S2C 1.8 TSI H6 met caravan

CDO

Forumguru
Gisteren de sleurhut opgehaald.

Was erg benieuwd hoe dit zou gaan. Ik kom uit een SUV (140 pk benzine) met continu 4x4 (heerlijk stabiel voor de caravan, niet erg snel). Nu dan voor het eerst met de Superb op pad.

Wat valt op:
Trekhaak kogel zit erg dicht tegen de bumper aan (ik heb twee vingers speling tussen de bumper en de stabilisator). Het is een originele Westfalia (afneembaar). Garantie voor achterbumperschade in de toekomst.

Hoogte trekhaak kogel is perfect (caravan mooi horizontaal achter de auto)

Wat een een verschil in trekkracht tussen een ongeblazen 2 liter benzine met 4x4 en nu een 1.8 turbo. Met de Superb lijkt het net of je je caravan vergeten bent.

Tractie was beter met de 4x4 (maar dat was natuurlijk niet zo gek)

Zoals het er nu naar uit ziet geen hulpveren nodig (even afhankelijk van hoe e.e.a er beladen uit ziet).


Caravan is trouwens leeg 1120 kg en max laadgewicht 1350kg...
 

jalex_h

Forumguru
Ik heb vorige week ook even de caravan erachter gehad.
Kort en wel: om te voorkomen dat ik de opbouw verlies, denk ik erover om die met extra bouten aan het chassis te verankeren:laugh:.

De dealer had hem even op de weegbrug gezet en die gaf 1340 kg aan. Maar op omhoog wegtrekkend, de snelweg op, moest ik nog afremmen, om te voorkomen dat ik bij mijn voorganger naar binnen reed. Het ritje ging ook over enkele heuvels, maar er was weinig van te merken dat er iets achter hing. Wel reageert de DSG in de D-stand bij wegrijden al alsof 'ie in de S-stand staat.
Ik kom uit een Touran TDI. Die wist al aardig raad met het gevaarte, maar dit slaat alles:super:.

Het probleem van de krappe ruimte tussen koppeling (ALKO 2000) en bumper speelt ook bij een vaste trekhaak. Zelfs bij afkoppelen moet je al opletten dat de oplooprem niet ingeschoven is.
Overigens speelde dat probleem ook al bij de Touran. VAG-kwaaltje?

Wel ben ik blij dat ik er hulpveren onder heb laten zetten. Nu ligt het geheel mooi recht (kogeldruk ca. 75 kg) en is er van deinen nauwelijks sprake.
Dat was, voodat ze er onder zaten, wel anders als de kofferbak gevuld was.
Ook ligt de caraven lekker rustig achter de auto.

Kortom, hiermee is het van de zomer comfortabel naar Zuid-Frankrijk rijden.
 

CDO

Forumguru
Hulpveren laat ik nog even afhangen van de definitieve situatie. Eerste tripje is max 100 km heen en terug in NL dus dat lukt altijd.

Bij mijn vorige auto lag de caravan altijd een beetje op zijn neus (kogel zat laag gemonteerd). Auto zakte echter bij belading maar een centimeter of 2 verder door de veren (en dat is met een wat hogere 4x4 geen enkel probleem). Met de SuperB ligt de caravan er nu helemaal horizontaal achter. Ik heb nog geen ervaring met belading, vindt het nu allemaal wel meevallen (heb natuurlijk ook geen verlaagd onderstel o.i.d).

Gaat de achterzijde van je auto omhoog na montage van een set hulpveren??
 

CDO

Forumguru
Gisteren de hulpveren eronder gekregen. Auto zoals gezegd door Jalex-h 1 tot 1,5 cm omhoog aan de achterzijde. Auto slaat merkbaar wat minder door aan de achterzijde op de snelweg. Ben benieuwd hoe het met de sleurhut zal gaan.
 

Jan Z

Nieuw lid
mijn ervaring van afgelopen zomer is , hulpveren onder een combi - niet nodig.
4 man in suberb ( 1.8 TSI DSG) , volle bepakking, 4 wind surfboarden op dak ( auto zat echt vol !) , caravan van 1500 kg met kogel druk van 75 kg, geen centje pijn.
Auto zakt uiteraadr wel wat door , maar geen enkel probleem gehad ( 2200 km ermee gereden door Frankrijk) . Caravan ligt nog bijna vlak, deinen valt reuze mee, geen probeelm gehad bij drempels etc.
hulpveren zou ik echt niet doen.
achterkant komt hoger . en dat alleen voor een vakantie.
Nogmaals zonde geld en echt niet nodig
 

jalex_h

Forumguru
mijn ervaring van afgelopen zomer is , hulpveren onder een combi - niet nodig.
<knip>
Nogmaals zonde geld en echt niet nodig

Mijn ervaring is anders, en niet alleen met de caravan. Zonder caravan vond ik de auto ietwat zwabberig worden met een flinke lading achterin. Ook zijwind was dan duidelijk voelbaar en bovenal, de auto deinde behoorlijk. Hetgeen tot de nodige ko..partijen op de achterbank heeft geleid.
Sinds de hulpveren er onder zitten, is dat echter verleden tijd. Zelfs de ko..emmer is niet meer nodig. Sindsdien "willen" (niet dat ze wat te vertellen hebben) de kinderen wel weer in de Superb zitten. Kortom, voor mij zijn ze het geld dubbel en dwars waard.
Maar goed, da's mijn persoonlijke ervaring.
 

