Ruitensproeier reservoir lek...

Hubert

Lid
Hallo,

Weet iemand hoe je de ruitensproeier reservoir kan demonteren van een F2 (2008)?
Ik had al namenlijk gelezen dat je bij een F1 via de voorwiel erbij kan.
 

Ronnie

Forumguru
Heb ik ook:
 

Bijlagen

  • Fabia 2 Voorbumper demonteren.doc
    96,5 KB · Weergaven: 70
  • Fabia2 Montageoverzicht voorbumper.doc
    115 KB · Weergaven: 58

Joske

Forumguru
bij mijn F1 heb ik het ook eens voorgehad en daar bleek het het pompje zelf te zijn dat lekte wanneer het gebruikt werd. Dat was enkel voorwiel verwijderen en modderkuip om te kunnen testen en dan ook te vervangen uiteraard :).

wil maar aangeven, het kan evengoed ook het pompje zijn ipv het reservoir zelf
 

Hubert

Lid
Bedankt voor de info!
Maar ik denk zelf dat het de resevoir is, omdat het vorige week nat was onder de auto... (niet door de regen;))
En bij de F2 moet ik helaas de hele bumper eraf halen om erbij te komen.
 

SuperBeeb

Forumguru
Gooide vandaag voor het eerst rspvloeistof in het reservoir. Was aardig leeg. Maar toen het vol was, liep t er aan de onderkant weer uit. :angry: Denk dat er een paar 100 cc uit is gegaan, iemand een idee wat t kan zijn? Kon zo op het oog niets zien onder de motorkap.
Zal zeker een wiel en kuip afmoeten? Zou al t 4e garagebezoek worden in 2 maanden :banghead:
 

Cordoba

Forumguru
Vooral als er bij het sproeien geen vloeistof bij de sproeier komt, je het pompje wel hoort, en er na (langdurig sproeien) vloeistof onder de auto terecht komt, is dat vrijwel altijd een losgeschoten slang. Bij het vullen al lekkage dan denk ik inderdaad eerder aan bijvoorbeeld een kapot gevroren reservoir.
 

SuperBeeb

Forumguru
Zo, auto vandaag weggebracht naar de dealer hier, na contact met de verkoper ivm garantie.
Er zat een scheurtje in het reservoir, is dus vervangen (reservoir, niet t scheurtje :D ). Daarvoor moesten wel t rechtervoorwiel, wielkuip en bumper eraf :fool:. Totale kosten 250 ex btw:banghead:
Dealer heeft met verkopende garage afgesproken dat die de kosten draagt. :thumbsup:
Overigens vreemd dat dat scheurtje niet is opgevallen bij de afleverbeurt. Als ze t reservoir hadden bijgevuld hadden ze t meteen gemerkt. Volgens de dealer kan het zomaar ontstaan, door volle motorruimte en warmteontwikkeling daar. Lijkt me onwaarschijnlijk dat dat net gebeurt binnen de 2 maanden/1000 km dat ik de auto heb.
Maar goed, t is weer opgelost. Hoop dat ik nu eindelijk ongestoord kan gaan rijden.
 

ertromp

Forumguru
Mooi dat het opgelost is. Tja op de vreemdste momenten kunnen plastic onderdelen het begeven. Zelf had ik onlangs nog een gescheurd beugeltje van de groot licht module onder de motorkap. Ik check 1 x per maand even de motorruimte (blijft mooi om te doen als mechanische freak) maand eerder niets en 1-tje later beugel gescheurd. Goede relatie met garage en zie daar een gratis nieuwe beugel voor mij :D Monteren was trouwens een crime maar dat terzijde :D. Zo zie je maar zeg nooit nooit
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Overigens is het zo dat scheurtjes (normaal gesproken) groeien, en de groeisnelheid is afhankelijk van diverse factoren. Zowel bij @SuperBeeb als bij @ertromp kunnen er eerder al een minimaal (onzichtbaar) scheurtje geweest zijn, onder invloed van trillingen (draaiende motor, rij-trillingen afkomstig van het wegdek), opwarmen en afkoelen kan zo'n scheurtje steeds sneller gaan groeien. Alle kans dat bij 1 jaar stilstaan, het scheurtje niet merkbaar groeit, maar 1000 km rijden wel genoeg is, om een behoorlijke scheur te krijgen.
 

haggard

Senior Member
Ik heb precies het zelfde probleem met een Fabia 2 (bj. 2010).... Hier zit het reservoir echter bij het rechtervoorwiel (vanaf het stuur gezien) helemaal beneden bij de modderkuip.
Aangezien het e.e.a. dusdanig ontoegankelijk is, ben even op de tast aan het zoeken geweest naar eventuele losse slangen... Echter blijkt dat er helemaal aan de onderkant van het reservoir (zo'n beetje tegen de modderkuip) 'iets' te zitten wat ik omhoog/omlaag kan schuiven... Datgene wat omhoog/omlaag geschoven kan worden heeft ook een soort 'staafje/pijpje' die schijnbaar op de modderkuip hoort te zitten...
Er zit namelijk in de modderkuip precies op de plek waar de 'staafje/pijpje' een soort uitsparing (inclusief rubber houdertje) waar dit 'iets' in past.... (ik noem het 'iets' omdat ik geen idee heb hoe ik het anders zou moeten omschrijven)... Het maakt echter niet uit of ik dat 'iets' omhoog of omlaag vast zet.... Bij het vullen van het reservoir loopt de vloeistof er meteen weer uit...

Iemand een idee wat dat 'iets' zou kunnen zijn???
Het iemand toevallig tekeningen van het ruitensproeier reservoir van een fabia 2 1.2HTP bj. 2010?!?
 

Joske

Forumguru
kans is gewoon groot dat of het reservoir stuk is of je pompje stuk is (ik heb kapotte pomp gehad op een F1). Losse aansluiting "zou" kunnen maar lijkt me minder waarschijnlijk. Wielkuip losmaken is de boodschap, dan zal je wel wat meer zien ;)

ohja, in principe moet de bumper er af voor dit werkzaamheden..

betreft tekeningen:

er is een belangrijk verschil tussen modeljaar 2010 en modeljaar 2011 (welke maand is je wagen geproduceerd in 2010?)

2010:

S92-0080.png

2011:

S92-0102.png
 

haggard

Senior Member
Volgens de papieren is de auto op 2-9-2010 op naam gezet van de eerste eigenaar...
Ik zal vanavond even kijken of ik de wielkuip eenvoudig los kan krijgen...
iig bedankt voor de tekeningen...
 

SuperBeeb

Forumguru
:mad:Welke idiote techneut verzint nou zoiets; dat je de wielkuip moet loshalen is al erg, maar een hele bumper...
Is trouwens bij meer auto's zo: voor een voorlampje bij een Megane: wiel+kuip verwijderen.
koplamp mercedes A-klasse (1e serie): bumper demonteren.
ze verdienen niets meer op de auto, dus dan maar het onderhoud zo duur mogelijk. Even langs de weg een lampje vervangen is er niet meer bij. en maar hopen dat oom agent je dan niet aanhoudt.:angry:
 
Bovenaan Onderaan