SC 2 Greenline + caravan

CDO

Forumguru
Terug van vakantie en goed opgelet onderweg.

Ervaring olietemp met caravan van circa 1450 kg. Buitentemp heenweg rond de 20 graden. Olietemp maximaal 112.
Buitentemp terugweg 28 graden. Olietemp maximaal 115.

Route via Rouen en Le Mans naar de Vendee. Enkele langere klimmende stukken met 6,5%

Bijna alles in de 5 op de cruisecontrol, zo nu en dan even terug naar de 4 en lekker met 95 bultje op en bultje af.
 

CDO

Forumguru
Het aantal pk's is inderdaad wat hoger. Heb echter in het verleden ook een Passat gehad met een TDI blok (PD 105 pk) met dezelfde caravan erachter en dat wou ook prima:laugh:. Ging wel wat langzamer bultje op maar reed uiteindelijk dezelfde gemiddelde snelheden...
 

Ericw

Forumguru
Ging me vooral om het verschil in olietemp, dat heeft zeker met jou meer pk's te maken. Ook ik kwam prima boven met deze 1,6CR TDI net zoals met m'n vorige auto, Passat 1,9 TDI PD.
Maar is duidelijk dat deze 1,6 er onder deze omstandigheden behoorlijk aan moet trekken met de relatief hoge (olie)temperatuur als gevolg.
 

CDO

Forumguru
@ericw Ben trouwens wel benieuwd of nog wat meer mensen even op de olietemp gekeken hebben de afgelopen weken met de caravan erachter. Ben wel benieuwd wat de temp doet bij verschillende motorisering.
 

Ericw

Forumguru
@CDO: dat was ook 1 van de reden waarom ik het hier op het forum had geplaatst, ben hier ook erg benieuwd naar :)
 

jalex_h

Forumguru
Ik heb een 1.8 tsi met dsg en een caravan van 1500 kg. Op lange hellingen van 6 tot 7% en een buitentemperatuur van ca. 22 graden liep de de olietemperatuur op tot 119 graden (Snelheid 105 km/u). Eenmaal over de top daalde deze weer tot ca. 105 graden.


Gegroet
 

Miez1

Forumguru
Heren,

Ik weet niet goed of ik de vraag hier kan parkeren maar ik ben voornemens een bootje aan te schaffen. Nu is dat ding op de weegbrug geweest en de combinatie weegt aangekoppeld 90 kilo lichter (1410). Komt dit door dat de kogeldruk omgekeerd werkt en is dit dan ook het te trekken gewicht? Anders kan ik nog 90kg bier meenemen.....:grin:

Bedankt voor de info!

Alles gute!

Miez
 

Canon-Eye

Forumguru
Nu is dat ding op de weegbrug geweest en de combinatie weegt aangekoppeld 90 kilo lichter (1410). Komt dit door dat de kogeldruk omgekeerd werkt en is dit dan ook het te trekken gewicht?
Als je het exacte gewicht van de trailer samen met het bootje wilt weten, dan moet je het ding afgekoppeld op de weegbrug zetten, en wel zodanig dat zowel het neuswiel (c.q. de disselsteun) als de as(sen) op de weegbrug staan.

Als je 'm aan de auto gekoppeld weegt zul je alleen het gewicht onder de as(sen) meten, dus niet de kogeldruk, die overigens te allen tijde zo'n +50 tot +75 kilo moet zijn. Ga NOOIT rijden met een negatieve of te geringe kogeldruk (zwaartepunt van 't bootje te ver naar achteren op de trailer), want bij niet eens zo hoge snelheden kan de combinatie plotseling onbestuurbaar worden! Naast de hoeveelheid is dus ook de locatie van het bier van belang...

