Ruitensproeier achter werkt niet

nemo

Senior Member
Mijn ruitensproeier achter werkt, maar sinds een week beweegt de straal quasi met de de wisarm mee.

Is dit een euvel dat ik zelf kan herstellen, of moet er een onderdeel vervangen worden ?

He dat is bij mij sinds kort ook! Na enige oefening kan ik er echt goed mee mikken nu!!
Is het bij jou ook een hele dunne straal die ongeveer tot de helft van je ruit komt? En tegelijkertijd met de wisarm mee beweegt?
 

Ronnie

Forumguru
Mijn ruitensproeier achter werkt, maar sinds een week beweegt de straal quasi met de de wisarm mee.

Is dit een euvel dat ik zelf kan herstellen, of moet er een onderdeel vervangen worden ?

De ruitensproeier bij de Fabia 1 loopt door een holle as, (door de motor, wisseras,-en wisserarm), waarschijnlijk heeft zich in de loop der jaren vuil en oxidatie verzameld waardoor de sproeier klem komt te zitten en dus meedraaid.
Uitbouwen, voorzichtig de sproeier eruitdrukken (zit vast, weet je nog),
reinigen, invetten met siliconenvet, weer monteren en klaar is Kees!
(plm. uurtje werk)
 
He dat is bij mij sinds kort ook! Na enige oefening kan ik er echt goed mee mikken nu!!
Is het bij jou ook een hele dunne straal die ongeveer tot de helft van je ruit komt? En tegelijkertijd met de wisarm mee beweegt?

Niet zo dun, maar wel dunner dan gewoonlijk.

Ik weet ondertussen wat er mis mee is.
Door je wissermotor loopt een messing stang, waardoor de sproeivloeistof loopt.
Het uiteinde van die stang vormt tevens de sproeikop.
In de loop van de jaren kan die stang corroderen, waardoor hij klem komt te zitten.
Als dat gebeurt wordt hij door de wisserarm getorst, en breekt hij over.
Gevolg: die sproeikop beweegt met de wisserarm mee, en als het tegenzit loopt de overschot van je sproeivloeistof in je kofferklep.

Officiële remedie, wissermotor vervangen aan €100,-.
Huismiddeltje: de boel demonteren, messing uitboren, plastic tubetje van b.v. plantenspuit er door, sproeikop van een spuitbus er op.

Ik houd jullie op de hoogte van de werkzaamheden.

Edit: Ah, er was al een reply !
Die geeft me wat meer moed, maar ik geraak blijkbaar niet aan dat uitbouwen onderuit.
Vooral het verlies aan sproeivloeistof, en het feit dat m'n nummerplaatverlichting het ook opgeeft baart me zorgen.
 
Ik heb die kap over de sproeikop weggenomen, die plastic sproeikop uit zijn buis genomen, en de boel een paar dagen achter elkaar met contactcleaner/antioxidantspray ingespoten.

De oxidatie is nu weg, de buis beweegt niet meer mee en de straal is weer op volle sterkte.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb die kap over de sproeikop weggenomen, die plastic sproeikop uit zijn buis genomen, en de boel een paar dagen achter elkaar met contactcleaner/antioxidantspray ingespoten.

De oxidatie is nu weg, de buis beweegt niet meer mee en de straal is weer op volle sterkte.

Aldus dus! (ik zou toch overwegen het zaakje te demonteren , te reinigen en in te vetten met siliconenvet. weet je zeker dat het probleem niet weer komt!)
 
Dat heb ik overwogen, ik rijd nu zelfs rond zonder binnenbekleding tegen mijn kofferklep.
Maar toen ik na het verwijderen van die bout langs de buitenkant zag wat een karwei de demontage van die ruitenwisser alleen al ging zijn, heb ik besloten voorlopig de chemische weg te bewandelen.
Ik vrees dat, na meer dan 8 jaar vast gezeten te hebben, bij demontage de achterruit mee gaat sneuvelen.
 

Cordoba

Forumguru
Oud topic, maar ik heb nog geen echte oplossing voor mijn probleem gezien. Dit weekend de bekleding van de achterklep verwijdert, en het 3e remlicht los gehaald om te kijken waar het probleem met de niet werkende achtersproeier precies zit. (het gaat om een F1 combi, waar de sproeier bovenaan in het 3e remlicht zit, niet zoals bij de hatch bij de wisserarm)

Het is duidelijk geworden dat het probleem niet achter zit, maar voor onder de motorkap. Bij sproeien met de achtersproeier vind ik een hoop vocht in de kabelboom in de motorruimte bij de ECU. Mijn vraag is de volgende: heeft iemand ervaring met op welk punt de lekkage waarschijnlijk zit, en hoe kom ik daarbij.
 

Ronnie

Forumguru
Om bij de pomp en het reservoir te komen moet de linker binnenkuip eruit, beide sproeierleidingen lopen over de chassisbalk onder de accu door.
Ze zijn verpakt in een geribbelde slang, althans bij mijn Fabia.......
 

Cordoba

Forumguru
Ronnie: bedoel je zo'n geribbelde slang waar ook de kabelboom doorheen loopt? Zowel in de motorruimte als bij de achterklep heb ik gezien dat de ruitensproeierslang gebundeld zit met een draadboom.

