RS TFSI vs RS TDI Filmpje!

Da's deels goed verwoord wat ik bedoel Veejay. Een diesel is niet per definitie sneller dan benzine, maar gaat wel makkelijker hard.

Als aanvulling nog: in het huidige Nederlandse verkeersbeeld, met de geldende snelheidslimieten, is het toerental onderweg meestal zo tussen de 2000 en 4000 toeren. Laat dat nou precies de range zijn waar de diesel op z'n best is en de benzinebroer net nog niet helemaal wakker.
 

___JC___

Forumguru
Da's deels goed verwoord wat ik bedoel Veejay. Een diesel is niet per definitie sneller dan benzine, maar gaat wel makkelijker hard.

Als aanvulling nog: in het huidige Nederlandse verkeersbeeld, met de geldende snelheidslimieten, is het toerental onderweg meestal zo tussen de 2000 en 4000 toeren. Laat dat nou precies de range zijn waar de diesel op z'n best is en de benzinebroer net nog niet helemaal wakker.

Dus als het om rustig cruisen gaat en dan opeens versnellen is de diesel met zn koppel altijd de snelste (al is de TFSI met zn 280NM ook al geen stumper).
Ga je sporten en ben je allebei wakker dan wint de TFSI puur op vermogen.

Slotje erop wat mij betreft.
:xyxthumbs:
 

VEEJAY

Forumguru
Mwa als je aan het cruisen bent in een benzine kan je toch terugschakelen? (Met DSG gaat dat sowieso vanzelf en vliegensvlug.)

Dus Benzine DSG vs Diesel DSG... Tjonge jonge, wint de benzine weer...
 
Als aanvulling nog: in het huidige Nederlandse verkeersbeeld, met de geldende snelheidslimieten, is het toerental onderweg meestal zo tussen de 2000 en 4000 toeren. Laat dat nou precies de range zijn waar de diesel op z'n best is en de benzinebroer net nog niet helemaal wakker.

Het maximale koppel van de TFSI motor is al bij 1800 tpm beschikbaar en houdt aan tot 5800 toeren....Dus wakker is ie genoeg... ;)
 

Dutch4x4

Senior Member
En diesel stinkt, had iemand dat al gezegd? ;)

Tot zover deze nutteloze bijdrage aan een eindeloze discussie. :D
 

Gieliovd

Forumguru
Als ervaringdeskundige kan ik zeggen dat ik een benzineauto flink op toeren moet houden om een beetje lol te hebben, bij de diesel hoeft dat niet. Dat wil niet zeggen dat diesel sneller is. Wellicht wordt dat bedoeld met: "minder moeite".
Jij bedoeld dan vast een atmosferische benzineauto. Die hebben toeren nodig. Een turbomotor mechanisch of uitlaatgedreven, die hebben dat dus alweer veel minder.
 

Dutch4x4

Senior Member
Dat is ook mijn beste 'hardrijbeveiliging' in de Fietstas. Ik moet 'm echt op z'n staart trappen, met alle bijbehorende herrie van dien, voordat hij een beetje van z'n plaats gaat...
 

Markie78

Nieuw lid
de oplossing......

Een RS 2 is per definitie de snelste Skoda die er ooit is gebouwd, dus alles wat niet RS 2 is, legt het zowieso per definitie af!
En voor degene onder jullie die allemaal geen Tsjechisch verstaan: Die kale geeft aan het eind van het filmpje toe dat hij extra gewicht in de kofferbak van de diesel heeft laten plaatsen :tongue:
 

tlpeter

Actief lid
Of een diesel sneller is of niet is al niet meer aan de orde tegenwoordig
Waarom rijdt Seat met TDI's rond in het wtcc ?
Waarom winnen ze vaak ?
Dit is inderdaad appels en peren vergelijken

Ik vind persoonlijk een diesel veel fijner rijden dan benzine
Benzine is maar nerveus en veel gevoeliger
Benzine moet hoger in toeren worden gereden voor veel vermogen
Het is maar net waar je je lekker bij voelt

