S3 elektrische handrem en hellingproef

Renkie

Forumguru
Heeft iemand hier ervaring met het wegrijden op een helling (eventueel met caravan) en het gebruik van de elektrische handrem?

Betreft een handbak. Hill hold zit er dus niet standaard op. Kun je dan de auto op de handrem zetten en gaat die er automatisch af als je wegrijdt? Of moet je het knopje bedienen wat (denk ik) iets minder gevoel geeft dan de traditionele handrem.

Ik zag wel dat hill hold eventueel later wel in te bouwen is maar ik was even benieuwd hoe het in de praktijk werkt. Zelf de handrem er op zetten is niet zo'n ramp bij een heuvel maar ik vraag me dus af hoe soepel je van je plek komt met een flinke aanhanger / caravan er achter als het aardig omhoog gaat.

mvwm

Lid
Mijn ervaring met Hill Hold (zonder caravan) is dat wanneer je stil staat en daarbij een keer op de rem trapt de auto automatisch de rem vasthoud. Je hoeft dus geen knop in de duwen, maar jezelf aan te leren om bij stilstand altijd even op de rem te duwen. Wanneer je dan wegrijd word de rem vanzelf weer losgelaten. Wat betreft een ideaal systeem.

Renkie

Forumguru
Heb je een handbak of DSG?
En zoals jij het omschrijft lijkt het me inderdaad ook ideaal.

Ik vraag me dus alleen af hoe je ZONDER Hill Hold vanuit stilstand een heuvel op komt met een handbak. Het doseren op gevoel lijkt me bijna onmogelijk met het knopje. Of hoe werkt het precies?

(En met de voet rem kom je ook een heel eind natuurlijk. Maar als het wat steiler wordt is de "handrem" vaak handiger)

Laatst bewerkt:
De elektrische handrem lost automatisch als je gaat rijden (mits je de gordel vast hebt en portieren gesloten zijn).

Op het caravanforum wordt dat bevestigd. Is wel een wat ouder artikel waar het onder andere gaat over een vw tiguan Heb zelf dsg, dus met hill hold (die handrem gaat er netjes af met wegrijden en erop als ik de auto uitzet). Maar kan dus niet controleren of dat werkt zonder. Kwestie van proberen.

Cordoba

Forumguru
@Renkie Ik vermoed dat de hill hold functie is gekoppeld aan het ABS-systeem: als de auto (met aangetrokken handrem) iets begint te trekken, zien de ABS-sensoren wat beweging, en lost het hill hold systeem automatisch de handrem.

hemi24

Forumguru
Werkt zowel bergop als bergaf prima, zeker i.c.m. de caravan..!
Bij mij staat de Auto-hold altijd ingeschakeld: geniaal, stilstaan en nooit meer wegrollen!!!

Rallye

Forumguru
Voor mij is bovenstaande opsomming wat verwarrend: allerlei mensen reageren hoe wet werkt met een automatische bak en hillhold of autohold. De vraag van TS is hoe je de hellingproef doet met een elektrische handrem en een handbak, terwijl hij zegt geen hillhold te hebben. Wat is daarop uw antwoord?

hemi24

Forumguru
Antwoord?

Maakt geen donder uit: handrem lost zichzelf bij wegrijden, ook op een helling én zonder hillhold.
Bij puur gebruik van de handrem heeft hillhold geen toegevoegde waarde, enkel bij gebruik van voetrem op een helling...

Dus combinatie op de handrem; 1e versnelling inleggen; toerental verhogen en koppeling gedoseerd op laten komen zodat de combinatie begint te rollen.

mvwm

Lid
Ik heb inderdaad een handbak. Zoals Hemi24 al aangeeft, optie altijd aan laten staan en je rolt nooit meer weg. Je ziet het groen P lampje aangaan en kan dan dus je voet van de rem halen. Wanneer je dan weer weg wil gaan rij je zonder merkbare werking gemakkelijk weg zonder weg te rollen.
Overigens ook gemakkelijk dat de auto bij het parkeren na de rit ook automatisch op de rem gaat. En dan bij de nieuwe rit hoef je de handrem er niet af te halen. Daar rij je dan ook weer op dezelfde manier mee weg. Wordt wat als je na een auto met hill hold overstapt naar een auto zonder ...

