Ruitersproeier achter kapot, wat nu?

Mooie tip @eriktv, mocht hij lekken kost dat dus ook niet de wereld om te vervangen.

Het grote paneel moest er bij mij wel af, omdat het paneel aan het raam daaronder geschoven zit.

Ger989

Lid
Iemand een idee waar deze ruitensproeier vloeistof vandaan kan lekken? @Cordoba is dit misschien op dezelfde locatie als waar de slang bij jou is losgeschoten bij het motor schot en zo ja hoe kom ik hier het makkelijkst bij?

IMG_2103.JPG IMG_2109.JPG

Heb je aan een van je spoeiers minder druk bij het sproeien? Dan weet je waar je moet zoeken.
Onder de parafaan, dat plastic stuk onderaan je voorruit, direct bij de spoeiers, kan ik me voorstellen dat hij is los geschoten. Officieel moet je de halve voorkant eruit halen om daar bij te kunnen, maar als je niet te grote handen hebt kun je er net bij.

verhulstr

Forumguru
Ik heb dit probleem ook met mijn Fabia..geen water naar het kofferdeksel maar direct op straat.
Ga maar eens kijken onder je ECU die tegen je schutbord zit...haal deze uit de houder...hier zit je aansluiting onder naar de achterkant..koppel dit aan elkaar en ie zou het weer moeten doen.

Nu we het over het wisser systeem achter hebben.....de wisser zelf...waar kan je die halen? De mijne zit geen wisblad meer op....ik heb wel het volgende artikel nummer er op gevonden..6y9-955-425....
Als ik daar op ga zoeken krijgen ik het hele armpje incluus het wisserblad, kan dat kloppen? Is daar een alternatief voor eventueel? Die nozzle ie in mijn 3e remlicht zit is bij mij ook gesneuveld...maar weer eens een bezoekje brengen bij de Skoda dealert :jaja:

Ger989

Lid
@verhulstr Ik zal het na kijken, zou best eens kunnen dat het deze is.

Op AUTODOC kan je de wisser los vinden voor 8 euro meende ik dan heb je een bosch. Ook op mister-auto is deze te vinden.

verhulstr

Forumguru
@Ger989 Autodoc is leuk...duurt een week voor ik de spullen thuis heb....ik heb er te weinig tijd voor om daar op te wachten.
Ik had ze al gezien idd op autodoc , mister-auto en dat soort sites...ik weet alleen niet of bosch wisserbladen zo op originele VAG armen aan de achterkant overgezet kunnen worden....ze bieden die complete arm met wisser niet voor niets lijkt me...

Ger989

Lid
@verhulstr

Nou de aanwijzing was spot on! In de bijlage staan wat foto's om het goed aan te duiden.

De wisser kan je idd los van de arm vervangen. Bij mister auto heb je de wisser de maandag of dinsdag binnen.

Dank voor de tip!

Nu alleen nog de sproeierkop vervangen want het water beland nu op degene die achter mij rijd en daar kopen ze het zelf maar voor :D. maar ik ga sowieso het 3e remlicht vervangen (lekt water de klep in).

Bijlagen

• IMG_2110.JPG
    IMG_2110.JPG
    1 MB · Weergaven: 46
  • IMG_2111.JPG
    IMG_2111.JPG
    934,2 KB · Weergaven: 45
  • IMG_2112.JPG
    IMG_2112.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 39

verhulstr

Forumguru
Ik wil nog net niet zeggen " told you so!" :D
Ik heb vanmiddag effe snel gekeken...en ja hoor...ik heb een fontijntje onder kap! Wel een flink citroenige geur ineens:laugh:....maar lekkage gevonden! :thumbsup:

Sproeiertje in het 3e remlicht ziet er bij mij idem dito uit...tijd voor een nieuwe! :thumbsup:

verhulstr

Forumguru
@Ger989 heb je die slang die je er terug op gedrukt hebt...nog eventueel vast gezet met een Ty-ripje of iets in die geest? Dan blijft ie zeker wel zitten als je dat wel gedaan hebt..:thumbsup:

Cordoba

Forumguru
Bij mij is ie destijds losgeschoten tijdens vorstperiode, dus waarschijnlijk net wat bevroren in de leiding, dat is daarna nog een keer gebeurd, maar het gaat nu al jaren goed, zonder dat ik iets anders gedaan heb dan de leiding netjes terugdrukken in het koppelstukje.