CDO

Forumguru
Zo de eerste fatsoenlijke reis erop. Circa 2000 kilometer met de sleurhut (beladen ongeveer 1400 / 1450 kg denk ik). Hulpveren eronder van MAD. Auto is misschien dan iets hoger onbeladen maar met de caravan er achter ligt alles mooi horizontaal. Niet meer met de trekhaak aan de grond bij een drempels en het weggedrag onbeladen is voor mij niet veel anders geworden (slaat alleen wat minder er door in de veren voor mijn gevoel)

Heerlijk rustig in de 5 op de Peage in France op de cruisecontrol bultje op en bultje af. Schakelindicator geeft steeds aan dat hij in de 6 kan maar druist een beetje tegen mijn gevoel in (te laag in de toeren mijns inziens) alhoewel het in het vlakke land makkelijk kan. Zo nu en dan even terug naar de 4 en met 90 - 95 km/h de bult op met gas over, wat een heerlijk gevoel.

Zeer tevreden.
 

r_d_k

Actief lid
Ik rij zelf een O2 Combi 2.0TDI 4x4 en ben aan het oriënteren naar een opvolger. Aangezien de caravan een slagje groter is geworden overweeg ik S2C (met name voor het eigengewicht). Zijn er inmiddels meerdere ervaringen met de caravan? Op een andere site gespecialiseerd in caravantrekkers zie ik met name 1.6TDI ervaringen staan. Deze caravans zijn max 1300/1350 zwaar. Ik zou graag ervaringen zien van caravans van ongeveer 1500kg / kogeldruk 80-85kg.
Mijn ervaring met O2 Combi (incl. hulpveren) is dat de wagen minder stabiel is dan ik gewend was van de voorganger Audi A3SB. Dit heeft volgens mij te maken met de relatief grote overhang. Daar de S2C ook een dergelijke overhang heeft, heb ik twijfels over de stabiliteit.
Volgens mij is één duidelijk, mocht het de S2C worden in ieder geval weer hulpveren, ook al is het optisch minder mooi.
 

CDO

Forumguru
caravan gegevens nog even nagekeken. 1305 kg op de as, circa 80 op de kogel op de remmen testbank en hij was nog niet beladen.... Denk toch dat ik wel met circa 1500kg onderweg ben geweest.

Ik heb hiervoor een 4x4 (SUV geen Skoda, met 255 / 40 R18 er onder) gereden op hetzelfde traject en deze was qua stabiliteit niet vergelijkbaar (lees stabieler). Met name het door trekken naar hogere snelheden (wat met een 1.8 TSI erug makkelijk gaat), maakt mijn combinatie wat instabieler dan voorheen. Rijwind heeft bij mij dan veel invloed (nu heb ik er een Eriba Nova van 2.30 breed achter hanger die nogal vierkant van vorm is)

Ik denk wel dat een en ander bij een S2C (en Octavia) sterker beïnvloed wordt cq. afhankelijk is van belading / stroomlijn dan bij een SUV. Een SUV neemt toch weel rijwind weg van het front van de caravan (en dus leidt tot meer stabiliteit).
 

jalex_h

Forumguru
De onze weegt beladen (ministens) 1500 kg, heeft een kogeldruk van zo'n 75 kg en is van kop tot kont 7 m1 lang.
Inmidddels hebben we hier ruim 2500 km mee gereden, ook op een dag dat rijden met de caravan eigenlijk afgeraden werd. Maar zelfs dan blijft de combinatie nog stabiel, ook als je voorbij een vrachtwagen komt. Dat de snelheid dan aangepast is aan de omstandigheden (max. 80) moge duidelijk zijn (en dat je blij bent als je eenmaal thuis bent waarschijnlijk ook wel).
Onder normale omstandigheden is het span zelfs op hoge snelheden (ca. 105 km/u) mooi stabiel, waarbij ik er inmiddels wel achter ben dat deze combinatie kritischer is qua kogeldruk dan met de Touran die ik hiervoor had. Bij de Touran kon je rustig terug gaan naar 50 kg, maar als ik nu onder de 70 kom, wordt de caravan al snel onrustig. Ook op heel hoge snelheden (meer dan 115 km/u, maar dat is wat mij betreft een noodgeval) is de caravan wat onrustiger dan achter de Touran, wat inderdaad wel zal komen door de grotere overhang.
 

CDO

Forumguru
Mee eens. Kogeldruk veel meer een issue dan voorheen (overhang is bij mij ook veel groter dan bij de vorige auto). Stroomlijn caravan (heb je een gestroomlijnde Kip of een ouderwets degelijke vierkante duitse caravan).

Bij snelheden tot 105 - 110 gaat het bij mij ook wel goed (merk en type antilsingerkoppeling maakt ook veel verschil trouwens). Daarboven kom ik niet qua snelheid, terwijl de auto het makkelijk aan kan. Ik vind het dan niet meer lekker rijden.

