Safelock functioneert niet

justah

Nieuw lid
Na inbouw van mijn alarm (CAN bus gebaseerd) is het mogelijk om de auto van binnenuit te openen nadat deze is afgesloten met de afstandsbediening. Ook na het starten van de auto stukje rijden en daarna afsluiten van de auto (na openen en sluiten bestuurder portier) is het nog steeds mogelijk om middels de binnenhendel alle portieren te ontgrendelen.

Iemand een idee hoe ik Safelock kan herstellen?

justah

Nieuw lid
Een Skoda Octavia Businessline Elegance uit 2009. Waar ze dus al tot tweemaal toe de Columbus uit hebben gesloopt, laatste keer met het complete dashboard aan gort. Daarom alarm laten inbouwen.

De vorige keren moest de "boef" door het raam weer naar buiten...Is nu niet meer nodig vrees ik. Ik kom er net ook achter dat indien safelock niet ingeschakeld is, mijn interieurdetectie dat dus ook niet is. Enkel een sleutel in het contact steken zorgt voor alarm.

Tafkah

Forumguru
Ik ben er achter gekomen dat mijn SII (1.4 TSI Comfort) helemaal geen Safelock meer heeft, terwijl dit in het boekje wel staat dat het erin moet zitten. Heb bij de dealer nagevraagd, en zij hebben zo'n beetje de hele auto overhoop gehaald, maar konden het ook niet vinden. Op hun demo zat het namelijk wel.

Zij hebben contact opgenomen met onze vrienden van Pon, en daar hebben ze gehoord dat het er niet meer in zit ivm de veiligheid. Volgens mij hebben ze er gewoon een ander slot in hebben gezet omdat dat of goedkoper was, of dat ze niet meer leverbaar waren... what ever.

Hebben andere SII rijders hetzelfde gemerkt? Die van mij is van juni 2009..

Ik kan bevestigen dat op een fabia van 2009 ook geen safelock meer zit. Na afsluiten hoef je alleen maar 2x aan de deuropener te trekken en portier is los. Het gekke is dat er bij het instructieboekje een erratum is bijgevoegd waarin staat dat je na afsluiten binnen 2 sec. nog 2x op de afsluitknop moet drukken om safelock te disabelen. maar wat je ook drukt er gebeurd niets (hoorbaars).

Rallye

Forumguru
Ik kan bevestigen dat op een fabia van 2009 ook geen safelock meer zit. Na afsluiten hoef je alleen maar 2x aan de deuropener te trekken en portier is los.

Bij mijn Octavia uit 2006 werkt het precies zo. Wegrijden, bij een bepaalde snelheid gaan de deuren op slot. Om ze van binnen te openen trek je dan twee maal aan de deuropener en je kunt eruit (de achterportieren staan overigens op kinderslot). Als je de sleutel eruit trekt gaan de deuren sowieso open.

Bij mijn Octavia uit 2006 werkt het precies zo. Wegrijden, bij een bepaalde snelheid gaan de deuren op slot. Om ze van binnen te openen trek je dan twee maal aan de deuropener en je kunt eruit (de achterportieren staan overigens op kinderslot). Als je de sleutel eruit trekt gaan de deuren sowieso open.

Bij mij idem op een Octa 2008

Bakkertje

Forumguru

Volgens mij heb je het nu over de anti car-jack, die kun je gewoon aan en uit zetten. Bij de O2 met Maxi-dot kun je dat zelf doen in het setup menu, bij andere types kun je het met vag-com (laten) doen.

Safelock is een extra vergrendeling van de deuren als je auto geparkeerd staat die ervoor zorgd dat de deuren niet open gaan als er ingebroken wordt. Dus ruit inslaan en aan de hendel trekken werkt dan niet..

Tafkah

Forumguru
Precies, dat anti-car-jack staat bij mij aan, maar daar had ik het niet over.

Dat wat Marcell zegt, daar heb ik het over: Bij het parkeren/afsluiten van de auto hoor je de auto van binnenuit niet te kunnen openen, tenzij je hem bij het op slot drukken binnen twee seconden nog een keer op slot drukt (op de afstandsbediening).
Mijn O1 had dat wel (2004), en de F1 van vrouwlief (2006) heeft het ook nog. Mijn S2 niet meer..

