Schade

LenK

Forumguru
LenK zou eens moeten weten hoe zijn Mazda van de boot is gereden... Bovendien is het niet ongewoon dat een behoorlijk percentage van de auto's voordat ze naar de klant gaan hun eerste schadeherstel al hebben gehad.
Omdat dit gebeurt wil niet zeggen dat alles geoorloofd is zolang je het maar niet weet.
Vind je het zeker ook goed als jouw auto wordt meegegeven voor een proefrit terwijl ie bij de dealer staat voor een beurt?
 

Captain Hook

Forumguru
Investering, ja
Afschrijving, nee
Als je niet handelt dan betaal je voor de auto uit de showroom gewoon de prijs uit de prijslijst. En afschrijving begint pas te lopen als kenteken op naam wordt gezet.
Je vergeet de financiering en verzekering! Dealer betaalt toch iedere dag rente over dat dure blik in de showroom...
En volgens mij is het nog steeds niet zo dat Pon/VAG de auto's wel al bij de dealer stalt, maar ze boekhoudkundig in hun eigen voorraad houdt.
Zoals dat b.v. in de IT industrie wel gebeurd, waarbij de voorraad Intel CPUs in het magazijn van de Dell fabriek, pas gefactureerd wordt aan Dell op het moment dat een PC gebouwd gaat worden.
 

EdK

Forumguru
Investering, ja
Afschrijving, nee
Als je niet handelt dan betaal je voor de auto uit de showroom gewoon de prijs uit de prijslijst


Droom even lekker door, elke dag dat hij de auto niet verkoopt kost hem dit geld !
En als ik een showroomwagen koop kan ik zeker meer afdingen van de prijs dan dat hij besteld word !
Dealer is zeker blij als ik zijn showroomwagen afneem !
Uiteraard zal hij proberen hem voor de volle prijs te verkopen, maar op moment dat ik zeg bestel dan maar van fabriek af dan gaat de dealer zeker anders praten !

Zou zeggen verkoop je zesje en ga onderhandelen binnenkort met de skodadealer voor een SuperB2 !
En dan niet zeuren over kleur en uitrusting, nee gewoon onderhandelen over die in de showroom staat !

Succes , en we zien je graag terug als Skoda rijder :smirk:
 

MarcoO2

Forumguru
Volgens mij worden showroomauto's zelden gebruikt voor proefritten, om twee redenen:
- de auto staat nog niet op kenteken. De dealer zal liever zijn demo meegeven dan er een handelarenkenteken op te schoreven voor een proefrit;
- ik weet uit eigen ervaring bij meerdere Skoda-dealers dat je echt niet kunt proefrijden met iedere motorisering. Ik wilde persé rijden in een 1.8TSI, maar vrijwel geen enkele dealer had er één als demo staan. Ik kon kiezen: of zelf even langs PON rijden, of zij haalden hem voor mij bij PON vandaan. Daar staat namelijk wel iedere motorisering.

Los hiervan: wat mij betreft is het superservice van de betreffende dealer. Uiteraard dient er altijd een belangenafweging plaats te vinden, maar wat mij betreft is die afweging in dit geval terecht doorgeslagen in het voordeel van de klant. Hulde!
 

Rallye

Forumguru
Bij auto's uit de showroom gebruiken voor proefritten; bij gebruikte auto's zie ik geen andere mogelijkheid; je wilt immers weten hoe die rijdt; bij nieuwe auto's heb ik er wel iets meer moeite mee.

Van alle VAG-modellen kun je overigens de teller binnen de eerste 100 km (ik geloof maximaal twee keer) terugzetten naar nul. Zo is mij ooit een proefrit in een SEAT aangeboden.
 

bat

Lid
Omdat dit gebeurt wil niet zeggen dat alles geoorloofd is zolang je het maar niet weet.
Vind je het zeker ook goed als jouw auto wordt meegegeven voor een proefrit terwijl ie bij de dealer staat voor een beurt?
Ho even: dat is heel wat anders. Op dat moment is die auto van mij en mag er niet zomaar iemand anders in rijden zonder mijn toestemming. Zolang de auto nog van de dealer is, mag hij echter weten wat hij ermee doet. het wordt pas kwalijk als hij je vertelt dat de auto nog geen meter heeft gereden, terwijl er inmiddels al tig proefritten in zijn uitgevoerd.

Wat ik maar wilde zeggen is dat je je vooral niet al te veel illusies moet maken over hoe 'nieuw' je auto is als je hem nieuw bij de dealer haalt. Die auto heeft er dan meestal al heel wat op zitten, in vrijwel alle gevallen qua rijden (en niet op de manier zoals die onder inrijden in het boekje staat) en in zeker meer dan 10% van de gevallen aan schade. Je kunt eisen dat er aan je auto niks meer wordt gedaan (behalve rijklaar maken) vanaf het moment dat de auto de fabriek verlaat, maar dan zou je hem in de fabriek moeten ophalen (dat kan overigens bij een aantal merken). En zelfs dan is er waarschijnlijk al iets beschadigd en vervangen geweest...

Het gaat erom dat je een auto krijgt die precies naar jou smaak is en pico-bello in orde is en waar niet jan en alleman al in heeft gereden. In dit geval wordt er straks keurig een nieuwe spiegel op die showroomauto gemonteerd. In de juiste kleur en werkend. Net zo nieuw als het exemplaar wat er af is gehaald. Wat ben je er dan op achteruit gegaan? Niks toch?

Dat laat onverlet dat ik een showroomauto zelf ook niet als echt nieuw meer zou bestempelen, maar dat heeft meer te maken met het feit dat gemiddeld er dan inmiddels al een paar maanden lang mensen met alle knopjes en weet ik niet wat hebben zitten spelen.
 

Gieliovd

Forumguru
Je eigen auto ophalen is een leuke optie!

Vooral als het een Volvo is die in België gemaakt is, die ze op transport gooien richting Zweden en je daar uitnodigen hem op te pikken en naar huis te rijden.

Eeuh? He? :biggthumpdown:
 

Rallye

Forumguru
Je eigen auto ophalen is een leuke optie!

Vooral als het een Volvo is die in Nederland gemaakt is, die ze op transport gooien richting Zweden en je daar uitnodigen hem op te pikken en naar huis te rijden.

Eeuh? He? :biggthumpdown:

Het is al lang geleden dat er Volvo's in Nederland werden gemaakt.
 

Gieliovd

Forumguru
Er staat toch België???

:grin: Wel even beter nadenken + persbericht lezen voortaan. Hé ben er net weer!
 

WanderZ

Actief lid
Vooral als het een Volvo is die in België gemaakt is, die ze op transport gooien richting Zweden en je daar uitnodigen hem op te pikken en naar huis te rijden.

Ik ben niet zo lang geleden bij de fabriek van volvo in Torslanda (zweden) geweest, maar daar maken ze ook C30's hoor!
 
Bovenaan Onderaan