ons gezin tijdens deze crisis euro 334 extra gekost. Daarbij was alleen bij deze garage al twee andere Roomsters met hetzelfde euvel geconstateerd. Verder heb ik gezien dat het onderdeel bestaat een motor en klein simpel printplaatje. Als leek zou ik zeggen, vervang alleen dat eenvoudige printplaatje en de kosten zullen lager zijn. Maar dat kan niet.....

De brief voor de Skoda importeur zal vandaag worden opgesteld en ik hou u op de hoogte welke reactie hierop zal krijgen
 
E

Ex-lid 1929

Nou vandaag is onze roomster naar de garage geweest voor het niet werken van de parkeer sensors en het niet meer automatische sluiten van de bestuurders raam.
Deze motor was al eens vervangen in de garantie.
nu is onze auto 4 jaar en wat word er gezegd meteen toen wij dit probleem melde -- de motor van het raam is defect wij kunnen deze bestellen is deze er over 2 weken kost 350,- euro --
o,ja en de parkeer sensors kunnen wij nu niet uitlezen ons apparaat ligt eruit of wij een nieuwe afspraak kunnen maken.
zijn ze gek geworden of zo daar 350,- euro voor een motortje
van tevoren bellen om misschien de afspraak te verzetten kunnen ze schijnbaar niet.
ze laten je eerst 1 uur zitten met de auto al bij hun in de garage en dan zeggen ze o,ja vergeten apparaat deed het niet voor uit te lezen.

mijn volgende auto zal zeker GEEN Skoda meer zijn op deze manier
 

famvanh

Nieuw lid
Beste Zijltjes, begrijp ik uit uw verhaal dat u toe bent aan een derde motor voor het raam? Als dat zo is, dan is het toch duidelijk dat de importeur deze klacht HEEL SERIEUS moet nemen!

De brief met verzoek tot tegemoetkoming in de kosten van het motorraam is vorige week donderdag verstuurd.......maar ik heb hierop nog geen reactie gehad. Misschien duurt het versturen van Pon's reactie net zolang als het bestellen van een motorraampje van eurootje 350 ? Of misschien reageren ze helemaal niet meer?

Ik hou dit forum op de hoogte.
 

famvanh

Nieuw lid
O ja, een deur rammelt....blijkt nu dat er klemmetjes is afgebroken tijdens de demontage van het passagiersraam, maar hebben ze dit niet keurig vervangen. Kan ik weer even terug en erover zeuren. Gek genoeg wist ik niet eens dat die deur was losgemaakt, dus had ik het probleem door ook niet verwacht. Ik dacht dat er iets rammelde met de spullen in die deurhouder.
 
Bovenaan Onderaan