Ruitenwisser begint zonder reset na starten

MarkvdD

Forumguru
Het is me al een paar keer opgevallen dat bij onze Octavia de ruitenwisser, als de hendel nog op 'auto' of 'manueel aan' staat, na het starten gewoon op een gegeven moment gaat wissen. Dus ook als de ruitenwissers aan de ruit vastgevroren zitten gaat ie gewoon wissen.

Is dit uit te zetten, zodat de ruitenwissers pas gaan wissen nadat je de hendel na het starten van de auto even op 'uit' hebt gezet?
 

MarkvdD

Forumguru
In de trant van 'm'n auto-stand van m'n lichtschakelaar doet het niet meer' 'handmatig je licht aan zetten'

Dat is toch geen oplossing voor mijn vraag?
 

MarkvdD

Forumguru
We hebben er gewoon niet altijd erg in om de hendel eerst op 0 te zetten voor we de auto starten. bij onze vorige auto was dat ook niet nodig omdat daar de wissers pas weer gingen wissen nadat je even de hendel, na het starten van de motor, op 0 had gehad.

Dit voorkomt dat je wisserbladen beschadigen als ze aan de ruit vast gevroren zitten of er aangevroren sneeuw op de ruit ligt en de wissers toch gaan wissen.
 

0ri0n88

Forumguru
De automaat in de laagste stand houden. Bij mij gaat die nooit gelijk wissen pas als ik de automaat op een hogere gevoeligheid zet gaat die wissen of het moet ineens hard gaan regenen dan gaat die wel aan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij bevroren ruiten eerst de wissers vrijmaken, dan pas starten - dan hoef je helemaal niet aan de wisserhendel te komen.
Ook niet om 'm eerst even op 0 te zetten dus... :D



Trouwens, het is toch dezelfde handeling om hem eerst op 0 te zetten voordat je start, of om hem 'even op 0 te zetten' omdat-ie anders niet gaat wissen. In beide gevallen moet je 'm weer aanzetten om de wissers aan de gang te krijgen.
Ik zie niet in hoe het één meer of minder 'automatisch' zou zijn dan het andere. :arghh:

Volgens mij zit het wezen van de automaat erin dat hij, eenmaal ingeschakeld, op basis van de signalen van de regensensor bepaalt of en zo ja hoe vaak er moet worden gewist, zodat je bij wisselende regen- nat wegdek omstandigheden niet aldoor handmatig hoeft in en uit te schakelen.
Hij lijkt me dus niet in de eerste plaats bedoeld om een autoleven lang ingeschakeld te blijven, want dan had de ontwerper die hele hendel wel weggelaten en vervangen door 2 drukknopjes op het stuur voor de sproeiers aan voor- en achterkant...
 

MarkvdD

Forumguru
Verder nog iemand die weet of dit in VCDS is uit te schakelen?

Bovenstaande posts heb ik niks aan ....
 

Thokozanoah

Forumguru
De ruitenwisser reageert op je regensensor. Als er iets door de regensensor wordt gedetecteerd, dan zal ie wissen. Of dat nu een regendruppel of bv bevriezing is maakt niet uit. De gevoeligheid van de sensor is aan te passen, maar niet uit te zetten middels VCDS.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik ben het met @Canon-Eye eens dat het eigenlijk niet logisch is dat je eerst de hendel in stand 0 moet zetten om het automatisch wissen weer te laten werken. Voor mijn gevoel slaat dat juist nergens op en ik zou me daar aan ergeren. Ieder zijn voorkeur zoals je ziet. Ik vind het juist prima dat de automatische stand altijd zijn werk doet en ik niet telkens het ding uit en aan moet zetten. Als het gevroren heeft, even je ruitenwissers vrij maken en je autoruit ook. Wel zo veilig en bovendien zijn de boetes ook niet mals als je geen goed zicht hebt. Dat je niks hebt aan de reacties is vervelend, maar dit is nu eenmaal de ontwerpkeuze van Skoda. Bij de O3 werkt het overigens precies hetzelfde.
 

0ri0n88

Forumguru
@Skoda-MAN denk het ook.
wees gerust het vriezen stopt ook snel en ben het ook met @Canon-Eye eens eerst je wissers en ruit ijsvrij maken voor je start dit is een normale procedure die geldt voor iedere auto en levert je dan ook geen problemen op.
 

