S3 elektrische handrem en hellingproef

Heb me hier ook in laten lullen bij dealer. Paar keer gevraagd: is standaard autohold hetzelfde als bij mn VW? Neeee, zegt dealer. Dan moet je hill hold bestellen.

hemi24

Forumguru
Autohold is als het ware een uitbreiding van Hillhold en werkt ook als de auto op een vlakke ondergrond staat en houd de remdruk langdurig vast (bijv. bij stilstand voor kruispunt of verkeerslicht); dit in tegenstelling tot Hillhold wat eigenlijk een wegrij-assistent is voor (enkele seconden) op een hellend vlak.

Renkie

Forumguru
Ja en nee. Heb het gelezen maar snappen doe ik het nog niet.

HHC blijft de rem 2 tellen vasthouden op een helling nadat je de rem loslaat zodat je kunt wegrijden.
Auto Hold gaat de rem ook vasthouden, ongeacht of je op een helling staat. De rem wordt pas losgelaten als je weg wilt rijden.

Bij HHC staat geen knop omschreven in de handleiding om het aan/uit te zetten. Bestaat daar wel een knop voor?
De auto waar ik naar gekeken heb (en gekocht heb :) ) heet een Auto Hold knop waarmee dat Auto Hold aan en uit te zetten is maar dat is op zich dus iets anders dan Hill Hold.

Maar waarom is Hill Hold dan een optie van 80 euro als Auto Hold aan/uit te zetten is en hetzelfde lijkt te doen?

Als je de VW website bekijkt lijkt het ook door elkaar uitgelegd te worden. http://www.volkswagen.co.uk/technology/parking-and-manoeuvring/auto-hold

Aanvulling: ik had de laatste reactie gemist. Maar waarom is HHC dan een optie van 80 euro? Want Auto Hold kom ik niet tegen op de optielijst volgens mij?

Tassin

Forumguru
HHC heeft als optie enkel zin indien je geen AH hebt of indien je AH wil uitschakelen in heuvelachtig gebied.

hemi24

Forumguru
Dat vraag ik me ook af waarom je HHC extra zou (kunnen) bestellen op een auto die al Autohold heeft...

Enige antwoord wat ik zou kunnen bedenken is dat op de S3 de Autohold functie niet standaard aanwezig is bij de elektronische handrem.

Renkie

Forumguru
Hemi, dat zou ook kunnen. Maar dan zou je ook een vermelding van de Auto Hold optie in de optielijst verwachten en dat is weer niet zo.

En klopt het dat "Hill Hold" geen knop heeft en niet uit te zetten is? Waarom zou je zoiets willen hebben? Alleen als je een bestuurder hebt die de Auto Hold knop niet durft aan te raken en anders nooit een hellingproef voor elkaar krijgt?

Renkie

Forumguru
Trouwens, wat ik me nog afvroeg.
Hoe kun je zien dan je hill hold hebt? Merk je behalve dat de remmen meedoen iets in de auto zoals een controle lampje oid?

gdisselkoen

Forumguru
@gdisselkoen En wat is dan Auto hold?

Uit het handboek:

De Auto Hold-functie (hierna alleen nog systeem genoemd) voorkomt dat de
wagen bij het stoppen ongewenst wegrolt. Het is bijvoorbeeld bij het stoppen
voor een verkeerslicht niet nodig om de wagen met het rempedaal of de par-
keerrem stil te laten staan

hemi24

Forumguru
Uit het handboek:

De Auto Hold-functie (hierna alleen nog systeem genoemd) voorkomt dat de
wagen bij het stoppen ongewenst wegrolt. Het is bijvoorbeeld bij het stoppen
voor een verkeerslicht niet nodig om de wagen met het rempedaal of de par-
keerrem stil te laten staan

Beetje kromme vertaling in het handboek, maar wat men bedoelt is dat je het rempedaal niet ingedrukt hoeft te houden; de wagen houd zelf de (laatste) remdruk vast.

Met de hill hold en auto hold issue heb ik me ook reeds bezig gehouden voor aankoop van de wagen (SIII manueel). Beide verkopers van Skoda konden me geen deftige uitleg geven hieromtrent, hetgeen nogal amateuristisch overkwam.

Zo hou ik het me voor bij de manuele versnellingsbakken:
-Hill hold: is een optie en werkt op de remblokken. Houdt de rem maar 2-3 sec vast, daarna laat hij de rem los.
-Auto hold: is standaard aanwezig en werkt op de handremblok. Laat niet meer los zolang je niet terug gas geeft.

Ik heb voor mij dus uitgemaakt dat de Hill Hold volledig nutteloos is naast de auto hold.
Corrigeer me indien ik fouten heb getypt.

-Auto hold: is standaard aanwezig en werkt op de handremblok. Laat niet meer los zolang je niet terug gas geeft.
Auto hold werkt ook met de remblokken, je remlichten blijven ook branden. De auto gaat van de rem zodra je de koppeling laat opkomen.
Auto hold gaat na tien minuten van de rem naar de handrem.

hemi24

Forumguru
Ik heb voor mij dus uitgemaakt dat de Hill Hold volledig nutteloos is naast de auto hold.
Corrigeer me indien ik fouten heb getypt.

Mijn idee..! Alleen gaat Hill Hold je 'redden' op een helling, als je zo dwaas bent geweest om de AutoHold uit te schakelen...

Bovenaan Onderaan