Rubbers stabilisatorstang vervangen mogelijk ?

Slider

Forumguru
Diag3246-5795_1.jpg
Dus je kunt er bij vanaf het wiel, zonder op te krikken of zo? Ik moet dit ook nog steeds doen.
Vooral de stabilisator rubbers ogen diep onder de auto om zomaar bij te kunnen.

Ondertussen de Fiesta van mijn vrouw ook.......
 

Arjan1985

Forumguru
Ik kan enkel refereren aan m’n Fabia 1 waar ik het gedaan heb. O3FL moet ik (ook) nog doen. Ik kan niet ver genoeg onder m’n auto liggen en voel me daar niet prettig bij en met je stuur indraaien kom je er niet bij vanaf de zijkant.
Ik heb hem toen opgekrikt (en as steun voor de veiligheid) en 1 wiel eraf gehaald.
 
Bij de garage hebben ze mij een keer uitgelegd hoe je er makkelijk zelf bij kunt en bij mijn auto is het heel makkelijk, zonder opkrikken. Probeer het eens bij een wiel en kijk of je de rubbers op de afbeelding van Slider kunt vinden. Ik ben per wiel zo’n 10 seconden bezig.
 

1983jeroen

Forumguru
Bij mijn vorige O3 hoefde ik alleen rubber 2 op bovenstaande afbeelding in te spuiten om weer lang zonder gekraak te rijden.
Dit deed ik gewoon op straat zonder op te krikken.
Wiel helemaal naar 1 kant draaien en dan kun je het rubber wel zien. Je kunt er niet heel goed bij, maar gewoon rijkelijk met siliconenspray sprayen op het stuk waar je wel bij kunt, dan loopt het er vanzelf wel tussen
 

Slider

Forumguru
Het vervelende is ook, je weet niet OF het de stabilisatorstang rubbers wel zijn die kraken. Zijn meerdere voorbeelden op dit forum, van mensen die die stang lieten vervangen en het loste niets op.

Toen ik mijn O3 kocht in april 2024 kraakte hij enorm tijdens de proefrit. Dit heeft de garage voor aflevering ingesmeerd en het probleem bleef weg tot nu, dus een goeie 1,5 jaar. Ik weet niet wat en nu precies kraakt en wil daarom liever zelf gaan smeren en proberen.
Maar ik zou minstens de wiel ophangingsdelen moeten kunnen insmeren zonder veel moeite zoals hier genoemd. Wellicht heb ik daarmee al mijn oorzaak gevonden en verholpen.
 

Eltjo

Forumguru
2x per jaar zelf doen kost je 5 minuten.
.....
Ik ben per wiel zo’n 10 seconden bezig.
+ 1 minuut en 20 seconden smeer pakken en opbergen .... en dan natuurlijk 3 minuten koffiedrinken die je eerder gezet had! Logisch.

Precies nummer 2 van Powerflex plaatje zijn nu net bij mijn S2 vervangen, maar als die achter na een drempel inveerd denk ik dat ik hem daar hoor. De garage adviseerde mij om die te vervangen en de rest was na 370dkm nog o.k.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
In mijn ervaring is het ook nummer 2 die meestal kraakt. Bij mij was t bij de F1 dit euvel, de O2 is er voorlopig nog van gespaard. Maar toch spuit ik elke keer dat de auto op de brug staat (1-2x per jaar) alle ophang- en stabilisatorrubbers even in.
 
Bovenaan Onderaan