Roomster vs Fabia

AGTon

Forumguru
Collega's

Ik rij nu in een fabia combi, maar die gaat geen 5 jaar meer mee. Ben nu dus rustig aan het orienteren voor een ander wagentje, maar welke moet ik nemen?

Graag zou ik een O2 combi aanschaffen (occasion), maar als ik kijk naar de lasten die dat met zich mee brengt ten over de fabia, en de daadwerkelijke noodzaak aan de extra ruimte, denk ik dat ik de O2 laat staan. Ik rij nu in een F1 combi en dat bevalt prima, dus een F2 combi zou logisch zijn. Echter zit ik ook te kijken naar een Roomster.

Nu ben ik echter meer voor ruimte in de achterbak in de lengte, dan in de hoogte. MPV en ander soortige vind ik leuke wagens, maar als je bv 4 dozen eieren moet vervoeren, dan doe je dat liever niet op elkaar.

Nu is mijn vraag. Hoe is het de mensen op dit forum bevallen om over te stappen van een F1/2 combi naar een Roomster.

Er dient momenteel namelijk een vrij grote kinderwagen mee vervoerd te worden, en dat kan, mits de bak leeg is, plat op de bodem van de F1. Ik vroeg mij af hoe de verhouding was in vergelijking met de Roomster.

Ik heb al gekeken bij autoweek naar de liters inhoud, maar het gaat mij meer om bruikbare centimeters.

gr
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou de kinderwagen meenemen naar de dichtsbijzijnde Skodadealer (welke een Roomster+ Fabia2 combi heeft) en er een leuke zaterdagochtend van maken!
 

EdK

Forumguru
Om met Ronnie antwoord eerst verder te gaan, rij eens naar Lakeman in Pénd die heeft 2 2e hands RR staan.
Heb zelf na de Fabia 1 combi een RR aangeschaft en bijna 4 jaar lang met veel plezier er mee gereden.
Als de nieuwe RR niet zoveel plastic aan de zijkanten had gehad dan had ik waarschijnlijk voor de 2e RR gegaan met een 1,2TSI motortje erin.

En in je RR heb je gewoon net even meer ruimte dan in de Fab.
Voordeel zijn ook de 3 stoelen achterin die je ook nog eens kunt verstellen in de lengteas van de wagen , waardoor je de bagage ruimte kunt vergroten cq verkleinen.
Vakantie's, je kunt in principe alles meenemen wat je wilt en dan is bv een fijn iets dat je de middelste stoel kunt weghalen waardoor je daar weer erg makkelijk een koelbox kunt plaatsen en dan op de 12V aansluiting tussen de voorstoelen.
En dan met kinderen achterin met kinderstoeltje, door het lagere raam zitten ze niet tegen de deurplaten aan te kijken maar hebben ze een mooi zicht naar buiten, wat ze echt prachtig vinden.

Dus tsja als ik finacieel de keuze zou hebben alleen tussen de Fab of de RR, wel dan ging ik zeker weer voor de RR.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik sluit me helemaal bij Edk aan. Ook ik ben van FI naar FII naar RR gegaan en ben meer dan tevreden over de RR. Zeker de ruimte achterin is heerlijk. Heb van het weekend nog een bureau mee opgehaald. En geen geklooi met banken die ommoeten en hoofdsteunen die in de weg zitten. Maar gewoon er uit halen, wat ook heel makkelijk gaat. Echt een ideale auto. En het rijdt ook nog net wat beter dan een FII. Je hebt gewoon meer auto.
 

jellejawa

Nieuw lid
Wij zijn in 2008 overgegaan van een Felicia van 1999 naar een Roomster. grote stap voorwaarts. Beide auto's waren even lang. Maar de Roomster heeft dikkere wanden en daardoor toch wat minder ruimte. Ook de dikke achterstoelen ziljn daar debet aan. Maar wel makkelijk verwijderbaar en verstelbaar in alle standen. Denk dat het verschil in de lengte niet veel uitmaakt met de Fabia. Wellicht slechts enkele cm. Laatst een leen Fabia 1. Geef mij maar de Roomster. Rijdt plezieriger, weinig windgeruis.

Collega's

Ik rij nu in een fabia combi, maar die gaat geen 5 jaar meer mee. Ben nu dus rustig aan het orienteren voor een ander wagentje, maar welke moet ik nemen?

