Omdat dit gebeurt wil niet zeggen dat alles geoorloofd is zolang je het maar niet weet.
Vind je het zeker ook goed als jouw auto wordt meegegeven voor een proefrit terwijl ie bij de dealer staat voor een beurt?
Ho even: dat is heel wat anders. Op dat moment is die auto van mij en mag er niet zomaar iemand anders in rijden zonder mijn toestemming. Zolang de auto nog van de dealer is, mag hij echter weten wat hij ermee doet. het wordt pas kwalijk als hij je vertelt dat de auto nog geen meter heeft gereden, terwijl er inmiddels al tig proefritten in zijn uitgevoerd.
Wat ik maar wilde zeggen is dat je je vooral niet al te veel illusies moet maken over hoe 'nieuw' je auto is als je hem nieuw bij de dealer haalt. Die auto heeft er dan meestal al heel wat op zitten, in vrijwel alle gevallen qua rijden (en niet op de manier zoals die onder inrijden in het boekje staat) en in zeker meer dan 10% van de gevallen aan schade. Je kunt eisen dat er aan je auto niks meer wordt gedaan (behalve rijklaar maken) vanaf het moment dat de auto de fabriek verlaat, maar dan zou je hem in de fabriek moeten ophalen (dat kan overigens bij een aantal merken). En zelfs dan is er waarschijnlijk al iets beschadigd en vervangen geweest...
Het gaat erom dat je een auto krijgt die precies naar jou smaak is en pico-bello in orde is en waar niet jan en alleman al in heeft gereden. In dit geval wordt er straks keurig een nieuwe spiegel op die showroomauto gemonteerd. In de juiste kleur en werkend. Net zo nieuw als het exemplaar wat er af is gehaald. Wat ben je er dan op achteruit gegaan? Niks toch?
Dat laat onverlet dat ik een showroomauto zelf ook niet als echt nieuw meer zou bestempelen, maar dat heeft meer te maken met het feit dat gemiddeld er dan inmiddels al een paar maanden lang mensen met alle knopjes en weet ik niet wat hebben zitten spelen.