Sproeiertje in het 3e remlicht kun je bij mijn weten alleen vervangen door het complete 3e remlicht te vervangen. Als ik het goed heb moet je daarvoor de complete bekleding van de achterklep loshalen (of ik vergis en heb die destijds losgehaald omdat ik lekkage/losse slang in de achterklep vermoedde).

Ger989

Lid
@verhulstr

Nee dat heb ik niet maar mag hij er binnen notime weer af schieten dan gaat dit uiteraard wel gebeuren :jaja:.

@Cordoba

Ik heb gezien dat dit ook apart te vervangen is. De plastic kappen moeten beide verwijderd worden van de achterklep aan de binnenkant, dan zit het achterlicht vervolgens met een paar T achtige klipjes vast 3 wit en 2 rood. Deze kan je heel simpel met een tang los drukken. Bij bevestigen moet je deze dan vervolgens weer aantrekken zodat het weer vast klikt.

In mijn geval vervang ik het hele remlicht dus ik ga even uitvogelen of dit sproeier onderdeel er dan al in zit of niet.

Cordoba

Forumguru
@Ger989 Nu je 't zegt, begint er weer wat te dagen:
3e remlicht doordrukken.jpg

Bijlagen

• 3eremlicht+sproeier.jpg
    3eremlicht+sproeier.jpg
    285 KB · Weergaven: 54
  • 3eremlicht-aansluitingen.jpg
    3eremlicht-aansluitingen.jpg
    329,7 KB · Weergaven: 52
  • aansluiting sproeier.jpg
    aansluiting sproeier.jpg
    331,5 KB · Weergaven: 49
  • aansluitingen vanaf dakzijde gezien.jpg
    aansluitingen vanaf dakzijde gezien.jpg
    292,2 KB · Weergaven: 45

verhulstr

Forumguru
Ik heb inmiddels alleen de nozzle vervangen in het 3e remlicht...kan je zo bij dealer bestellen..kost je nog net geen €4,-
Even allebei de panelen van de achterklep afhalen en 3e remlicht losmaken...is allemaal klik klemmetjes idd.
Oude nozzle er uit..nieuwe er in slangetje weer terug aansluiten ..lampunit er weer terug in..panelen er terug in en testen maar! It works for me! :thumbsup:

Nog even een tip voor mensen die ook deze nozzle ( 6y9955957 )bij de dealer willen bestellen....ik heb artikelnummer 6y9945518...dat is een rubber afdicht ringetje tbv van de nozzle a €0,25...meebesteld.
DEZE IS NIET NODIG, DEZE ZIT AL OP DE NOZZLE! :thumbsup:

Laatst bewerkt:

Ger989

Lid
@verhulstr

Top dat het weer werkt! Ook handig om te weten dat deze pakking (rubber ring) al bij de sproeier zit inbegrepen.

Ik ga morgen nog even checken of dit allemaal is inbegrepen als ik een nieuw 3e remlicht bestel, zal hierover nog wel even de info posten wanneer ik die heb.

Mijn pakking (als ik het zo mag noemen..) is namelijk niet meer waterdicht waardoor er water in de achterklep komt en dat zuigt de lus (nylon denk ik) op, dus heb ik elke keer een stinkende lus in de kofferbak... erg vervelend! Helemaal als je vergeet dat dit gebeurd en de lus dus ook nog eens beet pakt om de klep dicht te trekken.

verhulstr

Forumguru
Voor dat probleem met die pakking op de oude unit.....ik heb daar vloeibare pakking voor gebruikt...toch om het weer af te sluiten.
Het gaat mij niet om die paar tientjes extra voor een complete unit...maar waarom iets vervangen wat nog keurig werkt? Enkel voor die pakking? Vind dat een knap dure pakking op die manier. Maar goed iedereen mag zelf weten wat je koopt en monteerd op je eigen auto :thumbsup:

Ja dat die lus dan idd nat is en beschimmelt is niet fijn om daar iedere dag een x aantal keren in te moeten pakken. Bij mij is ie droog gelukkig...ik hoop met die vloeibare pakking die ik nu heb gebruikt...het ook zo blijft. Anders zal ik op de duur toch ook aan een nieuwe lampunit moeten :jaja:

Ger989

Lid
Holy moses.... kosten die dingen echt 40-60 euro!!! Zit ik nou zo verkeerd te zoeken of ga ik ook maar gewoon vloeibare pakking gebruiken ofzo... jeminee!

Ger989

Lid
Wellicht een rubber plaat bestellen en dan hier een mal van maken zodat deze als nieuwe pakking dient?

Bovenaan Onderaan