Schakelbakkie DSG

Beste iedereen

Om eindeloos op en neer geschakel tussen drempels en rotondes te voorkomen rij ik daar meestal op de "handbediende" stand van de DSG automaat.
De bak schakelt hierbij echter, toch automatisch, veel te snel terug, bijzonder storend.
Bovendien is dat ook geen handbediend, al wordt dat wel zo verkocht.
Bij de "DSG dokter" is een aangepast program te koop voor € 300.- om o.a. autom. terugschakelen uit te zetten.
Dat vind ik nogal prijzig en bovendien zit er ook andere poespas bij die ik niet hoef.
Is het niet een eenvoudig verwijderen van een vinkje in een pc program ?
Weet iemand hier iets van of heeft er ervaring mee ?

De schakelfanaat
 

VEEJAY

Forumguru
Mij is verteld dat voor DSG programmeren is speciaal apparatuur nodig, dus niet zomaar VAGCOM dat iedereen heeft om aanpassingen te doen. Vraag anders bij JD engineering wat hun prijs is voor jouw specifieke wensen.

Overigens hebben we dezelfde DSG6 en ik herken je klachten niet, nooit problemen gehad bij drempels of rontondes. Je kan evt je motormanagement aanpassen zodat de DSG zijn schakelstrategie erop aanpast (meer koppel onderin bijvoorbeeld)... Dat is optie 2 bedenk ik me nu.
 

MarcoO2

Forumguru
Ook ik herken de schakelklachten mbt de DSG-6 niet.

Heb je al eens contact opgenomen met de DSG-dokter? Je kijkt nu naar een pakket, zo te zien, terwijl ze ook maatwerk leveren en dat kan goedkoper zijn.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik rijd in een DSG-7 en woon in een gemeente waar zowat iedere kruising een rotonde is. Maar juist de DSG werkt hier prima... ik snap eigenlijk ook niet waarom je 'm op manueel schakelen zet?
De DSG schakelt bijzonder soepel en zonder enig probleem neem ik rotondes...
???

Juist in combinatie met de CC werkt dit uitstekend! Je komt aanrijden op een dreef waar je b.v. 70 mag (auto rijdt op de cc). Je schakelt de cc uit, remt af tot een fatsoenlijke snelheid voor de rotonde, neemt de rotonde, en op het laatste moment (van de bocht die je op dat moment neemt) druk je op resume van de cc en voila, je wordt weer keurig, soepel schakelend, teruggebracht naar de eerder ingestelde snelheid!
Heerlijk werkt dat!:super:
 

Benno

Lid
Ook ik heb alleen maar positieve ervaringen met de DSG 7. Nog nooit met de hand geschakeld of in S gereden. Je wordt toch gek van dat geschakel met al die rotonde's.
 

TL@

Forumguru
Ik heb ook een DSG6 en herken dit ook niet, als ik op manueel ga, dan schakelt hij pas terug wanneer ik rond de 1000tr/min zit, het ideale moment als je niet wilt dat de auto begint te schokken (oké het is wel geen volledige handbediening, net zoals ie tegen het rood aan ook automatisch opschakelt)
 
(het is wel geen volledige handbediening, net zoals ie tegen het rood aan ook automatisch opschakelt)
Ok, ik wist niet dat ie op handbediening ook automatisch schakelt wanneer je tegen rood aanzit. "Tegen rood aan" is voor mij echter een ver van mijn bedshow, ik ga anders met mijn Skoda om. (Geen kritiek, hoor)
 

Cyrus

Actief lid
Ook hier een DSG6-rijder die het door TS beschreven gedrag niet herkent. Ook met de DSG7 in mijn ex-Golf VI (1.4TSI-160pk) had ik daar geen last van.
 

Skoody Boo

Actief lid
Om eindeloos op en neer geschakel...
Daar is dat ding nou toch juist voor?

