Rs Tdi

Ralph

Lid
Toch zie ik een diesel meer als een tussensprintkanon. Ik denk dat zelf mijn RS het moeilijk heeft tegen een gechipte 2.0 TDI!

Ik weet het wel zeker!! Zeker als ie goed getuned is ;) ( met optrekken dan hé! )
Want met tussensprints rij ik er bijna rondjes omheen :-o
 
Ik hou het op het eerste :winkie:.
Het heeft wel degelijk met je motorvermogen te halen. Een 1.4 (100 pk) zal in z'n 2 een veel lagere topsnelheid halen dan een 1.8 turbo (180 pk).

Maar dat gegeven komt door de versnellingsbak en zijn verhoudingen, als je in die 1.4 100pk dezelfde versnellingsbak stopt als in de 1.8 turbo dan haalt hij dezelfde (theoretische)snelheden in die versnellingen. Dus ook tegen de 120 in z'n 2. Hij doet er langer over om er te komen en op hogere snelheden en dus in de hogere versnellingen zal er vermogen te weinig zijn om nog te versnellen.
 

___JC___

Forumguru
Ik hou het op het eerste :winkie:.
Het heeft wel degelijk met je motorvermogen te halen. Een 1.4 (100 pk) zal in z'n 2 een veel lagere topsnelheid halen dan een 1.8 turbo (180 pk).

De versnellingsbakverhoudingen zijn gerelateerd aan de topsnelheid die bij een O1 RS rond de 240 ligt (ervaringsdeskundige :xyxthumbs:).
Ik heb nu in mn diesel een 6bak dus 120 red ik net in zn 3. Betekent niet dat ie trager optrekt maar ik moet wel meer schakelen.

Een Civic 1.5vtec loopt ook 120 in zn 2 overigens en mn eerste Opel Ascona ook, maar dat was een 4bak.
 

___JC___

Forumguru
Ik weet het wel zeker!! Zeker als ie goed getuned is ;) ( met optrekken dan hé! )
Want met tussensprints rij ik er bijna rondjes omheen :-o

Ik heb met mijn vorige auto, een standaard O1 RS ooit een paar testsprintjes gedaan tegen een gechipte 2.0TDI Leon. De RS is net iets sneller met tussensprintjes (mits je m lekker hoog in de toeren houdt uiteraard). 0 - 100 wint de RS makkelijk en op top moet de diesel ook afhaken.

Het is eigenlijk heel simpel, allebei rond de 180pk en de O1 is volgens mij iets lichter. Dus rondjes dr omheen rijden kan je echt vergeten.
 
Komt ook doordat de RS ook een geblazen motor heeft en daardoor ook lekker hoog koppel. Zou je de vergelijking doen tussen de een gechipte TDI met +- 180pk en een 180pk atmosferische motor met niet zoveel koppel, dan rijdt de TDI in de tussensprints in de praktijk wel degelijk rondjes om de benzine
 

___JC___

Forumguru
Komt ook doordat de RS ook een geblazen motor heeft en daardoor ook lekker hoog koppel. Zou je de vergelijking doen tussen de een gechipte TDI met +- 180pk en een 180pk atmosferische motor met niet zoveel koppel, dan rijdt de TDI in de tussensprints in de praktijk wel degelijk rondjes om de benzine

Ik zou zeggen van niet, 180pk is 180pk. Zolang je geen berg oprijdt of vol met mensen zit mag dat niet zoveel uitmaken. Een atmosferische motor moet je alleen ook op toeren houden.
 
Daarom zet ik erbij in de praktijk, in theorie zouden ze net zo snel moeten zijn. Maar in de praktijk moet je in de atmosferische benzine auto veel te hard werken/schakelen om net ze snel te gaan. Dus in de praktijk rijdt de diesel al lang en breed van je weg. Want het scheelt nogal, of je gas geeft met 350nm tot je beschikking, of met slechts 200nm.
 

___JC___

Forumguru
Daarom zet ik erbij in de praktijk, in theorie zouden ze net zo snel moeten zijn. Maar in de praktijk moet je in de atmosferische benzine auto veel te hard werken/schakelen om net ze snel te gaan. Dus in de praktijk rijdt de diesel al lang en breed van je weg. Want het scheelt nogal, of je gas geeft met 350nm tot je beschikking, of met slechts 200nm.

Ik heb in mijn 186pk, 390NM tractor op de snelweg wat sprintjes gedaan met een vriend in een Peugeot 206 2.0 (atmosferisch) met 138pk en 190NM. Hij bleef goed aanhaken moet ik zeggen. Scheelde helemaal niet zo veel alleen je moet boven de 4.000rpm blijven met de benzinehok.

Gewicht/pk verhouding daar gaat het om. Als wel allebei in de hoogste versnelling hadden gereden en dan volgas geven vanaf 120, dan scheelt het veel. Maar ja zo moet je een benzine zonder turbo niet rijden. Gewoon ff terug naar 3.
 