Terzijde: niet alleen heb je te maken met het maximum trekgewicht van de auto, maar ook met het maximumgewicht (officieel: MTM ofwel maximum toegestane massa) van de aanhanger volgens zijn kentekenbewijs. De laagste geldt! Daarnaast moet je ook nog rekening houden met de MTM van je auto inclusief inzittenden, bagage én kogeldruk van de aanhanger.
 

jalex_h

Forumguru
Je moet inderdaad, zoals Canon-Eye schrift, de asdruk en de kogeldruk bij elkaar op tellen om het gewicht van de aanhanger te bepalen. Het maximum toegestane gewicht van de aanhanger gaat ook uit van deze som. M.a.w., als je de aslast drukt door je lading naar voren te schuiven en zo de kogeldruk op krikt, win je niets.

Echter, bij vrijwel alle controles meet de politie alleen de asdruk en kom je dus bijna altijd goed weg als je asdruk de toegestane massa vrijwel benaderd (overigens is bij de meeste aanhangers de toegestane asdruk minstens net zo hoog als de toegestane massa, dus technisch is dit meestal ook geen probleem). Let wel dit is de praktijk waar verder geen rechten aan ontleend kunnen worden mocht oom agent een keer de letter van de wet volgen. (bron: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/maximaalgewichtcaravan.php)

Let wel op dat de kogeldruk op de auto rust en dus ten koste gaat van het laadvermogen van de caravan.

Naast de MTM van de auto en de MTM van de aanhanger heb je ook nog het maximaal toegstaan terreingewicht, of te wel wat auto en aanhanger tesamen mogen wegen. Nu hoef je je daar bij Skoda geen zorgen over te maken, want daar is het max. terreingewicht gelijk aan de som van het MTM van de auto en het maximaal toegestane gewicht dat de auto mag trekken. Maar bij een aantal merken is het maximale terreingewicht lager dan deze som. O.a. De Franse merken zijn hier berucht om, waarbij vooral Renault het erg bont maakt.

Gegroet
 

Miez1

Forumguru
@Canon-Eye, dat verduidelijkt de zaak aanzienlijk, dank hiervoor. Uiteindelijk blijft hij los op 1450 staan (met halve tank brandstof in de boot). En ik denk niet dat hij een negatieve kogeldruk heeft, dan trekt hij de auto aan de achterzijde ook uit de vering. Ik heb de boot gisteren opgehaald, de Superb heeft wederom alleen maar plusjes verzameld. 100 op de cruise, geen centje pijn, geen gemopper, trillen of wat dan ook. Muziekje aan en kilometers vreten (dus ook met 1500kg aan de haak).

Rijbewijs E is overigens in bezit;)

Alles gute !

Miez
 

Miez1

Forumguru
En daar voeg ik he volgende plusje aan toe; net de boot uit het water gehaald op een helling van ca 11%, vanuit stilstand 1450 kilo uit het water trekken, 'no sweat'. Wat een lekker torretje zit er onder de kap. Hij mag dan klein zijn, zijn daden benne groot:super:
 

jalex_h

Forumguru
Ho, ho, in dit geval niet te vroeg juichen. Doordat de trailer in het water stond, werd de 1450 kg flink verminderd door het drijvend vermogen van de boot.

Maar gezien de ervaringen van anderen, zou ik me niet te veel zorgen maken vwb hellingen, zie ook caravantrekker.nl


Gegroet,
 

Canon-Eye

Forumguru
Doordat de trailer in het water stond, werd de 1450 kg flink verminderd door het drijvend vermogen van de boot.
Nou... dán sta je met de kont van je auto dus ook wel in het water - en dat wil je vermoedelijk niet.

Veel boottrailers rij je ongeveer tot de as ervan in het water, waarna het achtereind van de trailer net voldoende onder water zit om de boot met een liertje de trailer op te trekken. Tegen de tijd dat de boot helemaal op de trailer staat is hij grotendeels (of misschien wel helemaal) uit het water en heb je dus (vrijwel) het volle gewicht eraan hangen.
(Had in een ver verleden een zeilboot voor de kinderen op een trailer bij de jachthaven staan).
 

Miez1

Forumguru
@Jalex, het is exact zoals Canon-Eye het beschrijft, er hangt een klein puntje in het water. Er zijn ook flauwere hellingen waarbij de boot al gaat drijven maar dat is in dit geval niet zo.
 
Bovenaan Onderaan