Rallye

Forumguru
1) Om de wissers ijsvrij te maken moet je ze wel eerst ijsvrij kunnen maken. Dat betekent bij een OII dat je ze bij het verlaten van de auto met een tikje aan de hendel omhoog moet zetten, anders zitten ze de volgende ochtend in vastgevroren toestand deels nog onder de motorkap en kun je er niet goed bij;
2) @MarkvdD : volgens mij is er een verschil tussen "niets aan een antwoord hebben" of uitgelegd krijgen dat wat jij wilt niet mogelijk (of even onhandig) is......
 

MarkvdD

Forumguru
Ik begrijp de werking van de regensensor wel maar mijn vraag gaat over de aansturing.

@Thokozanoah en @ElScorpione , het is me duidelijk dat het dus niet anders in te stellen is. Dat is alles wat ik wilde weten. Bedankt! Het is allemaal geen probleem, dan moet ik mijzelf gewoon gaan aanwennen om de wisser uit te zetten als het heeft gevroren en ik de auto ga starten.

Ik vind het niet erg dat ik me dat moet gaan aanwennen maar ik wil altijd eerst weten of het anders opgelost kan worden door bijvoorbeeld andere instellingen. Als blijkt dat dat niet kan dan is het zoals het is ;)

@Skoda-MAN , wat zeggen 'bovenstaande posts' over mijn autokeuze?
 

Canon-Eye

Forumguru
eerst je wissers en ruit ijsvrij maken voor je start
Toch een kleine nuancering: ik maak wel de ruitenwissers los (moet sowieso, want die dienen meestal om het ijsdekje mee vast te houden), maar niet noodzakelijkerwijs de (hele voorruit en de) andere ruiten én lampen ijsvrij voordat ik start.
Wat anderen er ook van vinden, zeker als het echt koud is gaat de motor plus spiegel- en achterruitverwarming wel alvast aan terwijl ik die procedure afwerk, simpelweg om tegen te gaan dat de boel onderwijl weer dichtvriest - en dat geldt met name ook de binnenkant van de voorste ruiten nadat ik ben ingestapt.

Dat betekent bij een OII dat je ze bij het verlaten van de auto met een tikje aan de hendel omhoog moet zetten
Inderdaad: bij de modellen met verzonken ruststand is het zaak om de wissers in de "service-stand" te zetten. Bij mijn voorgaande O2 vergat ik dat niet zo snel, omdat ik de wissers ook nodig had om bovengenoemd ijsdekje windvast te bevestigen; voor de huidige F2 geldt dit niet.
 

0ri0n88

Forumguru
@Canon-Eye
een ieder moet het doen zoals die wilt maar je weet het zelf al en zegt het ook min of meer dat is extreem slecht voor je motor en als er al een deken voor zit kan je in principe zo wegrijden en dan idd de achterruitverwarming zijn werk laten doen.
Mijne staat voor de garage en pakt genoeg warmte van het huis om niet dicht te vriezen. Dan nog heb ik nog nooit gehad dat mijn ruitenwisser gelijk aan gaat terwijl die altijd op automaat staat ongeacht wat er op mijn ruit zit water sneeuw ijs. Wellicht is er wat met de sensor aan de hand of staat die veel te gevoelig afgesteld.
 

turboturbo

Forumguru
Bij mijn OI gaan de wissers juist niet aan als de hendel nog op 'automatisch' staat na de vorige rit.

Dit staat ook in het boekje beschreven. Na het afzetten van de motor moet de hendel eerst weer op '0' of 'uit' gezet worden alvorens de regensensor / automatische wisser functie weer in werking treedt.
 
Laatst bewerkt:

0ri0n88

Forumguru
@G.P. een ieder weet dat het slecht is voor je motor.
maar hey iedereen is vrij om te doen wat die wilt.
zolang je maar niet met bevroren of beslagen ramen rijdt ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
dat is extreem slecht voor je motor
Het gaat om een een minuut of 3 à 4 en aansluitend wordt er gereden zodat-ie door kan warmen. Moet-ie maar tegen kunnen...
Trouwens, waar hebben we het over: paar minuten extra uitstoot, ja - dat dan weer wel.

Maar als ik m'n ruiten (en ik wil altijd álle ruiten schoon!) niet goed doorzichtig zou maken en daardoor ergens tegenaan rij, dan is de milieubelasting door reparaties en afhandeling per saldo al snel groter, nog los van eventuele letselschade en ander ongemak.
Aldus mijn risico-afweging... :pardon:(wellicht mede gebaseerd op een zekere mate van beroepsdeformatie - het zij zo).
 

Wouter1

Forumguru
:ot:Een paar minuten stationair draaien na een koude start is helemaal niet slecht voor de motor. Wellicht is het voor het milieu iets beter is om meteen te gaan rijden.
 
Bovenaan Onderaan