S3 : terugroepactie 23AX

Stuiver

Forumguru
Hallo allemaal,

afgelopen week bij de dealer geweest voor de jaarlijkse wisseling van de banden. Ze hebben toen meteen een terugroepactie AX23 uitgeveoerd aan het “ motorregelapparaat”.

kan iemand van jullie uitleggen wat er aan de hand was, want ik ben het vergeten te vragen.
Daarnaast een vraag: kan het zijn dat de herprogrammering van het motorregelapparaat invloed heeft op de stage 1 die ik de auto heb gegeven een jaar geleden? Ik rijd erg weinig km op dit moment, dus het kan tussen de oren zitten, maar ik denk dat ie anders reageert...

groet, Jarno

hemi24

Forumguru
Die terugroepactie is al een keer eerder voorbijgekomen hier op het forum:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/terugroepactie-1-6-tdi-uit-2017.41067/

weinig bekend wat het nu precies inhoudt, ook bij BriSkoda komt de code voorbij:
https://www.briskoda.net/forums/topic/478743-campaign-23ax/

edit: nog wat gevonden op een Slowaakse site (vertaald):
De actie heet 23AX. In de beschrijving van de handeling staat iets in de zin dat de betrokken TDI-motoren de katalysator kunnen verouderen en zo de emissies in de opwarmfase van de motor kunnen verhogen. De actie wordt gebruikt om de RJ-engine te herprogrammeren en heeft naar verluidt geen invloed op het verbruik of de prestaties.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
kan het zijn dat de herprogrammering van het motorregelapparaat invloed heeft op de stage 1 die ik de auto heb gegeven een jaar geleden?
Mogelijk, maar als je bij één van de gerenommeerde tune bedrijven het hebt laten doen dan als het goed is heb je een éénmalige terugplaatsen van je tuning software.

BartjeB

Senior Member
Hey stuiver, ik ben in overleg gegaan met de garage en heb moeten tekenen om de update niet uit te laten voeren. Omdat hierdoor inderdaad mijn tuning zou verdwijnen. Je kan zoals Edk al aangeeft bij veel tuners 1 malig terug laten zetten maar ik gebruik deze actie om de auto origineel te maken voordat ik hem inlever.

Monteurtje

Forumguru
Actie 23AX is er voor bedoeld wat @hemi24 zaterdagavond schreef.
Actie was eerst alleen bij octavia 1.6 tdi.
En is sinds kort uitgebreid voor de 2.0 tdi en superb 1.6 tdi. Tevens wordt bij DSG ook dat regelapparaat geüpdate.

De vraag van @Peter-036 ging waarschijnlijk over de tuning.
Volgens mij wordt het in de beschrijving niet nadrukkelijk beschreven of het invloed heeft op de tuning.
Kan ik morgen wel even nakijken. Moet er morgen toevallig nog 1 uitvoeren.

Monteurtje

Forumguru
Voor wat betreft tuning, heb het even opgezocht: De update van motorregelapparaat kan ervoor zorgen dat tuning verdwijnt of dat het motorregelapparaat beschadigd raakt. ,

Stuiver

Forumguru
Dank je wel, @Monteurtje. Ik dacht al dat ik niet gek was, en merk dat de auto anders reageert dan voor deze actie.
Heb voor begin Januari gelukkig al een afspraak geplanned bij VagTechniek.

Stuiver

Forumguru
Als afsluiting van dit topic: vandaag bij VagTechniek (mooi nieuw pand btw) in Nuenen geweest en de terugroepactie overschrijft inderdaad eerdere StageX aanpassingen. Gelukkig is het allemaal hersteld en heb ik mijn oude auto weer terug.

Dank allemaal voor hulp, advies en teugkoppeling.

Bovenaan Onderaan