Graag zou ik een O2 combi aanschaffen (occasion), maar als ik kijk naar de lasten die dat met zich mee brengt ten over de fabia, en de daadwerkelijke noodzaak aan de extra ruimte, denk ik dat ik de O2 laat staan. Ik rij nu in een F1 combi en dat bevalt prima, dus een F2 combi zou logisch zijn. Echter zit ik ook te kijken naar een Roomster.

Nu ben ik echter meer voor ruimte in de achterbak in de lengte, dan in de hoogte. MPV en ander soortige vind ik leuke wagens, maar als je bv 4 dozen eieren moet vervoeren, dan doe je dat liever niet op elkaar.

Nu is mijn vraag. Hoe is het de mensen op dit forum bevallen om over te stappen van een F1/2 combi naar een Roomster.

Er dient momenteel namelijk een vrij grote kinderwagen mee vervoerd te worden, en dat kan, mits de bak leeg is, plat op de bodem van de F1. Ik vroeg mij af hoe de verhouding was in vergelijking met de Roomster.

Ik heb al gekeken bij autoweek naar de liters inhoud, maar het gaat mij meer om bruikbare centimeters.

gr
 

peperskoda

Forumguru
Ik heb de Roomster altijd erg gewaardeerd vanwege de grote hoeveel heid ruimte en zijn rijeigenschappen. Een kinderwagen is geen enkel probleem,weet ik uit ervaring, door de hoedenplank een etage te laten zakken kun je daarna nog een hele vracht bagage meenemen. Overigens werkt de hoedenplank ook perfect als luierwisselplaats, in de hoogste stand heeft de hoedenplank een goede werkhoogte en door de lange achterklep sta je droog(wel de voorkant van de auto in de wind zetten,anders wordt je alsnog nat en koud..) De Fabia heeft wat minder gebruiksgemak, al kan ik in mijn GL een kinderwagen onderstel kwijt op de plaats van het reservewiel. De beenruimte achterin is in de Roomster ook beter. Wat de ruimte en het gebruiksgemak ben je dus beter af met de Roomster, ben je gevoelig voor het kostenplaatje zou een Fabia(GreenLine) de betere keus kunnen zijn Het hangt dus af van je eigen prioriteiten welke keus voor jou de beste is.
 

Fabia

† In Memoriam
Helemaal mee eens. Ik zou zelf niet eens meer een Fabia willen hebben. Een RR is toch veel praktischer.
 

jellejawa

Nieuw lid
We zijn echt gek met die Roomster. Ondanks dat de meeste mensen het ding niet zien zitten vanwege zijn uiterlijk. toen ik de Roomster voor het eerst zag moest ik dat ding ook helemaal niet. Maar mijn vrouw vond hem wel erg leuk. Op een of andere manier ben ik de Roomster toch gaan waarderen en ben er nog steeds gek mee. De achterstoelen zitten voor kinderen heerlijk. Het zijn echte stoelen waar onze dochter heerlijk rechtop kan zitten. Bij een achterbank van willekeurig welk merk zit je een heel stuk beroerder. waarschijnlijk omdat die banken erg ver achterover staan. Dochter kon eerst niet met de voeten op de vloer en had ik dus een krukje gemaakt. Maar inmiddels is ze 11 en is dat probleem al lang niet meer aan de orde. Zelfs ik kan met mijn lengte van 190 cm heel goed achterin zitten. destijds ook gekeken naar de nieuwe Fabia Combi. Maar op een of andere manier vonden we die niet mooi, veel te gewoontjes. De Roomster valt altijd op en vind je makkelijk terug op een parkeerplaats. De onze is Olive Green en heeft extra donkere achterramen. Hierdoor valt de vreemde ruitstijl niet zo op. 3 jaar geleden was het verschil in prijs tussen Fabia Combi en Roomster ook niet echt schokkend. Iets van 3000 Euro. daarvoor had de Roomster wel gordijn airbags standaard en dakrailing en nog wat dingetjes als extra donker glas achterin en opbergvak onder passagierstoel. was een actiemodel. Wil ondertussen wel een motor met meer pit, maar de 1.4 kan nog steeds goed meekomen. Heeft alleen in de bergen wat moeite om mee te komen volbeladen op vakanties. Maar inruilen is voorlopig geen optie, moet teveel geld bij. Rij liever nog een paar jaar door. De Roomster rijdt op LPG, dus dat scheelt in de brandstofkosten.
 

Fabia

† In Memoriam
Nog een zeer tevreden RR rijder. Dat mag ik graag horen. Ik vind de RR ook erg onder gewaardeerd. Pas als je er eentje hebt ga je 'm zeer waarderen vanwege zijn functionaliteit.
 