Dewinteb

Actief lid
Ook hier een handbak zonder hill hold; naast de versnellingshandel zit een knop waarmee de automatische parkeer/electronische 'handrem' aan/uit kan.

Staat bij mij altijd aan
Functioneel:bij stilstand nog even rem ingetrapt houden, tot groene p met circel op je dash oplicht, dan kan je voet van de ram.

Ook op een serieuze helling getest in Frankrijk, gaf geen krimp.

Met wegrijden gaat hij er weer automatisch vanaf.

Blijft over voor je te testen met een caravan. Suc6

hemi24

Forumguru
Ook hier een handbak zonder hill hold; naast de versnellingshandel zit een knop waarmee de automatische parkeer/electronische 'handrem' aan/uit kan.

Staat bij mij altijd aan
Functioneel:bij stilstand nog even rem ingetrapt houden, tot groene p met circel op je dash oplicht, dan kan je voet van de ram.

Ook op een serieuze helling getest in Frankrijk, gaf geen krimp.

Met wegrijden gaat hij er weer automatisch vanaf.

Blijft over voor je te testen met een caravan. Suc6

Sterker nog, als de auto toch (ongewild) dreigt te gaan rollen op een helling, verhoogd het systeem zelf de remdruk.

Hellingproef met de caravan heb ik in Oostenrijk/Italië al meermalen succesvol uitgevoerd: beetje meer gas geven om genoeg wegrijkoppel te verkrijgen, maar verder kinderspel!

Maar hoe zit het nu eigenlijk bij de S3? Is het AutoHold knopje naast de handrem niet standaard bij alle uitvoeringen aanwezig..?

Renkie

Forumguru
Om eerlijk te zijn weet ik het niet. Ik ging er uit van niet omdat het een optie is waar je 80e voor moet neerleggen.
Maar ik ga het meemaken met de proefrit binnenkort.

...

Maar hoe zit het nu eigenlijk bij de S3? Is het AutoHold knopje naast de handrem niet standaard bij alle uitvoeringen aanwezig..?

Een S3 heeft standaard Auto Hold. Tegen bijbetaling krijg je Hill Hold op een handbak en is standaard bij DSG.

Vraag alleen niet wat het verschil is.

Ik heb de hill hold als optie genomen. Als je de rem volledig intrapt, dan gaat het lampje bij het knopje branden en verschijnt ook een groen icoontje onder de maxidot. Je kan de rem dan loslaten en de auto blijft staan op de normale remmen. Dit werkt ook als de auto op een helling staat, die naar beneden gaat. Auto hold werkt voor zover ik weet door het gebruik van de handrem, en zou alleen werken op een omhoog lopende helling waar de auto achteruit kan rollen.

Hillhold is weer niet bedoeld om de auto op zijn plek te houden als je uitstapt. Zodra het contact uitgaat, gaat automatisch de handrem er op.

Zodra je gaat rijden, gaan zowel hillhold als autohold uit.

Kemmie

Senior Member
Ik heb een handbak en geen hill hold.

Autohold werkt bij als volgt. Als ik de rem intrap en ik sta stil gaat het groene lampje branden (maakt niet uit of je op een helling staat, dit gaat altijd zo) en blijft de handrem er op totdat ik wegrij. Ik heb het ook op steile hellingen (in Frankrijk) gedaan en auto bleef netjes op zijn plaats. Alleen niet geprobeert met een aanhanger/caravan (heb geen van beide). Als ik het contact uitzet wordt het een rood lampje en staat hij op de handrem. Opnieuw instappen, starten en wegrijden gaat dan ook weer zonder de handrem te hoeven bedienen. Eenmaal autohold aan blijft deze aan totdat je hem uitzet (denk aan een wasstraat, daar had ik het de eerste keer niet door dat hij automatisch op de handrem was gegaan na contact uitzetten.)

gdisselkoen

Forumguru
Een S3 heeft standaard Auto Hold. Tegen bijbetaling krijg je Hill Hold op een handbak en is standaard bij DSG.

Vraag alleen niet wat het verschil is.
Hil Hold is wat de naam al zegt. Als je op een helling staat en je voet van de rem haalt, de auto niet direct wegrolt, maar enkele seconden blijft staan.

Bovenaan Onderaan