Roomster vs Fabia

Hallo,

Ik ben sinds een maand in het bezit van een Roomster 1.2 TSI DSG .
Ik heb lang getwijfeld tussen de Fabia combi en de Roomster maar uiteindelijk gaf de grotere ruimte achterin de doorslag om voor de Roomster te gaan, de wielbasis van de Roomster is 17 cm langer als de Fabia en dat geeft meer ruimte achterin , door deze langere wielbasis veert de auto ook comfortabeler volgens mij .
De meerprijs van de Roomster T.O.V. de Fabia is maar 1600 euro , voor dit geld krijg je meer ruimte , een achterbank met drie stoelen waarvan twee kunnen schuiven . de middelste stoel kan eruit waarna je de twee stoelen naar mekaar kan schuiven, waardoor twee riante zitplaatsen ontstaan!
Ik ga de Roomster steeds meer waarderen , het is misschien niet de mooiste auto maar wel een hele ruime met hele goede rij eigenschappen .

Groeten,

EdK

Forumguru
@ Roomster DSG: Je wielbasis is inderdaad langer dan de Fabia maar de stabiliteit komt voor een groot deel ook voort uit het volgende
De voorwielen met aandrijfas komen uit de Fabia en de achteras met desbetreffende wielbasis komen van de Octavia
Achter heb je ook een bredere wielbasis dan voor, en kom je gauw achter als je in woonwijk de bocht te kort aansnijd dan is het genoeg voor de voorkant maar achter pak je ongemerkt de stoeprand mee als je niet uitkijkt !
Maar het heeft geen negatief effect op je verdere rij eigenschappen

De draaicirkel van de Roomster is maar een halve meter groter dan die van de Fabia combi ,dus dat zal in de praktijk wel meevallen met stoeprandjes meepakken.
Nog een voordeel van de Roomster is ,dat de botsveiligheid in het voordeel van de Roomster is , de Roomster heeft namelijk 5 sterren en de Fabia 4 sterren voor botsveiligheid :grin: voor kind veiligheid scoort de Roomster ook beter dan de Fabia namelijk 4 sterren ,en drie voor de Fabia.

EdK

Forumguru
Maar het grootste pluspunt heb jezelf al aangegeven en dat zijn je kinderen die vanuit hun zitje nu opeens de buitenwereld zien en niet meer tegen zo'n grauw grijs deurpaneel zitten te staren !!
En verleden jaar viel me dat heel erg op met die kleine, want reden in Noorwegen en dan hoorde je haar weer met haar schelle stemmetje , kijk daar eens !! daar loopt een paard of een Koe of dan zag ze weer wat anders !
Maw doordat ze nu door dat raam heen kunnen kijken , hebben ze ook veel meer oog wat er om hun heen te zien is !
Met als voordeel dat ze opeens de weg ook naar de blokhut wist te vertellen, werd ik op me linker of rechter schouder getikt als ik rechts of desbetreffend links moest !

Dus als je je kinders laat meespreken in de keuze, wel dan weet je nu ook waarschijnlijk hun antwoordt al !

AGTon

Forumguru
Ik zit nu even op de site van Skoda te kijken, maar ik mis wat warme kleuren voor de Roomster, en overigens ook andere Skoda's. Vind de kleuren vrij hard en kil overkomen.

Platin Grey
Lava Blue
Malachite green

Dit zijn de enigeste kleuren die ik "warm" en lux vind overkomen. Zie wel eens een occasion voorbijkomen in de kleur flamingo rood, ingetogen kleur, maar jammer niet meer leverbaar.

Fabia

† In Memoriam
Niet alleen de kinderen hebben meer zicht de bestuurder ook. Ik merk bij rechtsaf slaan dat ik veel meer zicht heb dan bij mijn Fabje.

jellejawa

Nieuw lid
Niet alleen de kinderen hebben meer zicht de bestuurder ook. Ik merk bij rechtsaf slaan dat ik veel meer zicht heb dan bij mijn Fabje.
Zicht achteruit is wel een heel ander verhaal door de dikke stijlen achter. Wij hadden voor de Roomster een Felicia. Die had veel meer zicht door de dunne raamstijlen voor. Door de meer naar achter geplaatste achteras heeft de Roomster ook minder moeite met een fietsdrager met fietsen. Zie menig auto ver achterover hellen. Onze Roomster hangt amper. Onze volgende wordt een Roomster Scout, of een Yeti.

AGTon

Forumguru
Wat mij wel opviel in mijn testrit van 1 dag was (maar dit komt omdat ik de stoel in de achterste stand heb staan) dat ik wel een beetje tegen de deurstijl aan kijk. Moest hier wel rekening mee houden, maar goed dat gaf ook wel weer een knus gevoel.

jellejawa

Nieuw lid
Wat mij wel opviel in mijn testrit van 1 dag was (maar dit komt omdat ik de stoel in de achterste stand heb staan) dat ik wel een beetje tegen de deurstijl aan kijk. Moest hier wel rekening mee houden, maar goed dat gaf ook wel weer een knus gevoel.
Misschien de stoel wat rechterop zetten. Ik zit ook helemaal naar achteren, maar de leuning recht. HOu niet van dat gehang. Heb geen last van de deurstijl.

Boet

Actief lid
@AGTon. Ik zie zo af en toe wel eens een Fabia in Flamenco-rood. Dat zou dan voor de Roomster mogelijk moeten zijn? Zou jammer zijn als juist die kleur niet meer beschikbaar is...hoewel...in alle vier jaar Roomster rijden ben ik nog nooit een andere in Flamenco-rood tegengekomen..

Edit) Corrida-rood kan nog wel. Ook niet onaardig...

AGTon

Forumguru
Corrida rood is ook niet slecht, maar ik vind dat een te erge knalkleur zoals ik het zie op de site van skoda.nl

Vind de kleuren op de skoda site erg onnatuurlijk overkomen, dus misschien in het echt eens bekijken.

Fabia

† In Memoriam
@Hetzer, jouw Roomster was toch Flamenco-rood? Ik heb trouwens een paar keer een corrida red Roomster gezien. Stond de RR echt goed.

Ik heb er (lekker dwars !) eentje in Candy White besteld....een kleur die je eigenlijk nooit ziet op de Roomster .
Staat 'm prima zeker in combinatie met het donkergrijze "Scout" pakket , ik krijg er veel leuke positieve reacties op .:xyxthumbs:

Bovenaan Onderaan