Rallye

Forumguru
Bij het parkeren/afsluiten van de auto hoor je de auto van binnenuit niet te kunnen openen, tenzij je hem bij het op slot drukken binnen twee seconden nog een keer op slot drukt (op de afstandsbediening).
Mijn O1 had dat wel (2004), en de F1 van vrouwlief (2006) heeft het ook nog. Mijn S2 niet meer..

Hmmmm. Nooit geweten. Ik zal het eens proberen.

Ronnie

Forumguru
Weer wat geleerd!
Bij mijn Fabia1(2005) werkt dit ook! Bij 2 keer snel afsluiten met de A.B. is inderdaad door 2 keer aan de hendel(van binnenuit) te trekken het portier te openen. Na 1 keer drukken lukt dit niet. Je kunt ook horen dat na de 2e keer drukken het slot een andere stand aanneemt.

Michel

Forumguru
Safelock is bij mij ook niet aanwezig of niet (meer) geactiveerd. Als ik de auto met de afstandsbediening afsluit (één keer op de knop drukken), terwijl ik in de auto zit, dan kan ik door twee keer aan de ontgrendelingshendel te trekken alsnog de deur openen.

In mijn Fabia I was het via dezelfde procedure echter niet mogelijk om de deur alsnog van binnenuit te openen, tenzij je een tweede keer op de "sluiten" knop van de afstandsbediening drukte.

Jammer dat deze optie nu niet (meer) op de O2 FL zit.

Octavia_II

Actief lid
Als je met de afstandsbediening 2 keer (snel) op sluiten drukt dan wordt de auto ge-"desafe"-ed. (RTFM :winkie:)

Dit wil zeggen (in ieder geval bij een O2) dat o.a. het interieuralarm uitgezet wordt.

LET OP: Ook je tankklep wordt ontgrendeld!

Groet,

Charlie

Tafkah

Forumguru
Kijk.. ben ik toch niet de enige. Had nog gedacht hier een draadje voor op te zetten, maar dat hoeft dus niet meer...

Jammer. Vind het wel een prettige optie. Ruitje inslaan betekende niet volledige / makkelijke toegang in de auto.

anton1938

Nieuw lid
daarom heb ik misschien mijn nav nog

omdat ze niet de hele toegang hadden tot de auto hebben ze het bij mij alleen bij het ruitje gelaten... zo lijkt het althans.

alleen een gat in de zijruit ter hoogte van de portiergreep..

In ieder geval lijk ik er iets aan gehad te hebben.
Als het niet werkt, lijkt me dat iets voor de dealer om even op te lossen.

justah

Nieuw lid
omdat ze niet de hele toegang hadden tot de auto hebben ze het bij mij alleen bij het ruitje gelaten... zo lijkt het althans.

alleen een gat in de zijruit ter hoogte van de portiergreep..

In ieder geval lijk ik er iets aan gehad te hebben.
Als het niet werkt, lijkt me dat iets voor de dealer om even op te lossen.
Ik ben blijkbaar iets minder gelukkig:

Eerst keer na een maand bezit te hebben van de auto. Kom in de ochtend buiten, glas in de auto en navigatie eruit geschroeft. Allemaal netjes gedaan en vrij weinig schade.

Tweede keer het navigatie systeem laten vast zetten met one-way schroeven. Trof de auto dus aan in een complete ravage, halve dashboard ontwricht en deel van dashboard eruit en deel van navigatie bevestiging nog aan het dashboard.

Beide keren moesten ze door safe-lock door het raam naar binnen en naar buiten. Nu alarm laten inbouwen.

Om even op het onderwerp terug te komen, safelock werkt vermoedelijk niet meer omdat (blijkt nu) ook mijn portierslot is gesloopt door de vriendelijke krakers.

Safelock

Safe lock: het niet meer van binnenuit kunnen ontgrendelen van de portieren na afsluiting van BUITEN (met de afstandsbediening) wordt af fabriek niet meer standaard "aangevinkt" in de computer.

De dealer zegt dit ook niet meer te kunnen via de normale manier.

Met losse codes doen ze niks.

Bovenaan Onderaan