Ik denk dat de Touran, net als mijn oude auto, veel wind weg ving voor de caravan. Kogeldruk en overhang spelen dan een minder grote rol dan met een S2C.
 

reeseend

Forumguru
Kogeldruk probeer ik altijd rond de 80Kg te zitten. Oude en nieuwe Octavia hebben sportonderstel en dat is een grote Plus.
Nu met de nieuwe auto (RS) merk ik nog meer stabiliteit door hoger gewicht auto en een beetje meer Powerrrrrrr .
Cruise snelheid zit ik meestal rond de 100km/h en als ik even vlot wil inhalen ietsje harder :winkie:
 

r_d_k

Actief lid
@CDO
Aangezien ik met de caravan op wintersport ga (en het eigen gewicht van de S2C 4x4 hoger is) is dat wel de bedoeling. Mijn werkgever wil de leaseregeling gaan aanpassen (lees groener), dus dan wordt dat ook weer lastiger. We zullen zien. Voorlopig zit ik nog in de oriëntatiefase.:baby012:
 

r_d_k

Actief lid
Met mijn vorige caravan (max 1350 kg en een lengte van 6,85m) ging het goed al is de O2 minder stabiel dan de A3SB. Nu heb ik een nieuwe caravan van max 1600kg, lengte 7,50m, 2,5 breed. Ik probeer max te beladen tot 1500kg, goed verdeeld en kogeldruk van 85kg, dan gaat het precies goed. De zware spullen in de auto, maar ik merk dat ik aan het maximale van de auto zit. Bij een nieuwe leaseauto wil ik meer reserve hebben. Een minimaal eigen gewicht van rond de 1600kg zou prettig zijn.

Ik ben tevreden over de O2 en mijn dealer, dus ik zou graag een S2C gaan rijden. Aangezien we toch vaak met de sleurhut er op uit gaan, weegt de stabiliteit / ervaringen van andere ook mee.
 

CDO

Forumguru
met zulke specs qua caravan zou ik toch eerder voor een SUV gaan met 4x4 in plaats van een S2C:winkie:

Dikke Tiguan of Yeti geen optie?? Lekker korte overhang en comfort valt toch wel redelijk mee ten opzichte van een ouderwetse of 4x4 of SUV.

T'is maar net wat je gewend bent. Ik redeneer maar zo: van de 30.000km per jaar rij ik er maar circa 2500 kg met de caravan. Heb dan vanwege dit argument persoonlijk weer de keuze gemaakt voor een "gewone" auto. Een ander vindt het rijgedrag met caravan dusdanig belangrijk dat hij een 4x4 koopt / least.

Ieder zijn meug en ik denk dat bijvoorbeeld een Tiguan of Yeti (wel met een flinke motor) voor de caravan een goed compromis is tussen dagelijkse bruikbaarheid qua comfort en caravantrek eigenschappen.
 

r_d_k

Actief lid
@CDO
Tiguan of Yeti zijn geen optie. De kofferruimte van deze auto's is veel te klein. Iedere keuze wordt een compromis:
- S2C pre 4x4 , tegen grote overhang en lager eigen gewicht
- Volvo V70 pre 45K complete auto 163pk, tegen geen 4x4
- Ford S-Max pre hoog eigen gewicht / korte overhang. tegen busje (toch nog het mooiste busje) en geen 4x4
- Seat Alhambra pre hoog gewicht, mogelijk 4x4, tegen busje totaal kaartje duur

Gelukkig heb ik nog wat tijd....
 

Bakkertje

Forumguru
Ik blijf het een rare gedachte vinden om een auto uit te zoeken puur voor het gebruik met een caravan. Die sleurhut hangt in de meeste gevallen zo'n 3 dkm per jaar aan de haak. De overige 37 dkm hangt er niets aan. Waarom dan het hele jaar de hoofdprijs betalen?
Je zou eens een rekensom kunnen maken wat je bespaard door een 20% uitvoering te nemen ipv een hele dure 4x4. Voor het geld dat je dan overhoudt kun je volgens mij makkelijk een leuke caravantrekker huren voor die weken dat je met de sleurhut op pad wilt..

Ter illustratie: bij ons gaat de 1500 kg (max) Wilk gewoon achter de 1.6 TDI, dat gaat prima. Berg op moet ik uiteraard even terug naar uiteindelijk de 3e versnelling, maar dan ga je nog steeds met gemak de berg op.
 

snel

Actief lid
heb nu een tabbert 550e max 1700 kg 2.30 br ik hou het gewicht op 1625 max
ben zeer tevreden over combinatie heb wel hulpveren gemonteerd vlakker met combinatie 80kg kogeldruk
meer belading in auto tsa laten activeren en alko atc op caravan was nu toch geld aan het uitgeven en dan mag veiligheid ook wel
en dit is uit gave voor +/- 16 /18 jaar
Ben in duitsland op vakantie geweest yeti 1.8 tsi 4x4 blijft gaan en je gaat snel te hard
En auto is uit gezocht op caravan is hobby en ja dit kost geld
 
Bovenaan Onderaan