Boet

Actief lid
Hier nóg eentje. Heb ooit eens de Fabia gereden, maar vreemd genoeg vind ik de Roomster, ondanks hogere bouw en groter gewicht, beter rijden. Hoewel de Fabia prima in zijn ruimte zit, is dat bij de Roomster nét even beter. Je kunt je alleen afvragen of je al die ruimte écht nodig hebt...
 

AGTon

Forumguru
Heb vorige week een Roomster meegekregen ivm onderhoud van de faab. Was een 1.2 tsi (weet nu niet of het de 86 of 105 pk versie was).

Mijn vrouw vond de auto in eerste instantie niks. Voor de grap noemde wij dit de pausmobiel. Toen wij echter er mee onderweg waren, en mijn vrouw er zelf mee reed kregen we sympatiek voor het wagentje.

pluspunten:
Als mijn vrouw achter het stuur zit, dan kan ik makkelijk achter haar zitten. In de faab kom ik knel te zitten met de dakhemel.
Auto rijd lekker, licht stevig op de weg.
Zit meer pit in de 1.2 TSi dan in mijn 1.4 in de faab.
Kinderen hebben een mooi uitzicht naar buiten.
Achterstoelen zijn te verstellen in lengte richting.
ruimte in achterbak viel mij niet tegen.

negatief:
Als ik rij, dan past er nog geen kind in een zitje achter mij (heb het niet uitgeprobeerd, maar toen ik een lege kinderstoel achter mij neerzette was ik er al bang voor toen ik de afstand zag tussen rijder en achterbank.
Zo zuinig vind ik hem niet.
Weet niet of ik die plastic randen aan de buitenkant wel zo mooi vind.

hij zit tot nu toe dus nog in de race voor opvolging van de huidige faab.
 

EdK

Forumguru
wel wat betreft dat kinderzitje kan ik je tegenspreken.
Ik ben zelf 196 cm waarvan het merendeel beenlengte is
En vriendin der dochter van nu 6 heeft de afgelopen jaren in kinderzitje achter mij altijd gezeten
En had mijn stoel in achterste stand staan en de stoel van RR waar haar stoeltje op zat stond ook in achterste stand en nooit een paar voeten in me rug gehad van haar, of horen klagen erover !
Dus wat dit betreft moet je misschien eens gaan passen tijdens een proefrit

En kwa zuinigheid, de 1,4 die ik had had een verbruik van 1 op 13 a 14 , en als ik in spiritmotor kijk naar verbruik van de 1,2TSI dan zijn die aanmerkelijk beter dan die van mijn RR toendertijd

Tsja dan laat je het staan of vallen op het kunst stof
 

AGTon

Forumguru
Nou op dat kunststof zal ik het echt niet laten vallen. Hou wel van wagens die je niet vaak ziet. Zo vind ik een Renault Vel Satis ook prachtig.

Zal je raad eens in de praktijk brengen en met een stoeltje naar de dealer gaan.
Echter wat ik ook een minpuntje vond is dat het voorraam erg recht staat, en als je dan vooraan bij het stoplicht staat, je helemaal naar voren moet leunen om te zien of het groen is. ( ben zelf 2.04 merendeel zit de lengte in de rug).

Iets anders wat ik graag zou willen weten. Het leek wel alsof bij de achterbank de buitenste stoelen verder naar achter kunnen dan de middelste stoel. Klopt dit?
 

EdK

Forumguru
middelste stoel kan zoals beschreven inderdaad niet schuiven maar dat is met de Yeti ook het geval
Maar de middelste stoel kun je weer wel verwijderen waardoor de mogelijkheid bestaat om de twee buitenste stoelen naar elkaar toe te schuiven
Voordeel is dat big mama's niet met hun dikke billen tegen het portier aanzitten maar een wat vrijer gevoel hierdoor krijgen tijdens het zitten.

Weet ook niet mbt zitten als bestuurder of je met de hoogte instelling van je stoel hebt gespeeld ! Aan portierzijde van stoel zit een hendel waarmee je in hoogte ook kunt spelen !
En ja bij verkeerslicht staan moest ik ook even naar voren leunen om te kunnen zien wat de kleur was ! Maar dat is simpel op te lossen
Of je blijft iets verder van de streep staan ( verder van licht ) of je hebt bij Halfords van die stikkers die je tegen raam kunt plakken waardoor je opeens om een hoekkie kunt kijken !
Ik deed het op de eerste manier, dus iets afstand houden van stopstreep
 
Bovenaan Onderaan