Kun je me helpen met aanwijzingen om de wielkuip uit te bouwen?
 

Ronnie

Forumguru
Ja, dat kan ik......
Er zit trouwens maar een pompje met 2 aansluitingen op het vat, dit is dubbelwerkend. De ene keer draait hij linksom, de andere keer rechtsom. Kijk even goed hoe je de slang eraf trekt, niet heen en weer wurmen want dan breekt het tuitje eraf!
 

Bijlagen

  • Fabia 1 Wielkuip.doc
    58,5 KB · Weergaven: 29

Cordoba

Forumguru
hartelijk bedankt Ronnie :xyxthumbs: Het lijkt eenvoudiger dan ik dacht, en met het plaatje weet ik waar ik de bouten moet zoeken. Ik wist dat er één pompje was voor vóór en áchter, maar dacht eigenlijk dat het via een klepje de ene of de andere leiding in gestuurd werd.
 

Cordoba

Forumguru
Vanmiddag eindelijk probleempje aangepakt: wielkuip grotendeels losgehaald, maar geen slangetje voor achterruitensproeier te vinden. Vervolgens maar eens langdurig water richting de achtersproeier gestuurd, en het water kwam net voor het schutboord naar beneden, onder de ECU, maar niet goed te vinden waar het nu vandaan kwam. Vervolgens de ECU losgeklikt van het schutbord om beter zicht te krijgen. Opnieuw even zoeken, en toen vond ik het vlakbij de kabelboom van de ECU: een koppeling tussen 2 delen van de kunststof leiding was eraf geschoten. Slang weer op de koppeling gedrukt, en het werkt gewoon weer zoals het hoort. In feite dus iets dat technisch gezien helemaal niets voorstelt, maar wel een aardige zoektocht geweest, omdat het nogal uit het zicht zit als je niet onder de auto kan kruipen.
 

Afrit13

Forumguru
Dit topic gebruiken om mijn 'probleem' voor te leggen:

Mijn ruitensproeier achter doet het ook niet bij mijn Fabia I combi. Vandaag getest en de vloeistof komt aan de linkerkant onder het achterportier onder de auto uit lopen. Oorzaak (lekkage) en plaats is dus duidelijk. Maar kan iemand mij vertellen hoe ik daar bij het achterportier bij het slangetje terechtkom? Voordat ik allerlei zaken loshaal die niet los hoeven...
 

Cordoba

Forumguru
Misschien kan @Joske helpen met een tekening/beschrijving? Als ik het goed heb (uit het hoofd) loopt de leiding ter plekke onder de auto door. Meest waarschijnlijke oorzaken: of losgeschoten koppeling zoals bij mij, maar dan op een andere plaats (zie aantal posts hierboven), of mogelijk dat de kunststofleiding is gebarsten omdat er bijvoorbeeld een krik/hefbrugstempel niet goed is geplaatst.
 

Joske

Forumguru
Ik heb hier al eens een keer naar op zoek gegaan en toen niet gevonden.. een schema van een auto met daar de lopende slangetjes/draden heb ik nog niet kunnen ontdekken. Maar als je de beschrijving van @Ronnie hierboven leest, loopt deze over de chassisbalk?
 

Afrit13

Forumguru
Vandaag nog eens onder en in de auto gedoken. De ruitenwisservloeistof loopt weliswaar onder het linker achterportier uit de chassisbalk, maar het probleem zat toch ergens anders. De leiding van de achtersproeier loop wel door het interieur onder de kunststof dorpel. Vanaf de vloer loopt de leiding via de wielkast naar boven... en daar zat de lekkage: een losgeschoten koppelstukje. Dus de binnenbekleding van de wielkast los en de kunststof bekleding links in de kofferbak (waar de speaker in zit).

Met wat gefrunnik (gelukkig zijn mijn handen niet zo groot) de leidingen weer in het koppelstukje gedrukt en het probleem is weer verholpen.
 

Afrit13

Forumguru
Nog een fotootje: kijkend vanuit de kofferbak zie je rechts de bovenkant van de wielkast links de zijkant van de auto. In het midden zie je de leidinkje van de achtersproeier met het koppelstukje wat los was geschoten.


1129x5x.jpg
 
Toch even dit topic kicken.
Bij mijn Combi komt er minimaal water uit de sproeier achter (remlicht).
Koppeling bij het hitteschild zit goed, maar er komt wel water vandaan, ook lijkt het wel of er water onder mijn remlicht vandaan komt.
Hoe kan ik het beste de complete leiding nakijken/repareren of vervangen?
 

Hakar

Donateur
Eerst uitvinden of en waar het lekt aan de achterkant.
Je kunt eerst het vocht bij je achterlicht even proeven, geen smaak, dan is het water, zoet smaakje dan mogelijk ruitensproeier vloeistof.
Als ik het goed heb loopt de leiding achter door je stijl omhoog, dan door de tule en dan naar het derde remlicht.
Als je achter vloeistof proeft, moet dus je achter aan de slag.
Laat maar weten of je daar iets proeft.
 
Bovenaan Onderaan