De bak schakelt hierbij echter, toch automatisch, veel te snel terug,
Maar wat is dan "te snel"? Is dat jouw mening? De heren ingenieurs die de software voor dat ding hebben geschreven zullen er ook wel een mening over hebben. De kunst van het rijden met automaat is dat je de controle een beetje los kunt laten, en het aan dat ding over laat wanneer geschakeld moet worden (ik heb zo'n ding dus niet).

Het kan ook nog zijn dat je met het gaspedaal wat beter moet doseren. Zonder DSG is dat minder kritisch dan met, want zonder kan je smoren in de lage versnelling, waarbij ik het idee hebt dat de BC daarvoor dan ook corrigeert.
 
Dank voor je reactie Skoody Boo. Mijn DSG heeft 245 dznd achter de kiezen en ik wil hem wat sparen door onnodig geschakel te vermijden.
Met "te snel" bedoel ik dat, juist als ik een rotonde of drempel verlaat, de bak nog even terugvalt in z'n twee. Dat is hinderlijk, bokkig en tijdrovend, want 20 meter verder moet ie alweer naar z'n 3.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zou ook heel goed kunnen dat een goede tuning je wat dit betreft kan helpen. Indien je dan meer toeren onderin verkrijgt.
 

Captain Hook

Forumguru
Met "te snel" bedoel ik dat, juist als ik een rotonde of drempel verlaat, de bak nog even terugvalt in z'n twee. Dat is hinderlijk, bokkig en tijdrovend, want 20 meter verder moet ie alweer naar z'n 3.
Je moet 'm ook niet in de S stand zetten, gewoon in D laten staan, lijkt me sterk dat 'ie dan terugschakelt naar z'n 2...
Mijn DSG-7 rijdt zo rustig en zo beschaafd, dat zou je zelf (handmatig) waarschijnlijk nooit zo doen. Beetje vertrouwen in de techniek!
 
Neen, dat is 't m niet, de stand S is bij mij nog nagelnieuw, namelijk nog nooit gebruikt. Ik pas het "nieuwe rijden" al toe, lang voordat dat werd uitgevonden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
toch zal hij dat minder snel doen bij meer koppel onderin, dus moet je daar misschien toch de oplossing zoeken. En anders ermee zien leren te leven, want dat is dan niet anders. Maar even een vraagje puur uit nieuwsgierigheid, hoe kan het dat dit pas een probleem vormt na > 200 00 km? Doet hij dat pas sinds kort dan (lijkt me niet)?
 

Jewepe

Forumguru
@harmharbers@hetnet.nl
Volgens mij ben jij helemaal niet gelukkig met je DSG. Mijn tip: koop een auto met een handbak als je zelf het moment van schakelen wilt bepalen. Een automaat doet gewoonlijk wat 'ie zelf wil (lees: zoals 'ie geprogrammeerd is). Enne ...................................... mijn DSG heeft nu zo'n 250.000 km achter de kiezen en bij 240.000 nieuwe olie + filter gehad. Schakelt als een fluitje en sparen doe ik 'm niet. Volgens mij is het overigens helemaal niet zo gezond voor een motor/bak-combinatie om in een (extreem) hoge versnelling te rijden bij een (extreem) lage snelheid. Je kritiek op de schakelmomenten deel ik overigens niet. De bak schakelt juist heel prettig (in mijn geval). Nog een tip: een gevoelige rechtervoet helpt ook bij het beïnvloeden van de sschakelmomenten ;).
 

EdK

Forumguru
volgens mij heb je één fout gemaakt met het bestellen van je wagen !
En dat is dat je een DSG hebt genomen, had beter een handbak kunnen nemen !

Want als ik zo je tekst lees dan kun je je niet overgeven aan de DSG en wil je zelf bepalen hoe je kruizing rotonde etc neemt !

Weet het , het klinkt niet leuk misschien maar dit maak ik er wel op uit !
 
Bovenaan Onderaan