Schade

rbo

Senior Member
Vannacht weer een of andere lolbroek mijn buitenspiegel eraf geschopt.Alles afgebroken en ik vertrek zo meteen naar spanje met de auto.
Ben net bij de dealer geweest en spullen zijn niet op voorraad.Dealer heeft net de onderdelen van een nieuwe auto uit de showroom af gehaald en bij mij erop gezet.Kort om goeie service:yeah:

Bakkertje

Forumguru
Jeetje, balen zeg, dat zijn nou echt van die dingen waar je zo vlak voor je vakantie niet op zit te wachten. Wel supernetjes van de dealer dat ie het zo oplost!

Dat had ik ook, ik had net nieuwe Octavia 2 nog geen volle week trapt iemand m'n rechter spiegel s'nachts van m'n auto af en dan woon ik nog in een rustig dorp ver van grote steden en uitgaans-volk loopt sowieso niet door de straat waar ik woon...

Of het nou een spiegel van een auto of een bushokje is, ik snap de lol niet van dit soort dingen...

LenK

Forumguru
Dealer heeft net de onderdelen van een nieuwe auto uit de showroom af gehaald en bij mij erop gezet.Kort om goeie service:yeah:
Voor jou prima maar kopers van een nieuwe auto moeten er wel van uit kunnen gaat dat ze een nieuwe auto krijgen en niet eentje waar van alles mee is gebeurd. Waar ligt de grens?

EdK

Forumguru
Voor jou prima maar kopers van een nieuwe auto moeten er wel van uit kunnen gaat dat ze een nieuwe auto krijgen en niet eentje waar van alles mee is gebeurd. Waar ligt de grens?

Bij het wisselen van een spiegel !
Jij zou net zo blij zijn met zo'n actie !

Gieliovd

Forumguru
Niet al te veel generaliseren he! Er zit ook genoeg goed jong spul tussen op deze wereld. Ook oudere mensen drinken te veel en worden baldadig.

Tja, fijne service. Kon jij weer op pad. Apart wel! Zo lang er maar weer een nieuwe spiegel komt voor die auto en de oplevering daarvan niet wordt verlaat zie ik er geen probleem mee.

Fijne vakantie!

Constant

Erelid
Bij mijn vorige woning werden net aangeschafte auto's ook nog weleens gevandaliseerd (helaas ook mijn Golf destijds). Ik vermoed uit jaloezie en zo ja, dan lijkt mij dit soort gerichte vandalisme eerder een daad van volwassenen.

Een ander typisch volwassenen vandalisme gebeurt als men vindt dat je op andersmans plek staat (ook al is het openbare weg).

LenK

Forumguru
De showroom als extra magazijn gebruiken door onderdelen van andere (mn nieuwe) auto's te demonteren gaat me te ver. Net als nieuwe showauto's voor een proefrit mee geven.
Voor degene die er mee geholpen wordt prima maar niet voor de klant van de nieuwe auto.
Vind het meer iets voor scharrelaars, niet voor een professionele merk dealer.
Als je in een electronica winkel kunt kiezen tussen een geopende verpakking en een verzegelde verpakkng, welke neem je dan mee?

Constant

Erelid
Ga er maar vanuit dat alle auto's in een showroom gebruikt worden voor proefritten. Wie koopt er trouwens een auto zonder eerst een proefrit te hebben gemaakt? Moet de dealer dan alle modellen dubbel in voorraad nemen? Eentje voor de showroom en eentje voor proefritten?

MK74

Lid
De showroom als extra magazijn gebruiken door onderdelen van andere (mn nieuwe) auto's te demonteren gaat me te ver. Net als nieuwe showauto's voor een proefrit mee geven.
Voor degene die er mee geholpen wordt prima maar niet voor de klant van de nieuwe auto.
Vind het meer iets voor scharrelaars, niet voor een professionele merk dealer.

Hmm, ik ben het niet met je eens LenK. Ik denk dat de dealers (in het algemeen) echt niet hun showroom als magazijn gebruiken. In dit geval is het iets heel anders; Hier is een klant die op vakantie gaat, waarbij door vandalisme een spiegel mist. Hij kan dus niet met vakantie, omdat hij op een nieuwe spiegel moet wachten... Klinkt belachelijk toch? Aangezien de spiegel niet op voorraad is, gebruikt hij er 1 van een andere auto uit de showroom. Als de dealer vervolgens gewoon een nieuwe spiegel besteld en op het showroomexemplaar monteert, is er niets aan de hand. Ik zou zeggen superservice :xyxthumbs:, en draag deze man voor voor een lintje. :worshippy:

Bij auto's uit de showroom gebruiken voor proefritten; bij gebruikte auto's zie ik geen andere mogelijkheid; je wilt immers weten hoe die rijdt; bij nieuwe auto's heb ik er wel iets meer moeite mee; De toekomstig eigenaar zal waarschijnlijk toch liever een niet showroom model hebben. Bij Versluis in Zoetermeer hebben ze voor de Octavia een benzine en een diesel als demo, en de showroommodellen komen volgens mij echt de showroom niet uit voor een proefrit. Als dat wel het geval zou zijn, is het van belang dat de klant uiteindelijk weet wat hij koopt, voordat hij met de auto naar huis gaat. Dus een hele nieuwe, een showroommodel, of een demoauto.