Ik rij gerust met 1500 toeren terwijl dit bij benzine niet te doen is als je nog wat kracht wil hebben als je gas geeft

Ik kan me voorstellen dat benzine meer een kick geeft als het gas wordt ingetrapt, diesel is wat saaier door de meer lineare vermogens afgifte
 

Fabia

† In Memoriam
Ik zou persoonlijk graag diesel rijden, heb jaren rondgetuft in een VW Golf GT TDI en dat is me erg goed bevallen. Alleen het is te duur voor me, zeker met de huidige dieselprijzen. Maar het koppel van een diesel is echt heerlijk. Niet dat zenuwachtige gedoe van een zestienklepper. Al blijft het wel leuk om boven de 4.000 toeren uit te komen met mijn huidige auto. Dan gaat íe als de brandweer maar ja dat kost toch heel wat benzine.
 

TL@

Forumguru
Als ik de brandstof niet zelf moest betalen en mocht kiezen tussen een RS TFSI/TDI, dan stond er bij mij voor de deur zeker geen diesel ;)
Als het verstand dan zijn zeg krijgt, dan staat er een diesel.
 

TL@

Forumguru
Marketing. :D

Met andere woorden: omdat de regels ze in het voordeel stellen. Zie ook Le Mans. Heeft niets met beter/sneller te maken.

idd marketing.

De regels stellen de TDI niet in het voordeel maar zorgen voor een nivellering van het veld. Hierdoor zouden alle auto's zowat gelijkwaardig moeten worden.

De TDI heeft eigenlijk maar 1 (groot) voordeel en dat is dat de succesballast minder effect heeft dan bij een (atmosferische) bezine motor.
 

Dutch4x4

Senior Member
En dat hij beter trekt op hooggelegen banen zoals die in het begin van het seizoen...

Een héél klein beetje voordeel zie ik toch wel voor de TDI's, want diesel ligt gewoon veel te goed in het marketingverhaal van het WTCC. Ze kunnen 't ook weer niet te veel doen, want anders wordt BMW boos, maar het zegt genoeg dat BMW de 24 uur van de Nürburgring heeft gebruikt om zijn WTCC 320d prototype te testen. Blijkbaar heeft Seat toch zo veel voordeel dat BMW nu ook overstag gaat. Jammer, een vol dieselveld is volgens de dood in de pot van het WTCC.

Buiten de F1 en eenheidsklasses (van IRL, GP2, WSR tot merkentrophy's) is er trouwens feitelijk geen technisch 'eerlijke' autosport meer. Als je het eerlijk wilt doen, stappen de betrokken (verliezende) fabrikanten meteen op.
 

TL@

Forumguru
En dat hij beter trekt op hooggelegen banen zoals die in het begin van het seizoen...

Een héél klein beetje voordeel zie ik toch wel voor de TDI's, want diesel ligt gewoon veel te goed in het marketingverhaal van het WTCC. Ze kunnen 't ook weer niet te veel doen, want anders wordt BMW boos, maar het zegt genoeg dat BMW de 24 uur van de Nürburgring heeft gebruikt om zijn WTCC 320d prototype te testen. Blijkbaar heeft Seat toch zo veel voordeel dat BMW nu ook overstag gaat. Jammer, een vol dieselveld is volgens de dood in de pot van het WTCC.

Buiten de F1 en eenheidsklasses (van IRL, GP2, WSR tot merkentrophy's) is er trouwens feitelijk geen technisch 'eerlijke' autosport meer. Als je het eerlijk wilt doen, stappen de betrokken (verliezende) fabrikanten meteen op.

Juist ja, in Mexico op hoogte waren ze ook in het voordeel. Was ik al vergeten.

Eigenlijk zouden ze de reglementen gelijk moeten trekken. Of de benzine wagens ook aan de turbo of de diesel atmosferisch.

Elektrisch is idd op komst. Vanaf volgend jaar zijn de F1 auto's al hybrides (KERS-systeem).
De meeste fabrikanten zullen wel een elektrisch systeem ontwikkelen, alleen Williams gaat zeker met een vliegwiel werken om remernergie te recupereren.
 
Bovenaan Onderaan