Ralph

Lid
Neem nou maar van mij aan dat een RS of GTI het tegen een goed gechipte 2.0 TDI met tussensprints DIK aflegt!!
 

sitechris

Donateur
gisteren in een benzine laguna 2.0 GT Turbo gereden (bouwjaar 2006, 205 pk/300 nm). Die is in de tussensprint van 80-120 0,6 seconden sneller dan mijn gechipte 2.0 TDI (176 pk/390 nm). Van 100 tot 160 ruim 1,5 seconden sneller. De Laguna is een vergelijkbare auto als de Octavia RS (200 pk/280 nm maar wel ietsje lichter). Dus de benzine is gewoon sneller.

Aangezien de Laguna een turbo is, heeft ie ook in 6e versnelling nog plenty trekkracht. Fijne motor, hij voelt ook zeer snel aan.
 

GTJ

Lid
gisteren in een benzine laguna 2.0 GT Turbo gereden (bouwjaar 2006, 205 pk/300 nm). Die is in de tussensprint van 80-120 0,6 seconden sneller dan mijn gechipte 2.0 TDI (176 pk/390 nm). Van 100 tot 160 ruim 1,5 seconden sneller. De Laguna is een vergelijkbare auto als de Octavia RS (200 pk/280 nm maar wel ietsje lichter). Dus de benzine is gewoon sneller.

Aangezien de Laguna een turbo is, heeft ie ook in 6e versnelling nog plenty trekkracht. Fijne motor, hij voelt ook zeer snel aan.


Jammer dat de deuren er uit vallen als je eens hard weg trekt bij 't stoplicht! Voor mij geen Franse rappelbak meer! :)
 

sitechris

Donateur
Het is geen VW, maar zo erg is het nu ook weer niet. Ook is het vorige model Laguna na de facelift een stuk betrouwbaarder.

Grote voordeel, ze zijn als verse tweedehands in de aanschaf (vanwege de hoge afschrijving) bijzonder goed aan de prijs. Sterker, je kunt nu een Laguna GT 205 pk van het vorige model, met 0 kilometer op de teller en full option (navi, leer, pdc, xenon, elektr stoelen, 17 inch etc) kopen voor 29k. Ze hebben er her en der nog een paar staan en die willen ze kwijt. Voor 29k geen slechte aanbieding. Motorisch is het een toppertje en het onderstel is ook een aangename mix tussen comfort en sportiviteit.
 

Markie78

Nieuw lid
De cijfers.....

Heren,

Ik heb mijn RS TDI vorig jaar laten tunen naar 213 pk en 434 nm.
Samen met een vriend van mij heb ik eens een hele avond doorgebracht om wat sprintcijfers en tussenacceleraties naar boven te krijgen. Net zoals in officiele tests; met 2 personen en een volle tank (werd wel steeds minder vol naarmate de tijd vorderde ;))
Om de tellerafwijking te omzeilen hebben we de snelheid afgelezen op de airconditioning (speciale settings zie andere topic) en op het na -ingebouwde Kenwood navigatie systeem.
van alle metingen hebben we uiteindelijk steeds de gemiddeldes genomen.

Ik denk dat deze cijfers er niet om liegen en na ruim 50.000 km ervaring met deze auto (waarvan zeker 40% Deutsche Autobahn) moet ik ook zeggen dat er maar bar weinig auto's rondrijden die mij hun achterkant kunnen laten zien. Met name de extreme tussenacceleraties geven mij de mogelijkheid om menig Beierse- en Ingolstadt bak aan de kant te duwen. En het allermooiste zijn de uitdrukkingen op de gezichten van hun bestuurders bij het zien van wat hun in hemelsnaam langs vliegt... PRIJSLOOS!!

Acceleratie (s)

0-80 km/h 5,2
0-100 km/h 6,9
0-160 km/h 16,7
0-180 km/h 22,7

Tussenacceleratie (s)
80-120 km/h 4
80-120 km/h in IV 5,2
80-120 km/h in V 6,3
80-120 km/h in VI 9,7

Topsnelheid

234 km/h
 

sitechris

Donateur
Hoe heb je de tussensprintjes gedaan? Vanaf stationair 80 of tijdens volle acceleratie? Scheelt namelijk wat tienden.

ps...mooie cijfers trouwens. De tuning betaalt zich zeker uit!
 

Markie78

Nieuw lid
Bij de tussensprints de snelheid constant houden en dan op het moment van tellen het gas in de desbetreffende versnelling vol induwen!
 

___JC___

Forumguru
Ik lees net dat een Audi R8 4.2FSI de 80 - 120 sprint in 3,7 seconden doet en dat is met 420pk.
Scheelt wel erg weinig met een getunede RS TDI dan zeg en dat met twee keer zoveel vermogen...
 
Bovenaan Onderaan