Constant

Erelid
Bij een demo car gaat een behoorlijke korting af. Kan ik uit eigen ervaring bevestigingen.

En hij was direct leverbaar (dagje wachten op rijklaar maken), extra snel geleverd door de Skoda dealer, want ik zat midden in een verhuizing toen mijn vorige auto total loss ging.

LenK

Forumguru
Daarom zeg ik "Waar ligt de grens". Foutje met parkeren, oei gat in de uitlaat. Maar even een uitlaat uit de showroom lenen? Steentje door de radiator? Kan ook uit de showroom gehaald worden. Kan de klant tenminste op vakantie.
Als je het zuiver houdt en nieuwe auto's uit de showroom of voorraad met rust laat dan heb je nooit kans op dit soort discussies.

EdK

Forumguru
Showroom auto's zijn per definitie toch niet nieuw?

Nee die zijn niet nieuw, net als met showroom TV's , Stereo's etc etc.
En voordeel ervan is, dat als jij hier geen problemen mee hebt dat anderen erin hebben gezeten en er misschien kleine krasjes opzitten van ritsen in een jas, dat je dan in het geval met een auto een paar duizend euries goedkoper kan uitwezen !
Heb dit zelf met een motorfiets gehad, was gebruikt als showroom model en was door winkeleigenaar 1 keer voor rit gebruikt ( 300 Km )
Maar ik had er wel 4500 Gulden korting door !

Captain Hook

Forumguru
...Als je het zuiver houdt en nieuwe auto's uit de showroom of voorraad met rust laat dan heb je nooit kans op dit soort discussies.
Klinkt plausibel, maar is financieel niet realistisch.

Showroomauto's zijn een enorme investering, die iedere dag toch afschrijven. En aangezien (zelfs Skoda's) in tig motorconfiguraties te bestellen zijn (maar de dealer moeilijk van ieder model een demo auto ter beschikking kan hebben) zou ik als potentiele klant wel willen proefrijden in een auto die ik later ga bestellen.

Vergelijk zelf maar; of je een 1.9TDItje met 195/R15 bandjes proefrijdt, of een 2.0TDI (170PK) met 215-225/R17 sloffen... :rockon:
Dat zijn verschillen, die 'proef' je echt niet als je alleen maar in de showroom staat te kwijlen. :D

bat

Lid
LenK zou eens moeten weten hoe zijn Mazda van de boot is gereden... Bovendien is het niet ongewoon dat een behoorlijk percentage van de auto's voordat ze naar de klant gaan hun eerste schadeherstel al hebben gehad. Op de plekken waar auto's nederland binnenkomen staan behoorlijk grote bedrijven die daar hun bestaansrecht aan ontlenen en er een behoorlijk belegde boterham aan overhouden.

Skoda is nog redelijk eerlijk, daar krijg je je nieuwe auto tenminste met enkele kilometers op de teller. Mijn vorige auto werd afgeleverd met 0 kilometers op de teller en dat is gewoon onmogelijk. Oftewel: de teller was op 0 gezet, dus wie weet hoeveel er ondertussen al mee gereden was? Desondanks zul je bij de meeste dealers geen auto uit de showroom meekrijgen voor een proefrit, al was het maar omdat die auto's meestal helemaal nog niet rijklaar zijn.

Dus ach, een onderdeel van een showroomauto afhalen. Als er vervolgens een nieuw onderdeel op gezet wordt, wat is dan het probleem?

Maar goed, schade door vandalisme: ik had mijn 147 destijds net een kleine maand toen (vermoedelijk) uitgaansjeugd het leuk vond er een deuk in te trappen. Kostte mij heel veel geld in no claim korting (dat was goedkoper dan de reparatie zelf betalen). Ik hoop maar dat ze er veel lol van hebben gehad... :mad:

Captain Hook

Forumguru
LenK zou eens moeten weten hoe zijn Mazda van de boot is gereden... Bovendien is het niet ongewoon dat een behoorlijk percentage van de auto's voordat ze naar de klant gaan hun eerste schadeherstel al hebben gehad.
Yep.
Dat heb ik vroeger zelf gedaan, als vakantiebaantje! :489:
Kon je in allerlei auto's rijden en betaalde goed. En tuurlijk gingen we heeeeeel zorgvuldig om met al die auto's (vooral 's-nachts) :grin:
Ford, Opels, Jaguars, Fiats, Nissans, etc, tot aan John Deere tractoren toe.
Laden en lossen van treinen, binnenvaartschepen en zeeschepen.

Voordeel: je leert wel met auto's omgaan. Op m'n twintigste wist ik al hoe je een Corsaatje 2 keer rond z'n as kreeg en tussen twee pionnen kon slingeren. :rockon:

LenK

Forumguru
Showroomauto's zijn een enorme investering, die iedere dag toch afschrijven.
Investering, ja
Afschrijving, nee
Als je niet handelt dan betaal je voor de auto uit de showroom gewoon de prijs uit de prijslijst. En afschrijving begint pas te lopen als kenteken op naam wordt gezet.

Bovenaan Onderaan