Ruitersproeier achter kapot, wat nu?

Hallo allen,

ik zat een beetje raar te kijken toen m'n vrouw wegreed en de achterwisser bediende, de straal van de sproeier spoot recht achteruit, wel grappig maar niet handig.

Hoe kan ik dit repareren?

turboturbo

Forumguru
Betreft het een Combi of de hatchback?

Bij de hatchback zit de sproeier op de as van de wisser. Het is een los onderdeeltje dat je heel simpel zelf kunt nabestellen en vervangen. Je wipt het er zo uit met een tangetje. Het zit verstopt onder het kapje van de ruitensproeier as.

De Combi weet ik het niet van. De sproeier zit daar in het derde remlicht en is dacht ik een plastic vernevelaar. Ze breken vaak af door uitharding / broos worden / uitdrogen van het plastic. Ik gok dat je die ook wel los moet kunnen vervangen, zij het dat je mogelijk het derde remlicht moet demonteren om erbij te kunnen komen.

Laatst bewerkt:
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn combi, eindstukje van de ruitensproeier achter is verweerd en afgebroken en moet worden vervangen. Hoe heb je dit losgehaald?

Zover ik kan vinden moet ik het derde remlicht losschroeven vanaf de binnenkant van de auto en is het onderdeel dan makkelijk te vervangen. Ik kan alleen het paneel aan de binnenzijde van de klep niet loskrijgen; ik heb al eerder in een andere auto zo'n paneel stuk getrokken, dus ik durf niet zo hard te trekken. Waar zitten de clips?

Tips? Alvast bedankt!

Ps: ik zal straks wat foto's bijvoegen

luissies

Senior Member
Ik heb de binnenkant klep er van de week net uit gehad. Je moet eerst de schroef los draaien van het rubberen trekhendeltje. Dat is torx. Dan zit er aan de gehele buitenkant van die clips. Ik ben begonnen bij het slot . Toen die los was . Mijn hand ertussen gedrukt. Toen kwam die gelijk in zijn geheel los. De randen bij de achteruit klik je er ook zo uit. Wel eerst 1 schroef los draaien onderaan die sierlijst.
Succes

Gister tijd gehad om het nogmaals te proberen. Ik heb geen rubberen maar een stoffen trekbandje, die door het plastic heen aan de binnenkant van de klep vast zit, dus geen Torx schroefje. Het bleek dat ik niet voldoende durfde, want met een iets grotere motiverende kracht kwam het paneel inderdaad zo los. Beginnen bij het slot bleek een goede tip! De panelen kwamen verder zo los en de vervangen sproeier doet het weer hartstikke goed!

Tip vanaf mijn kant: draag beschermende handschoenen als je de panelen los trekt; bij mij schoot het los en dat leverde een afscheid aan een een flink stuk vel op mijn duim.

Hierbij nog de beloofde plaatjes.

Sproeier stuk:
_20170320_215104.JPG

Vervangend onderdeel, €3,51 bij de Skoda dealer
_20170320_214917.JPG

Zo ziet het grote paneel er aan de binnenkant uit:
_20170320_215028.JPG

De binnenkant van het derde remlicht. De sproeier zit bij de groene pijl
_20170320_215014.JPG

Laatst bewerkt:

luissies

Senior Member
Uhh ik zie ook geen foto. Zelf vond ik dat eerst ook niet zo makkelijk maar je moet een foto omzetten naar url.
Deze werkt perfect. Ff de foto hier in kopiëren. Dan omzetten klaar.
Paar keer proberen en het lukt je

Cordoba

Forumguru
Ik zie de foto's van @imothepje wel. Overigens als je de boel loshaalt, zou ik ook alle groene zooi even weghalen (het is tenslotte geen greenline), checken of er geen lakbeschadiging is (zonodig dat even herstellen), en dan wat wax in het randje smeren.

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet of het rubber ook los te koop is, anders is dat ook een optie om te vervangen: (foto maakt duidelijk waarom) 3eremlicht-aansluitingen.jpg

(Bij mij heb ik 'm los gehaald om te checken waarom er geen water uit de sproeier kwam, later bleek op een vrijwel onzichtbare plek nabij het motorschot een verbinding los geschoten te zijn)

Mijn rubber zat exact zo gevouwen als die op jou foto, doet mij denken aan het niet goed terug monteren tijdens een eerdere reparatie. Tijdens het monteren heb ik het rubber met een klein haakje weer uitgelijnd voordat ik hem weer vast klikte, er wat water overheen gegooid en gekeken of de binnenkant droog bleef. Dit leek het geval te zijn.

Cordoba

Forumguru
Ik heb 'm ook gecheckt, maar je ziet dat het rubber vol zit met droogtescheuren, dat was waar ik op doelde. Ik denk dat de afwijking in de vorm/plaats van het rubber veroorzaakt wordt door de manier waarop een robot de boel monteert.

eriktv

Forumguru
Voor ongeveer €25 koop je ook een derderemlichtunit voor de F1C, inclusief ruitensproeikopje. Heb je meteen nieuw rubber en een mooi helder glaasje. Die verweren namelijk nogal snel, ik had dit ook op mijn O1C.

Op de O1C volstaat trouwens het losklikken van het bovenste paneel aan de binnenzijde om hierbij te komen. Moet voor de F1C echt de hele bekleding van de binnenzijde los? Ik vond dit het vervelendste deel van het wisselen van mijn achterklep destijds.

Bovenaan Onderaan